Elke maand vragen we een ondernemende vrouw naar haar tien belangrijkste levenslessen. Deze maand is het de beurt aan Eline Massin, de radicaal eerlijke successtrateeg en founder van het netwerkconcept Terraswijven. 

1/ Liever eerlijk dan populair

Eerlijkheid wordt niet altijd warm onthaald. Toch vind ik dat je jouw standpunt en visie op een respectvolle manier moet kunnen brengen en verdedigen. Ik wil mijn job goed doen en wil eerlijk zijn tegenover mezelf en anderen. Ik ben ook eerlijk tegenover mijn mentees, ondernemers die ik doorheen mijn verschillende trajecten begeleid. Doen ze iets waar niemand baat bij heeft? Dan zullen ze het weten. Ik ben liever transparant want ik geloof dat net die aanpak hen meer zal helpen. 

2/ Ondernemen is een teamsport

Als ondernemers blijven we te lang geloven dat we ons bedrijf alleen moeten runnen. Daarbovenop willen we details over toekomstige projecten niet lossen uit angst voor copycats. Maar onthoud: there is no I in team! Die visie komt heel mooi naar boven in het artikel van Soraya, founder van The Legal House, in het nieuwe Bossy Sustainable Issue. Waarom bekvechten we over de kleine details en kijken we niet naar de doelen die we samen kunnen bereiken? Net zoals met een kind kan je niet verwachten dat je je bedrijf alleen zal grootbrengen. It takes a village! 

3/ Maak het jezelf niet moeilijk 

Mijn leidraad in alles wat ik doe? Keep it simple and stupid. Ik geef toe dat het altijd wel leuk én verleidelijk is om extra’s aan je missie of aanbod toe te voegen. Maar wanneer is genoeg, genoeg en is minder ook goed? Net daarom focus ik met mijn mentees op eenvoud. Zorg ervoor dat je in één zin kan uitleggen wat je doet. Lukt dat niet? Dan is dat een teken dat je het jezelf té moeilijk maakt. Concentreer je op wat er écht toe doet. Focussen op eenvoud vind ik zo belangrijk en heeft me al veel kopzorgen bespaard.

4/ Verwacht niets

Eén van de levenslessen die ik dankzij mijn papa heb opgepikt: verwacht niets. Stel dat je op straat plaats maakt voor een andere auto of een voetganger. Verwacht je dan iets terug? Denk je stiekem: ik had toch een dankjewel verwacht. Op die manier word je voortdurend teleurgesteld. Dat is anders wanneer je niets verwacht, dan word je continu verrast. Krijg je in zulke gevallen toch een oprechte dankjewel omdat je iets goed doet? Dan komt zo’n moment volgens mij net nog meer binnen. Daarnaast zorgt deze mindset ervoor dat je meer zal zoeken naar interne validatie en minder bevestiging zoekt bij anderen. Maar let op, ik ben niet heilig en kan deze reminder af en toe eens zelf eens gebruiken! (lacht)
Eline Massin
© FRANKIE AND FISH
“Beheers de details van je zaak om écht te kunnen groeien” 
– Eline

5/ Nooit klaar, gelukkig maar 

Als mens ben je continu in transformatie. Waarom zou je bedrijf niet mee mogen evolueren? Er wordt zo vaak gehamerd om te focussen op een niche en dat je zaak volledig klaar moet zijn. Ik ben meer voorstander van het idee achter start before you’re ready’. Aanvaard dat een aanbod, concept of idee nog niet helemaal klaar is wanneer je begint of een andere weg inslaat met je bedrijf. Het is niet erg als je nog niet op het punt staat waar je wil staan. Omarm verandering én evolutie. Tegelijk vind ik deze levensles ook een warme oproep om even stil te staan bij wat je wél al hebt bereikt. Als ondernemer ben je voortdurend bezig met de volgende stap. Je pusht jezelf en hebt daardoor het gevoel dat je nooit klaar bent. Herkenbaar? Stel jezelf dan de vraag of je eigenlijk écht klaar wil zijn. Ik vermoed dat het antwoord vaak nee is. 

6/ Kies voor vertrouwen

Ik heb vertrouwen in mezelf en in mijn bedrijf. Dat vertrouwen komt goed van pas wanneer mijn dochtertje Renée ziek is of wanneer ik onverwacht een retreat moet uitstellen. Op zulke momenten herinner ik mezelf eraan dat mensen die in mij geloven, nog altijd bij mij zullen komen aankloppen. Het is meer dan oké wanneer iets niet stroomt zoals verwacht. Ik vind wel iets anders, denk ik dan. Er staat altijd een andere opportuniteit op mij of op jou te wachten. 

7/ Beheers de details

Ondernemers hebben een idee en willen dat de de wereld insturen. Ook hebben ze last van het shiny object syndrome en is iets nieuws voor hen altijd interessanter. Dat zorgt ervoor dat je het als CEO moeilijk kan vinden om je te focussen op details. Laat nu net dàt essentieel zijn in een groeifase. Draai eens aan die kleine knopjes. Wat kan je verbeteren? Is dat je customer experience? Of nog iets helemaal anders? Beheers de details van je zaak om écht te kunnen groeien. Vergeet daarbij ook je cijfers niet! Durf je te verdiepen in deze materie en ontdek welke doelen je nog allemaal kan bereiken. 

8/ Falen is goed 

Ik ben liever een pionier dan een volger. Mijn tip aan andere ondernemers? Durf anders zijn. Experimenteer. Lukt iets niet? Weet dat falen goed is. Ik merk dat veel ondernemers het moeilijk vinden om over falen te praten. Zonde, want ondernemen is niet alleen maar praten over je grote omzetbedragen. Ik geloof erin dat je anderen nog meer kan inspireren met wat niet is gelukt. 

9/ Zet in op mond-tot-mondreclame

Doe je werk goed, leg je huidige klanten in de watten en je zal zien dat mond-tot-mondreclame zijn ding doet. Eén klant die uit zichzelf mond-tot-mondreclame voor je maakt, zorgt sneller voor een positief sneeuwbaleffect. Investeer daarom in de contacten die je wel al hebt en sleutel aan je customer experience. Durf je podium te pakken. Vertel anderen wie je bent en wat je doet. Met mijn eventconcept Terraswijven moedig ik vrouwelijke ondernemers aan om op het podium te staan en om te netwerken. Je zal niet altijd meteen in contact komen met een potentiële klant, maar wie weet kent je gesprekspartner wel iemand die geïnteresseerd in je bedrijf. Een zaadje is snel gepland door je boodschap op een netwerkavond te verspreiden. Onderschat die impact zeker niet. 

10/ Luister naar je zwaktes

Beseffen dat ik goed genoeg ben, was een groot moment in mijn leven. Zo kreeg ik vroeger als feedback altijd mee dat ik te direct communiceerde. Door te luisteren wat de kern van die feedback was, ontdekte ik die eigenschap ook iets positiefs kon zijn. Mijn zwakte werd mijn sterkte. Ik vormde directheid om tot eerlijkheid. Laat die eigenschap nu net heel belangrijk zijn in mijn business. Mijn mentees hebben eerlijke feedback nodig om hun bedrijf op een duurzame manier te doen groeien. Ik koppel daarom eens de vraag terug naar jou. Wat is dat bij jou? Op welke eigenschappen kreeg je veel kritiek? En word je nog altijd geconfronteerd met die feedback? Kan je die eigenschap transformeren tot een skill die je leven positiever kan maken? En kan je dat toepassen in je business? Veel succes! 

Meer Eline? Ga naar haar website voor meer details.

Beeld: Frankie and Fish