The Book Club is Bossy’s ode aan het geschreven woord. Laat je als lezer verrassen door interviews met auteurs, interessante lijstjes en de favoriete boeken van Team Bossy. Het doel van deze nieuwe rubriek: je online inspireren voor je volgende offline rustmoment. Vandaag delen we vier praktische tips om je sociale brein in te zetten voor meer plezier en succes in je (nieuwe) job. Inspiratie voor die tips haalden we uit het boek ‘De andere 50%’ van Eric Verbeiren en prof. dr. Frank Van Overwalle.

Over het boek

Nieuwe inzichten in de sociale neurowetenschap verklaren beter dan ooit hoe beslissingen in organisaties genomen worden. Ook beslissingen over je carrière. Als een ervaren manager en een gerenommeerde professor de handen in elkaar slaan, krijg je het beste van twee werelden. Een praktische én wetenschappelijk onderbouwde gids die je stap voor stap lanceert in je nieuwe job. Alles wat je wil weten vóór de eerste dag op kantoor:

Hoe kan ik me mentaal en fysiek voorbereiden?

Hoe kan ik een verpletterende eerste en tweede indruk nalaten?

Hoe onderhandel ik succesvol met mijn manager?

Hoe navigeer ik in dat doolhof van meetings en communicatiekanalen?

Hoe blijf ik mezelf in een alsmaar complexere bedrijfswereld?

1/ Ontdek wat je zelf in de hand hebt

First things frist, je bent bij aanvang van elk (professioneel) contact best waakzaam over het halo-effect. “Eén kenmerk van een persoon zorgt ervoor dat je onmiddellijk een algemene indruk van die persoon krijgt”, zei Thorndike al in 1920. Wil je schitteren tijdens een belangrijke samenwerking? Dan kom je best op tijd, zie je er verzorgd uit, heb je een goede lichaamshouding en is een net bureau een feit. “Als je niet aan het halo-effect denkt, ben je al bij aanvang een vogel voor de kat”, delen Eric en Frank. Veel hangt af van de bedrijfscultuur dus verdiep je hierin alvorens je met persoon x of y aan tafel zit. Daarnaast zet je in op liking. “Mensen zeggen sneller ‘ja’ tegen gelijken. Dit wordt wel eens in verband gebracht met een tribale reflex die we meedragen uit verre verleden”, aldus Eric en Frank. Vooraleer we op een voorstel van iemand ‘ja’ zeggen willen we ontdekken of we die persoon leuk vinden. Geef daarom de ander (oprechte) complimentjes. Focus je op jullie gelijkenissen en gezamenlijke doelen. Allerlei methoden die ervoor zorgen dat je sympathie bij de ander opwekt.

2/ Kies voor de vier P’s

Op je allereerste dag als ondernemer of werknemer heb je wat krediet. Fouten die je in die periode maakt worden vaak vlot vergeten en vergeven. Uiteraard is dat anders op je tiende of honderdste dag. “Alles wat je in de volgende weken onderneemt, moet in het teken staan van de volgende vier doelen: proactiviteit, punctualiteit, positiviteit en professionaliteit”, schrijven Eric en Frank. “Als je trein vaak vertraging heeft of je moet je kinderen elke ochtend naar school brengen, zeg dat dan gewoon. Als je achterop bent met je planning en je denkt de deadline niet te halen, bespreek dit.” Zoek samen naar een oplossing.

Probeer dit eens… 

  • Hou een vast stramien aan voor je meetings. Zo toon je aan dat je gestructureerd bent. Noteer vooraf wat je gaat bespreken. Zo kom je goed voorbereid over en dat wekt vertrouwen.
  • Benadruk wat je hebt afgewerkt en waar je nog hulp kan gebruiken. Deel je successen en geef toe waar je open staat voor eventueel advies. Op die manier zit je beide op dezelfde golflengte.
  • Geef aan waar je aan gaat werken de komende dagen. Vertel hoe je dingen gaat aanpakken en vraag de mening van anderen.
  • Kom met oplossingen of met een minimaal plan van aanpak. Pak complexe problemen aan met deze checklist:
  1. Wat is het probleem?
  2. Wat zijn de gevolgen?
  3. Wat zijn de criteria voor een goede oplossing
  4. Wat zijn de mogelijke oplossingen?
  5. Wat is de beste oplossing op basis van het criterium?
Cover_De-andere-50_HR_front

“Weet dat je eigen gevoel van competentie, controle en contributie je ook gelukkig gaat maken. Niet een grote bonus, een blitse wagen of promotie.”

– Eric en Frank

 

3/ Geef anderen het CCC-gevoel

Welk gevoel? Het gevoel van competentie, controle en contributie. Volgens Eric en Frank is dit een krachtig middel om meer succes en plezier in je job te ervaren. Met competentie bevestig je de andere in zijn of haar rol. “Toon bewondering voor wat hij of zij al verwezenlijkt heeft en ga niet de wijsneus uithangen die het beter weet”, geven Eric en Frank mee. Controle betekent dat je iemand het gevoel geeft dat ze op je mogen rekenen. De laatste C is die van contributie. “Bedank je collega’s als ze wat voor je (team) doen. Toon hen dat het echt een verschil maakt. Je mentale CCC-rader moet altijd op scherp staan. Het kost je niets om iemand een oprecht CCC-gevoel te geven. Misschien krijg je wat van de neveneffecten terug”, zeggen Eric en Frank. Als tip geven ze mee om niet onmiddellijk een tegenprestatie te verwachten. Je bouwt best emotioneel krediet op. “Weet ten slotte dat je eigen gevoel van competentie, controle en contributie je ook gelukkig gaat maken. Niet een grote bonus, een blitse wagen of promotie.”

4/ Luister actief tijdens een meeting

Een actieve luisteraar? Dat is een uitgestorven ras volgens Eric en Frank. Gelukkig geven ze ons enkele tools om die gave niet helemaal te verliezen. Met actief luisteren bedoelen ze dat je aan de andere kant van de tafel hebt begrepen wat er gezegd wordt. Dit lijkt een simpel gegeven, maar dat is het niet! Geef toe: tijdens een meeting dwalen je gedachten af of ben je afgeleid door andere zaken. Er zijn genoeg elementen die roet in het eten van een actieve luisteraar gooien.

Probeer dit eens… 

  • Maak oogcontact: Dat wil niet zeggen dat je eindeloos moet staren in de duizelingwekkend diepte van iemands ogen. Tussen de twee en vijf seconde is prima. Korter en je bent niet aan het luisteren, langer en je bent creepy.
  • Leg afleiding zoals een smartphone, laptop, tablet, smartwatch op een andere plaats. Bovendien draai je best je rug naar het venster, zo ben je niet afgeleid door wat er buiten gebeurt.
  • Knik met je hoofd. Dat laat ook toe te stoppen met knikken als het je niet meer duidelijk is wat er gezegd wordt.
  • Neem nota’s. Als je iets noteert, heb je een goed excuus om niet in de ogen te moeten kijken en je geeft het signaal dat wat je net hoorde zo belangrijk is dat je het voor de eeuwigheid wil bewaren.
  • Laat je gelaatsuitdrukking meedeinen met de emoties. Emoties zoals verwondering, verrassing, blijdschap of pijn kan je zo op je gezicht toveren en tonen hoeveel je meevoelt.

Dit neemt content coördinator Jennifer mee uit ‘De andere 50%’

Ik geef toe, een aantal tips lijken vanzelfsprekend maar niets is minder waar. Met dit boek word je met je neus op de feiten gedrukt. Werkgeluk hangt nauw samen met onder andere empathie en een goede voorbereiding. ‘De andere 50%’ is volgens mij een must-read voor elke ondernemer of (startende) werknemer.

Wil je concreet en de slag gaan met de tips van Eric en Frank? Koop hier hun boek. 

Beeld: Sincerely Media via Unsplash