Uitstellen, we doen het allemaal. Niet alleen privé (dat ene klusje in huis wat je al maanden moet doen), maar ook op zakelijk vlak. Taken die je al tijden op je lijstje hebt staan en maar vooruit blijft schuiven, of iets wat je het beste in de ochtend meteen kunt aanpakken, laten liggen tot het einde van de dag en volledig onnodig in tijdsnood komen. Shelley deelt drie tips waardoor je direct stopt met uitstelgedrag in je bedrijf.

1. Maak je doel SMART en zichtbaar

We doen dingen omdat we er iets mee willen bereiken. Dat geldt ook voor jouw to-dolijst; de taken daarop helpen jou een bepaald doel te behalen. Zorg ervoor dat dat doel SMART is, oftewel:

  • Specifiek: het is toegespitst, niet te algemeen en vaag
  • Meetbaar: je moet kunnen meten wanneer je dit hebt gehaald
  • Acceptabel: je bent er tevreden mee
  • Realistisch: het is daadwerkelijk haalbaar
  • Tijdsgebonden: er is een deadline, een periode waarin je dit doel wilt behalen

Een SMART doel is bijvoorbeeld “in november 3 nieuwe klanten voor het traject binnenhalen”.

Daarnaast is het belangrijk dat je doel te allen tijde zichtbaar is. Stel het in als achtergrond van je laptop of telefoon, hang het ergens in huis waar je het elke dag ziet, of schrijf het elke dag boven je to-dolijst. Zorg ervoor dat je er niet omheen kunt! Wanneer je je doel beter voor ogen hebt, wil je een stuk minder uitstellen.

Maak je doelen zo concreet en helder mogelijk. De SMART manier is daar perfect voor!

2. Weet wat de opportunity cost is

Als je ja zegt op iets, betekent dat automatisch nee op iets anders. Je kunt je tijd namelijk maar één keer uitgeven. Dat is het concept van de opportunity cost. Het is niet alleen belangrijk om je bij het uitstellen van iets bewust ervan te zijn dat dit een nee op iets anders betekent, maar ook waarop je dan later nee moet zeggen. Regelmatig denk ik “zal ik deze taak morgen doen in plaats van vandaag?”. Dan kijk ik eerst naar wat ik morgen daarvoor zal moeten laten om dit te kunnen doen. Als de opportunity cost te hoog is, dan stel ik het niet uit.

De opportunity cost is een concept uit het boek 'Busy' van Tony Crabbe. Een must-read voor elke drukke ondernemer.

3. Laat je to do’s voor je werken, niet tegen je

Een to-dolijst met allemaal grote taken erop waarvan het niet menselijk haalbaar is om ze in een week te doen, werkt alleen maar demotiverend. Knip je taken op in kleine, behapbare stukken waarmee je toch stappen zet richting je doel. Wanneer een to do te groot en algemeen is, stellen we hem sneller uit voor een ‘beter moment’. Die vervolgens niet komt. 😉

Daarnaast is het handig om bij elke to do op te schrijven wat het doel ermee is. Daarmee dwing je jezelf om kritisch te zijn op hoe je je tijd besteedt en of dit nu het nuttigste is wat je kunt doen. Check daarbij uiteraard ook even of dat het doel van je to do bijdraagt aan je hoofddoel van de week of maand.

Probeer deze drie tips eens uit en geniet meteen van minder uitstellen! Want hoe minder je uitstelt, hoe meer je nu gedaan krijgt. Wil je nóg meer resultaat uit je uren halen? Schrijf je dan hier in voor mijn (gratis) webinar op 17 november waarin ik mijn bewezen 8-stappenplan met je deel.

Stop met je eindeloze to-dolijst en focus je op de taken die echt impact maken op je doel.