Meet Sarah van HOT TOPIC, één van onze #womentowatch. Ze is de vrouw die jouw verhaal visueel vertaalt zodat je merk vertrouwen uitstraalt. “Mijn ideale klant is iemand die wil meedenken én durft vertrouwen op mijn kwaliteiten.”

Sarah, wat kan jij voor ondernemers betekenen?

Kort gezegd: branding! Maar omdat dat voor sommigen niet duidelijk is wat dat precies inhoudt, zal ik je ook de langere versie meegeven. (lacht) Het komt er eigenlijk op neer dat ik het verhaal, het marketingplan of de diensten visualiseer. Het creëren van een huisstijl vind ik ontzettend leuk. Ik vind het belangrijk om die stijl door te trekken in verschillende media, want ik maak niet alleen logo’s, maar denk ook mee na over de website, social media, folders, fotografie… Als klant kan je bij ons terecht voor zowat alles wat met branding te maken heeft, al wil dat natuurlijk niet zeggen dat je meteen voor het volledige pakket moet gaan. Ik besef als jonge ondernemer maar al te goed dat een prijskaartje soms een struikelblok kan zijn. In zo’n geval creëren we een stappenplan op maat, in lijn van het budget, en starten we met het belangrijkste aspect: het logo en de visuele stijl.

Heb je alle skills in huis, of werk je samen met andere freelancers?

De afgelopen twee jaar hebben we een mooi netwerk van freelancers opgebouwd. In elk project ben ik het aanspreekpunt, ben ik verantwoordelijk voor de vormgeving en bewaak ik het overzicht. Het programmeren van een website of het nemen van foto’s wordt uitbesteed. Ik vind het belangrijk dat mensen niet de indruk hebben dat ik van alles wat doe. Iedereen heeft zijn expertise en die benutten we ten volle om zo kwaliteit te garanderen. Bovendien vind ik het leuk om met andere creatieven samen te werken.

Sinds begin dit jaar bieden jullie ook video aan.

Klopt, mijn partner is begin 2020 mee in het bedrijf gestapt en dat was een goede keuze. Zijn specialiteit: video en alles wat daar bij komt kijken, zoals montage, geluid en postproductie. Het is een mooie aanvulling op ons aanbod. Ik merk dat klanten het echt appreciëren dat ze bij ons alles onder één dak vinden en dat er bovendien één iemand – ik dus – het overzicht bewaak en zorg dat de lijn wordt doorgetrokken.

bynouchka2406202-09

“Alles start met een vrijblijvende meeting waarin we elkaar leren kennen. Alleen als er een match is, gaan we de samenwerking aan.” – Sarah

Hoe ziet je ideale klant eruit?

Ik merk dat ik gelukkig word van gepassioneerde ondernemers die het belang van een professionele branding of huisstijl begrijpen. Mijn ideale klant is iemand die wil meedenken, waardoor het een leuke samenwerking wordt waarin we elkaar versterken, maar die ook durft loslaten en vertrouwen op mijn kwaliteiten.

Hoe verloopt zo’n branding- of rebrandingproces?

Alles start met een vrijblijvende meeting waarin we elkaar leren kennen. Alleen als er een match is, gaan we de samenwerking aan. Ik vind het belangrijk om samen te brainstormen en de persoon achter het merk te leren kennen. Tijdens zo’n gesprek wordt al snel duidelijk waar de accenten liggen. Zo kunnen we tot een authentieke en unieke branding komen. Weet je al wat je wil, dan vlieg ik er meteen in. Is dat niet het geval, dan begin ik met het opmaken van een moodboard. In totaal neemt het proces een maand tot anderhalve maand in beslag. Wil je alleen een folder of foto’s laten maken, of heb je al een logo en wil je een nieuwe website die aansluit bij je huisstijl? Dan verdiepen we ons in je bestaande branding en gaan we hiermee aan de slag.

HOT TOPIC bestaat inmiddels twee jaar. Ben je blij dat je de stap gezet hebt?

Ja, ontzettend blij. Ik werkte daarvoor in loondienst bij creatieve bureaus en werkte daarnaast ook als vormgever in bijberoep. Ik merkte dat ik mijn ei niet altijd kwijt kon en dat mijn visie niet altijd strookte met die van mijn bazen. Omdat ik me niet langer wilde frustreren, besloot ik de sprong te wagen. Dat klinkt nu allemaal wel heel eenvoudig, maar zo makkelijk was het nu ook weer niet!

bynouchka2406202-16

“Bouillon Herkules was een van mijn favoriete projecten. Ik hou ervan als ik carte blanche krijg.”

We weten allemaal dat het parcours er achteraf minder hobbelig uitziet dan op het moment zelf. (lacht)

Het was inderdaad met vallen en opstaan. Ik ben ontzettend dankbaar dat mijn familie me zo gesteund heeft in het nemen van mijn beslissing. Het is heel fijn om zo’n entourage te hebben. Toen ik nog niet fulltime zelfstandig was, werkte ik vaak in het weekend. Nu durf ik dat soms nog te doen. Het is echt zoeken naar die balans tussen werk en privé. Die stabiliteit zal wel komen.

Waar zie je jezelf binnen vijf jaar? Waar droom je van?

Momenteel zitten we met ons gedeeld bureau in het centrum van Gent. Ik droom ervan om te verhuizen naar een eigen uniek pand met fotostudio waar ook andere creatievelingen kunnen komen werken en shooten. Die interactie mis ik nu soms wanneer ik alleen aan mijn bureau zit.

Die droom maak je begin volgende jaar al voor een stukje waar, nu er in jullie huidig kantoor een fotostudio bijkomt.

Yes, die is in de maak en kan vanaf februari 2021 geboekt worden voor foodfotografie. De keuken staat centraal en je kan er terecht voor professionele video- en fotoshoots, maar het is ook de uitgelezen plek om workshops, demo’s of tastings te organiseren. De multifunctionele ruimte kan je volledig personaliseren. Geloof me als ik zeg dat het een inspirerende plek wordt waar het een plezier zal zijn om te werken.

Benieuwd naar meer? Volg Sarah op Instagram. Nu al de foodstudio reserveren? Dan kan hier.

#womentowatch is een samenwerking tussen bynouchka en Bossy. Wil jij deelnemen aan de tweede editie? Schrijf je dan hier in.

Beeld: bynouchka