De column van coach V. in Bossy Magazine wordt in elk Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezers vragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Weet je niet hoe je je doelgroep en aanbod moet vastleggen? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Sarah.

Sarah’s vraag:

Als ondernemer struggle ik ermee om de knoop door te hakken wat betreft mijn doelgroep én het finetunen van mijn aanbod in functie ervan. Heb je tips?

Sarah Debaets

V’s antwoord:

Bigger picture

Je aanbod en je doelgroep zijn cruciaal voor je werkplezier als ondernemer. Ze bepalen hoe je elke dag doorbrengt, de gesprekken die je voert, de manier waarop je impact hebt op anderen. Het is van groot belang dat deze aspecten in lijn liggen met wie je bent en wat je belangrijk vindt. Begin dus met het bekijken van je bigger picture. Ga in de diepte om je ideale leven in kaart te brengen. Denk na welk leven je wil leiden, zowel op vlak van werk als privé, dagritme, de plek waar je woont. Daarna kan je zien hoe jouw business daarbinnen past. Is flexibiliteit naar je gezin toe het allerbelangrijkste, dan bouw je aan een aanbod dat onafhankelijk is van je werktijden. Word je gelukkig van de reactie van klanten wanneer je ze een nieuwe outfit laat passen, dan is het voor jou belangrijk om nog meer in te zetten op dat rechtstreekse contact.

Blijven finetunen

Dezelfde redenering kan je ook toepassen op je doelgroep. Welk soort klanten geeft je een geweldig gevoel? Is er een rode draad te vinden in de samenwerkingen die je voldoening gaven? Vaak zoeken we die rode draad in typische kenmerken zoals geslacht, leeftijd of (gemeenschappelijke) interesses. Dat is een mogelijkheid, maar je kan het veel breder gaan zoeken. Soms gaat het om het specifieke resultaat dat je met hen behaalde. Of over de manier van communiceren, de bereidheid om iets nieuws te proberen of de manier waarop ze hun dankbaarheid uiten… Probeer er de vinger op te leggen wat sommige opdrachten net anders en leuker maakt. Begint er zich een beeld af te tekenen van hoe die doelgroep eruitziet? Richt je meer op dat soort klanten. Blijf aanpassen, je bent immers nooit klaar met finetunen. Blijf geleidelijk timmeren aan wat je doet, en voor wie.

Positieve impact

Als je extatisch wordt van je leven, het soort werk dat je doet en het soort klant waar je mee samenwerkt, dan lever je je beste werk. Dan maak je ook het grootste positieve verschil voor je klanten. Als zij zich goed voelen in hun vel en in hun outfit, straalt hun enthousiasme ook af op anderen. Dan heb je uiteindelijk – daar ben ik van overtuigd – een positieve impact op de wereld.

Coach V.

Beeld by Estee Janssens via Unsplash