Dat hun koffie lekker is, wist de West-Vlaamse familie Vermeersch al. Maar dat een Koffie Kàn-koffie ook maagvriendelijke kwaliteiten had, was nieuwe informatie. Vandaag staat Marjolein Vermeersch al 25 jaar aan het roer van het familiebedrijf dat even warm en authentiek is als hun producten. Tijd voor een gesprek over (h)eerlijk ondernemen. 

Marjolein, hoe is Koffie Kàn eigenlijk onstaan?
Het begon allemaal met mijn grootvader die met tweedehandsmateriaal koffie brandde in zijn garage bij de zeedijk. Die koffie werd populair waardoor mijn grootvader met de zaak begon. Later is mijn vader in het bedrijf gestapt. Mijn papa is een typische West-Vlaamse ondernemer: nuchter en met een duidelijke strategie. In de jaren zeventig was er een koffiecrisis die je mag vergelijken met die van nu. Grondstoffen waren veel duurder. Alleen lagen de consumentenprijzen voor koffie vast, zoals dat nu voor diesel het geval is. Recht tegenover de koffiebranderij was er een kleine buurtsupermarkt die andere koffie verkocht. Toch bleven de vaste klanten van mijn ouders komen. 
Wat maakte dat mensen bleven kiezen voor jullie koffie?  
Dat vroegen mijn ouders zich ook af. Daarom stelden ze de vraag rechtstreeks aan hun klanten. Er bleven twee antwoorden terugkomen. Mensen deelden dat ze van onze koffie geen maagklachten hadden. Andere keren ging het vooral over de zachte smaak. Dat onze koffie maagvriendelijk was, was nieuwe informatie voor mijn papa. Mijn papa is ons productieproces blijven perfectioneren zodat we maagvriendelijke koffie konden blijven garanderen. 
Hoe maak jij het verschil sinds je mee aan het roer staat? 
Dat zit in veel details en in een paar grotere veranderingen. Zo zat er jarenlang een mengeling in ons gamma waar ik echt niet achter stond. Ik wilde daar nooit over babbelen, want dat was volgens mij geen echte Koffie Kàn-koffie. De mengeling en naam zijn ondertussen veranderd. Blijven innoveren en perfectioneren vind ik belangrijk. Als je niet waakzaam bent, loop je het risico dat je aanbod niet meer matcht met je verhaal. 
Welke veranderingen zijn er nog gebeurd?  
Vroeger zag ik te weinig transparantie terug in ons gebouw. Wat begon met een beetje schilderen, is geëindigd in een totale verbouwing. Nu kan je vanuit mijn bureau en de winkel onze koffiebranderij zien. Alles wat we doen, mag gezien worden. We hebben niets te verbergen. Het merk is van buitenaf veranderd en het aanbod is uitgebreider. Maar onze warme communicatiestijl en het koffieverhaal zijn nog altijd dezelfde gebleven
Koffie Kàn-44
© MIEK MATHEVE

“Ik wil ons verhaal met trots blijven vertellen, in plaats van de hele wereld te veroveren met mijn product.”

– Marjolein

Welke koffieboon matcht met je ondernemersstijl?
Ik denk aan de aparte Maragogype-boon. Die staat bekend om zijn rijke en volle aroma’s, maar het is een moeilijke plant om te telen en wordt steeds zeldzamer. Ik vind dat de Maragogype daarom ook perfect aansluit bij waar wij voor staan: uniek en van hoge kwaliteit. 
Wat heeft je na 25 jaar ondernemen het meest verrast? 
De complexiteit van ondernemen. En vooral: hoe moeilijk het is om te blijven focussen op de kern. Als je niet oppast, ben je elke dag alleen maar bezig met administratie en regeltjes. Zo verlies je de essentie uit het oog. En eerlijk? Het wordt er niet gemakkelijker op na 25 jaar ondernemen. De administratieve rompslomp is fenomenaal toegenomen, helaas. 
Hoe probeer je jouw focus te bewaren?
Dat lukt dankzij een goed team rondom mij en het contact met onze klanten. Dankzij die gesprekken stel ik opnieuw bepaalde processen in vraag en krijg ik interessante feedback. Dat vind ik enorm waardevol. Af en toe organiseren we ook bedrijfsbezoeken. Daar merk ik vooral de verwondering van mensen én mezelf. Ik krijg nog altijd kippenvel wanneer ik aan de koffiebrander sta en die verse koffie ruik. Dat moment blijft me na al die jaren raken. Keer op keer. Het herinnert me eraan waarom ik deze job zo graag doe. 
Waar wil je over vijf jaar staan?
Eigenlijk heb ik geen specifiek doel. Toch niet in de zin van ‘Ik wil zoveel procent groeien’ of ‘Ik wil de grootste worden’. Dat heeft me nooit geïnteresseerd. Mijn grootste doel is om Koffie Kàn even mooi en authentiek te houden zoals het altijd is geweest. Ik wil ons verhaal met trots blijven vertellen, in plaats van de hele wereld te veroveren met mijn product. Ondernemen om te ondernemen heeft me nooit aangesproken. Dit is de enige onderneming die ik mezelf zie hebben, want hier sta ik 100% achter.

3 koffiemythes: waarheid of niet?

Droog je uit van koffie? NEE

Koffie draagt net bij tot de vochtbalans van je lichaam. Ik begrijp wel waarom die mythe bestaat. Koffie prikkelt de blaas waardoor je sneller het gevoel krijgt dat je moet plassen. Maar het onttrekt geen vocht van je lichaam. Blijven drinken dus! (lacht)

Is matcha écht beter dan koffie? DOE WAT GOED VOELT

Ik denk dat je daarin een gezonde combinatie mag vinden. Het klopt dat matcha veel voordelen heeft, maar niet iedereen is fan van de smaak. De koffieboon die volgens mij het dichtst bij matcha aanleunt is mokka espresso. Die boon heeft voldoende pit en een goede balans qua smaken. Bij een lekkere latte blijft de smaak sterk. Dat heb je niet met een zachte koffie die snel overheerst wordt door de melk en andere lekkere extra’s.

Is decafé ongezond? NEE

Bij onze bedrijfsbezoeken wordt deze vraag bijna altijd gesteld. Vroeger, nog voor de jaren zestig, was dit wel zo. Toen werden er agressieve producten gebruikt bij het decafeïneren. Tegenwoordig is descafé zeker een gezond alternatief voor wie gevoelig is aan cafeïne. Het is veilig en sterk gecontroleerd van buitenaf. Wil je nog een stapje verder gaan? Sinds kort hebben we biologische decaf-capsules. Het productieproces was er één van bloed, zweet en tranen. Maar ik wilde die echt maken zodat je nog eerlijker kan genieten van koffie. Een mijlpaal kan je dit zeker noemen.

Meer Koffie Kàn? Volg ze via Instagram.

Beeld: Miek Matheve