Als creatieve ondernemer is het nooit helemaal stil in je hoofd. Er zijn altijd wel ideeën om uit te werken. Maar wat als je nieuwe project je uitnodigt tot complete rust? Fotografe Stefanie Faveere neemt een duik in het soms ondiepe water met haar passieproject STILL: “Eigenlijk loopt alles bij mijn project zeer organisch. Van het fotograferen, de verkoop van de prints tot de organisatie van mijn expositie.”

Stefanie, in ons vorige interview vertelde je dat je jouw fotografie combineert met je passieproject STILL. Wil je ons iets meer vertellen over het project?
Als zwemmer kan ik uren kijken naar hoe water beweegt. Water is nooit hetzelfde, en dat fascineert me als fotograaf. Wanneer ik met mijn toestel in of rond het water ben, hoor ik niets. Er is stilte, zowel in mijn omgeving als in mijn hoofd. Met STILL combineer ik mijn liefde voor analoge fotografie en water. Ik vergroot niet alleen dat unieke moment in het water met een foto, maar ook een stilte die nooit meer terugkomt. Ik heb lang gezocht naar een naam voor mijn project. Plots kwam het idee van STILL binnengewaaid en was een andere naam bedenken niet meer aan de orde. De naam heeft meerdere lagen: het staat voor stilstand, maar ook voor een fragment uit een film. Het is een moment dat je vastlegt en pauzeert. Alles wordt rustiger wanneer ik aan het water zit. Een interessante contradictie, want in tegenstelling tot de rust in mijn hoofd, beweegt water altijd. Kijk zelf eens een uur, kwartier of tien minuten naar water. Je wordt er alleen maar stil van, terwijl het voortdurend verder beweegt. Ik vind die antithese zo interessant. Het is bijna een eenheid of cocon op zichzelf.
Vanwaar de nood om te verstillen?
STILL is eigenlijk niet ontstaan uit een noodzaak. Het is wel zo dat ik momenten van stilte enorm waardevol vind. Ze geven me heel veel energie. Ik kreeg meer voldoening zodra STILL concreter werd. Dat was nog meer het geval toen ik zag dat mijn werk resoneerde bij anderen. Op dat moment was STILL niet alleen meer van mij. De eerste keer dat ik merkte dat iemand geraakt was door mijn werk, was zo’n bijzonder moment. Het stond enorm los van commerciële fotografie.
Stefanie Faveere

“In tegenstelling tot de rust in mijn hoofd, beweegt water altijd.”

– Stefanie

Hoezo?
Bij mijn project voel ik een fragiliteit die er niet is wanneer ik commercieel fotografeer. Dit werk komt vanuit het hart en is zeer persoonlijk. Soms voelen mensen er niets of weinig bij het zien van water. Dat vind ik helemaal niet erg. De reacties van anderen bij wie het wél connecteert, voelen echt als een geschenk.
Hoe blijf je je passieproject voeden tussen het fotografiewerk door?
Soms plan ik een moment in, maar niet altijd. Ik neem bijvoorbeeld mijn analoge fototoestel altijd mee als ik een shoot aan zee heb. Of het nu in de planning past of niet, het voelt goed om te weten dat de mogelijkheid er is. Ik wil niet zomaar vluchtig foto’s nemen van water. Dat zou niet kloppen bij het concept. Het moet goed voelen. Andere keren sta ik ’s morgens op en voel ik de drang om het water op te zoeken. Eigenlijk loopt alles bij mijn project zeer organisch. Van het fotograferen, de verkoop van de prints tot de organisatie van mijn expositie.
Welke impact had je eerste expo op je?
Bij de eerste expo kreeg ik een duwtje in de rug van iemand anders. Zij stelde de vraag waarom ik mijn werk niet exposeerde. Dat idee vond ik spannend, aangezien dit werk zo dicht bij mezelf ligt. Het voelde alsof ik zelf daar in die ruimte zou staan terwijl iedereen naar me keek. Maar kijk, soms heb je anderen in je omgeving nodig om uit je comfortzone te stappen. Ik ben enorm blij dat ik die kans met beide handen heb gegrepen. Na de eerste expo was ik woozy van de vele reacties, zelfs tot drie dagen erna. (lacht) Ik vond dat zo’n fijn gevoel. Tegelijkertijd merkte ik dat ik dit project niet mag pushen. Het moet een stukje van mezelf blijven.
Stefanie Faveere

“Ik hoop dat je bij mijn werk letterlijk en figuurlijk stilstaat en nagaat wat water met je doet.”

– Stefanie

In welk opzicht is de tweede expositie die deze maand start anders dan de vorige?
Mijn werk en aanbod zijn geëvolueerd. Zo heeft elke print een uniek formaat, een unieke locatie en een uniek moment. Met de prints haal je een moment in huis dat nooit meer terugkomt en toch voor altijd blijft. Naast de grote kaders kan je in zeer beperkte oplage kleine werken en keramiek vinden. Keramiek is opnieuw zo’n creatief proces dat je uitnodigt om te vertragen. Vandaar zag ik een ideale match met mijn fotografie. De keramische prints zijn het resultaat van een traag werkproces, waarbij de oneffenheden juist de beweging van water prachtig accentueren. Door het materiaal lijkt het alsof het water echt beweegt. Wat ook anders is, is de locatie. Deze keer organiseer ik mijn expositie in Kobalt Gallery van kunstenaar Jeroen Broux, in het centrum van Hasselt.
Welk gevoel wil je de bezoekers geven?
Ik hoop dat je bij mijn werk letterlijk en figuurlijk stilstaat en nagaat wat water met je doet. Het hele proces van STILL is een ode aan traagheid: analoge fotografie, de rust die water brengt, het filmrolletje dat het resultaat nog niet meteen prijsgeeft. Een van de mooiste reacties die ik kreeg, kwam van iemand die me zei dat zij helemaal anders naar water kijkt sinds ze mijn werk kent. Sindsdien was water niet meer ‘gewoon’ water.
Hoe zie jij de toekomst van STILL?
De toekomst mag flowen, net zoals het water. Het is niet de bedoeling dat hier een mega-businessmodel achter zit. Natuurlijk wil ik wel dat dit project werkt, omdat ik daar een deel van mijn tijd aan wil en mag besteden. De fase waarin dit een hobby was, is voorbij. Dit werk is een deel van mezelf.
YAY GIVEAWAY
Stefanie schenkt een STILL aan één Bossy-lezer. Wil jij de print winnen? Vind binnenkort meer info via onze Instagrampagina. Of wil je het werk van Stefanie in real life zien? Bezoek haar expo in de Hasseltse Kobalt Gallery van 1 februari tot en met 29 maart. Ontdek hier meer details. 
Beeld: Stefanie Faveere