Als ondernemer haal je het liefst het maximale uit je tijd. Er komen continu nieuwe ideeën in je op die je bedrijf naar het volgende niveau kunnen brengen, maar daarnaast heb je ook een waslijst aan alledaagse taken om alles draaiende te houden. Daarnaast wil je het liefst ook aan je privéleven en persoonlijke ontwikkeling genoeg aandacht en tijd kunnen schenken. Daarom geeft efficiëntie- en tijdwinstexpert Shelley je vier belangrijke tips om zo duurzaam mogelijk met je tijd om te gaan en er het meeste uit te halen!

1/ Welke content kan je hergebruiken?

Heb je een goed gelezen blogpost geschreven of deed je laatste Instagram post het enorm goed? Dan is het zonde als je dit maar op één kanaal gebruikt! Ik zie het altijd als uren in de keuken staan om een overheerlijke taart te bakken, en vervolgens na één punt gegeten te hebben de rest in de prullenbak gooien. Zonde, zeker omdat er tegenwoordig zoveel kanalen zijn waar je als bedrijf aanwezig op wil zijn. 

Gebruik daarom je content duurzaam en plaats deze op verschillende kanalen. Zelf vind ik het belangrijk dat er altijd wat tijd tussen zit wanneer ik content opnieuw gebruik, zodat niemand het op dezelfde dag overal ziet verschijnen. Een goede Instagrampost gaat bijvoorbeeld twee maanden later – met wat kleine aanpassingen – online op LinkedIn. Of een mailing waar ik veel goede respons op kreeg, wordt drie maanden later een blog. Je hoeft echt niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden!

Veel ondernemers hebben de grootste dromen en plannen voor hun bedrijf en persoonlijke leven… maar steken daar dagelijks niet hun tijd in.

2/ Waar kan je opstarttijd besparen?

Een makkelijke shift, met dagelijks veel resultaat: bespaar je opstarttijd! Elke keer dat je aan een nieuwe taak op je lijstje begint, kost dit je focus en tijd. Je moet de juiste documenten erbij zoeken, even de mails teruglezen wat er ook alweer was besproken, of in de juiste focus en mindset ervoor komen. Wanneer je bijvoorbeeld gedurende de hele week vier keer een losse Instagrampost plaatst, ben je per keer makkelijk minstens een kwartier opstarttijd kwijt. Dat is al een uur per week wat je weggooit, en dan heb ik de opstarttijd zelfs nog vrij laag ingerekend.

Het werkt veel efficiënter om losse taken te bundelen, ofwel te batchen. Door te batchwerken, bespaar je opstarttijd en kan je veel meer doen in minder tijd. Toen ik mijn Instagramposts nog los van elkaar schreef op verschillende momenten, kostte het me per week wel negen uur. Nu ik ze bundel en allemaal op één moment schrijf, kost het me nog maar maximaal één uur per week. Dat is een tijdwinst van acht uur per week! Kan je nagaan hoeveel deze tip je bespaart als je het in alle gebieden van je bedrijf gebruikt!

Wil je duurzamer omgaan met je tijd? Maak er een gewoonte van om over de opportunity cost na te denken.

3/ Waar zeg je nu onbewust ‘nee’ tegen?

Veel ondernemers hebben de grootste dromen en plannen voor hun bedrijf en persoonlijke leven… maar steken daar dagelijks niet hun tijd in. Die kostbare uren gaan namelijk vooral naar kortetermijnacties. Van een nieuwe actie bedenken om even een (kleine) boost in omzet te creëren, tot een virtuele kop koffie met die ondernemer waarvan je eigenlijk niet weet wat het doel precies is, of het bijwonen van een workshop over iets wat nu geen prioriteit is. 

Hoewel alle creatieve ideeën en ad-hockansen zien en grijpen, fijne kwaliteiten zijn als ondernemer, is het risico dat je je tijd continu in dingen steekt die nu – maar dan ook alleen nu – iets opleveren. Daarom mag je als ondernemer je er ook ontzettend bewust van zijn dat je je tijd maar één keer kan uitgeven. Zoals auteur Tony Crabbe het in zijn boek ‘Busy’ zo mooi zegt: ken de opportunity cost van alles wat je doet. Elke ‘ja’ tegen het één betekent namelijk automatisch een ‘nee’ tegen iets anders. Wil je duurzamer omgaan met je tijd? Maak er een gewoonte van om over de opportunity cost na te denken. Je tijdsbesteding zal nooit meer hetzelfde zijn!

4/ Wat hoef je niet handmatig te doen?

Er zijn een hoop regeltaakjes die regelmatig moeten gebeuren in elk bedrijf. Van administratieve taken tot het onboarden van nieuwe klanten of het opslaan van gegevens in de juiste tools. Wat staat er op jouw lijstje en hoeveel doe je daarvan handmatig? Welke en hoeveel het er ook zijn: er ligt een schat aan tijd verborgen in het automatiseren ervan. Ook als het ‘maar vijf minuutjes tijd vraagt’ of wanneer je het niet vervelend vindt om te doen. Tel je al die taken bij elkaar op, dan eindig je namelijk met een enorme berg aan taken die stiekem een hoop van je tijd vragen. Zonde van je tijd!

“Kan ik die taken niet gewoon uitbesteden?” Ik hoor het je denken. Daar is niets mis mee, maar je hebt waarschijnlijk het liefst dat je team bezig is met werk dat impact heeft. Werkzaamheden die direct nieuwe groei, omzet en klanten opleveren! Gooi daarom niet zomaar taken die ook automatisch geregeld kunnen worden over de schutting naar je team, maar kijk kritisch naar wat volledig of gedeeltelijk geautomatiseerd kan worden. Zo ga je niet alleen beter met jouw tijd om, maar met alle tijd binnen je bedrijf.

Als ondernemer voelt het vaak alsof de 24 uur in een dag zó voorbij vliegt, maar in werkelijkheid liggen er overal kansen verstopt om duurzamer met je tijd om te gaan en meer uit je business en leven te halen. Wil je meer inspiratie en concrete tips om tijd te gaan winnen in jouw bedrijf? Binnenkort geef ik een gratis masterclass ‘De formule voor 6 uur tijdwinst per week om je bedrijf verder te groeien’. Schrijf je hier gratis in

Beeld: WYLD WAVE Studio