Wil je een nieuwsbrief schrijven die écht gelezen wordt? En waarin jij weet wat je wil vertellen (en verkopen)? Hanna Struyvelt, copywriter én nieuwsbriefexpert, vertelt je wat je best niet doet én wat wel.

1/ Je weet niet wat je wil vertellen of verkopen

Ondernemers stellen me vaak de vraag wanneer ze met hun nieuwsbrief moeten verkopen en wanneer ze beter een verhaal vertellen. Wat ze vaak vergeten is dat ze bij bijna elke nieuwsbrief onbewust verkopen. In elke e-mail werk je aan de band met je lezer en dus (potentiële) klant. Schrijf daarom niet in het wilde weg. Weet waar je naartoe wil gaan met je nieuwsbrief. Met een doelbewuste tekst en interessante inzichten overtuig je de lezer meer. Maak het jezelf ook niet te moeilijk. Inspiratie is vaak vlakbij. In mijn nieuwsbrief deel ik bijvoorbeeld graag een persoonlijke update of een tip over copywriting. Met een link naar mijn blog over het onderwerp creëer ik meer waarde én heb ik meer conversie op mijn website.

Wil je een kortingscode delen met je lezers? Val niet met de deur in huis, deel eerst waarde en pas later je code.

2/ Je schrijft wanneer je zin hebt

Stuur jij vaak ad hoc naar je lezers? Dan is de kans groot dat je subscribers niet goed weten wie je bent en waar je business voor staat. Of misschien herken je dat gevoel zelf wel wanneer jij een newsletter ontvangt en vergeten bent dat je in eerste instantie geabonneerd was. Je vermijdt zulke scenario’s door verrassend genoeg meer nieuwsbrieven te schrijven. Dat vinden veel ondernemers lastig. Ze hebben schrik dat ze door de vele e-mails lezers zullen verliezen. Niets is minder waar. Door een consistente flow weet je lezer wie je bent, krijgt die meer voeling met je bedrijf en converteert je content ook sneller. Geef jezelf en abonnees de kans om aan het nieuwe tempo te wennen en om elkaar beter te leren kennen. Je voelt het effect meestal niet na een eerste nieuwsbrief. Vaak moet je meer geduld oefenen. Na een half jaar merk je doorgaans een betere klantrelatie en een langere lijst met abonnees. Kortom, je harde werk loont. Ik raad mijn klanten aan om elke week een nieuwsbrief uit te sturen. Lukt dat niet, dan is twee keer per maand zeker voldoende om consistentie te creëren. Een extra tip: denk aan een vaste dag en een vast uur. Ik schrijf elke vrijdag om 7.00 uur een brief naar mijn abonnees. Net door die regelmatige tijdstippen creëer ik een duidelijke verwachting tegenover mijn lezers.

3/ Je denkt (te veel) aan jezelf

Kijk eens in je mailbox. Ongetwijfeld zit er wel één nieuwsbrief met een titel over een nieuw boek, event of andere promotionele actie. Zulke e-mails blijven niet hangen want zo zijn er veel. Ik snap dat de lancering van je boek of event veel voor jou betekent. Je hebt er maanden of zelfs jaren aan gewerkt. Het liefst wil je dat proces met iedereen delen. Maar eerlijk? Zo’n nieuws vindt een lezer niet interessant om te lezen. Die heeft niet dezelfde ervaring met je boek of event. Voor hen heeft de lancering geen bloed, zweet en tranen gekost. Met andere woorden: met zo’n nieuwsbrief focus je té veel op jezelf. Mijn tip: geef meer aandacht aan een inzicht of gebeurtenis uit je boek of event om een link te maken naar dat specifieke aanbod. Laat droge feiten, promotionele teksten en een formele tekst voor wat het is. Deel je persoonlijke verhaal. Kies voor een onderwerp waarin je lezer zichzelf herkent en waarin er een rode draad of storytelling verweven zit. Vergeet niet om waarde te delen, want zo zal je nieuwsbrief sneller gelezen worden.

 

 

hanna struyvelt branding
© ANNE DE GEYTER

“Bij een nieuwsbrief met vijf call to actions weet een lezer niet waar te beginnen waardoor die vaak niets doet.”

– Hanna

4/ Je test te veel features uit

Stel: je gaat aan de slag met een e-mailplatform en ontdek de ene feature (hallo, countdownklok!) na de andere. De vele opties maken je enthousiast en je wil ze het liefst allemaal in één nieuwsbrief integreren. Hoe meer kleuren en animaties, hoe leuker. Maar helaas moet ik je enthousiasme temperen. Te veel is te veel. Zeker nu. Tegenwoordig wint een rustige lay-out aan populariteit. Wat voor mij helpt, is om mijn nieuwsbrief te zien als een soort brief aan mijn lezer. Hierdoor overweldig ik mijn lezers niet en beperk ik het aantal extra’s zoals een emoji tot een minimum. Sta zeker even stil bij welk soort nieuwsbrief je zelf graag zou ontvangen en lezen.

5/ Je linkt te vaak naar andere pagina’s

Naast een drukke lay-out, is een nieuwsbrief met te veel links even overweldigend. Bij een nieuwsbrief met bijvoorbeeld vijf call to actions weet een lezer niet waar te beginnen waardoor die vaak niets doet. Vermijd een nieuwe link bij elke alinea. Focus beter op het doel van je nieuwsbrief en de ene actie die echt van belang is. Is dat het boeken van een kennismakingsgesprek, het ontdekken van een bepaald aanbod of het downloaden van een gratis freebie? Ga na wat de boodschap is van je nieuwsbrief en koppel daaraan één call to action.

Wil je een nieuwsbrief schrijven die écht gelezen wordt? Schrijf je in voor de gratis mailbunch van Hanna en ontvang extra inzichten, een werkboek en persoonlijk advies.

Omslagbeeld: Karolina Grabowska via Pexels