Samen met je moeder een eigen zaak starten: voor de één een absolute no-go, voor de ander de ultieme droom. Of je nu samen de eerste stappen zet of na een tijdje in de zaak van je ouders stapt: met familie ondernemen vraagt om vertrouwen, heldere afspraken en balans. Voor hun online lingerieplatform CurveCatch bedachten moeder Inge Roels en dochter Kimia Namadchi een gepersonaliseerde lingeriebox die tot aan je deur wordt geleverd. Benieuwd naar hun verhaal en samenwerking? Je ontdekt het hier.
Nieuw lingerie kopen was nog nooit zo makkelijk. Met hun platform CurveCatch combineren Inge en Kimia artificiële intelligentie en menselijke kennis. Het resultaat is een gepersonaliseerde lingeriebox die tot aan je voordeur wordt geleverd. Dankzij de box kan je vrijblijvend, in je eigen vertrouwde omgeving, enkele setjes passen die je uitgekozen hebt.
Was het jullie oorspronkelijke plan om samen iets op te starten?
In koor: Helemaal niet!
Inge: Ik heb jarenlange ervaring in de lingeriesector. Mijn twee lingeriewinkels in Antwerpen zijn het gevolg van mijn passie en een sterke interesse in de technische aspecten van beha’s zijn. Voor mij was het een ramp dat we door de pandemie onze winkels moesten sluiten. Je moet weten dat je in de lingeriebranche telkens grote investeringen moet maken, omdat je een serieuze stok moet aanleggen. Wist je dat er meer dan 150 maten bestaan? Tijdens de lockdowns liepen de rekeningen door en konden we onze klanten niet verder helpen. 
Kimia: Ik werkte toen bij Google in Dublin en woonde daar met mijn vriend Nils, ingenieur in hardware en software. We wilden mijn mama helpen door een webshop op te richten, maar merkten al snel dat de retourpercentages van online shoppen voor lingerie heel hoog liggen. Lingerie in dozen aan huis leveren zodat mensen in een vertrouwde omgeving tijd kunnen nemen om te passen, leek ons de ideale oplossing voor dat probleem. Zo is CurveCatch geboren, een fusie van de expertise van mijn mama en de technische skills van Nils en mezelf.
Hoe zijn de rollen binnen CurveCatch verdeeld? 
Kimia: Onze taken sluiten nauw aan op onze expertise. Hierdoor vullen we elkaar perfect aan. Mijn mama deelt haar kennis over lingerie. Nils en ikzelf ontfermen ons over de technische aspecten en hebben contact met de klanten en investeerders. We bouwden een Artificial Intelligence leeralgoritme (een algoritme dat wordt gebruikt om niet alleen de gebruikerservaring van de klant te verbeteren maar ook het menselijke leerproces te imiteren, n.v.d.r) waarin we de expertise en kennis van mijn mama opslagen. Hoe meer informatie er binnenkomt, hoe beter we de klanten kunnen helpen met het vinden van de juiste maat.
Wat zijn volgens jullie voordelen aan samen een eigen zaak hebben?
Inge: We kennen elkaar door en door. Zo kan CurveCatch gemakkelijk groeien zonder dat we elkaar voortdurend uitleg moeten geven of verantwoording moeten afleggen. Ik gun Kimia het beste en datzelfde geldt ook omgekeerd. CurveCatch kost me veel tijd en energie, maar we hebben allemaal hetzelfde doel en dat is onze zaak uitbreiden. Ik zou dit nooit met iemand anders kunnen runnen. 
Kimia: Onze prioriteit is elkaar helpen. Een ander voordeel is dat je meer van elkaar durft vragen dan dat je dat van een collega zou doen. Daarnaast respecteren we elkaars skills, niet enkel omdat we moeder en dochter zijn. Eén ding is zeker: er is een immense bewondering langs beide kanten. 
Inge: Ik ervaar alleen maar voordelen. We durven ons wel eens op elkaar af te reageren, maar daar komen we altijd uit. Discussies vergeten we snel, net omdat we familie zijn. Er is geen moment sprake van bijvoorbeeld afgunst of jaloezie.

“De vertrouwensband die je met je mama hebt, willen wij ook creëren met onze klanten.”

Kimia

Jullie zijn beiden gepassioneerd door jullie zaak. Zijn er nog momenten wanneer het niet over werk gaat?
Kimia: We plannen bewust moeder-dochtermomentjes in. Meestal wel pas als we het even genoeg is geweest. (lacht) Tijdens zulke momenten gaan we wandelen, dat helpt ons om te relativeren en te ventileren.
Hebben jullie elkaar op een andere manier leren kennen nu jullie samenwerken?
Inge: Ik ondervind dat Kimia werkt op extreem hoog niveau. Voor haar zijn targets alles. Ze kan keihard worden, dat heeft ze van mij. We leggen onszelf vaak een onnodige druk op. Ik vind de manier waarop ze werkt soms gevaarlijk, omdat ze CurveCatch ademt, denkt en doet. Ze gaat er voor meer dan 100% voor, maar mag niet vergeten tijd voor zichzelf te nemen.
Kimia: Dat is iets typisch moeders. Ik denk dat je pas zo bezorgd kan zijn als je zelf een kindje hebt. Momenteel is CurveCatch mijn kindje, de rest kan wijken. Het je-m’en-foutisme dat mijn mama soms kan hebben, vind ik een prachtige eigenschap. Ik hoop dat dit, naarmate ik ouder word, ook bij mezelf groeit.
Hoe zien jullie de toekomst van CurveCatch? 
Kimia: We merken dat vrouwen in de Benelux vaak met hun moeder of dochter shoppen voor lingerie. De vertrouwensband die je met je mama hebt, willen wij creëren met onze klanten. We hebben er geen enkel voordeel bij dat je iets koopt dat niet goed zit. Onze missie is dat je met plezier een beha draagt omdat je het je écht past en comfortabel zit. Lingerie kopen is vaak onnodig moeilijk. Door onze skills te bundelen, bouwen we een zaak op dat van lingerie kopen een leuke ervaring maakt. 
Inge: Ideaal zou zijn dat mensen zoveel feedback geven zodat we de klanten na hen nog beter kunnen helpen. Zowel als bijvoorbeeld de service of behamaat goed is als wanneer het niet goed is. We moeten eerlijk en transparant blijven. CurveCatch moet hét platform worden waar vrouwen wereldwijd informatie kunnen vinden over lingerie.
Welke tips geven jullie moeders en dochters die samen een zaak willen starten?
Kimia: Start geen business in lingerie. (lacht) Het is een moeilijke sector en je moet extreem gepassioneerd zijn om zoiets vol te houden. Kies een branche uit waar jullie allebei verliefd op zijn. Vergeet het generatieverschil niet, daar moet je rekening mee houden. We vinden het soms vanzelfsprekend dat de ander iets weet, terwijl dat niet zou mogen. Babbel veel met elkaar over werk maar ook over jullie relatie.
Inge: Het leuke aan samenwerken met je dochter, is dat je allebei vrouw bent. Omarm dat ook. Vraag elkaar raad, bouw iets op waar je echt trots op bent en wat aanleunt bij jullie waarden. Je bent elkaars klankbord. Het is een unieke ervaring.

Meer over CurveCatch? Volg hen op Instagram.

Beeld: Dewy De Leeneer