Als je als zelfstandige tijdens je ouderschapsverlof een grote klant kan binnenhalen, aanvaard je die dan of niet? We vroegen het aan de Gentse Iris Decreus, de vrouw achter House of Weddings, de nummer één van de huwelijksmedia in België. “Daar zat ik dan, borstvoeding te geven, toen de toekomstige van Dries Mertens me opbelde.”

Iris, wist je altijd al dat je wou ondernemen?
Goh, niet per se. Ik heb wel altijd geweten dat ik resultaten wou boeken in het leven. Van mijn vijftiende tot mijn eenentwintigste beoefende ik topsport. Ik heb deelgenomen aan Belgische en zelfs internationale wedstrijden alpineskiën. Dus een competitiebeestje ben ik misschien wel. (lacht) Mijn eerste jobs waren marketingfuncties bij leuke bedrijven, maar toch haalde ik er geen voldoening uit. Daarom ging ik het onbekende tegemoet en ruilde ik de zekerheid in voor een job als zelfstandig wedding- en eventplanner.
Niet veel later verwachtte je je eerste kindje. Hoe verliep dat voor jou?
Ik denk dat ik net een jaar zelfstandig was toen ik in verwachting was van m’n oudste zoon, Laurens.
Een boeiende timing zeg maar, aangezien ik net m’n eerste zaak uit de grond probeerde te stampen. Zelfstandigen konden toen maximaal acht weken moederschapsrust opnemen. Dat neemt niet weg dat ik elk moment van mijn zwangerschap, de geboorte en de periode erna, heel intens beleefd heb. Toen m’n tweede kind op komst was, had ik me wel voorgenomen om die keer wat langer verlof te nemen dan acht weken.
House of Weddings - Iris Decreus
© GERT HUYGAERTS

“Ik weet dat ik niet alles perfect doe, maar ik troost me met de gedachte dat ik tenminste alles gedaan krijg.”

– Iris

Tot er een profvoetballer roet in het eten kwam gooien.
Klopt! Daar zat ik dan, borstvoeding te geven, toen mijn telefoon rinkelde. Arthur was net twee weken oud. Mijn man nam op en antwoordde beleefd dat ik niet aan de lijn kon komen, maar maandag zou terugbellen. Ik weet nog dat ik dacht: en mijn voornemen dan?Maar je kan het al raden: ik belde maandag terug. Toen de jongedame in kwestie supersympathiek bleek, besloot ik de opdracht te aanvaarden. Ze had veel begrip voor het feit dat ik net bevallen was en het klikte, dus we legden meteen de eerste afspraken vast. Wanneer ze me aangaf dat haar prille verloofde een profvoetballer was, ging er geen belletje rinkelen. Je kan je dus wel voorstellen hoe verrast ik was toen ik plots de naam van Dries Mertens als bruidegom mocht noteren.
Je was pas bevallen en mocht al meteen een trouw van formaat regelen. Zorgde dat niet voor stress?
Eigenlijk niet. Kat Kerkhofs en Dries Mertens zijn een zalig koppel: authentiek, recht door zee, met het hart op de juiste plaats. Ik herinner me nog goed dat we op locatiebezoek gingen met ons viertjes: zij twee, ik én Arthur, want hij was nog maar drie weken. Kat en Dries wisten heel goed wat ze wilden, wat de samenwerking des te leuker maakte. Het viel me ook op dat zij met exact dezelfde vragen zaten omtrent de planning van een huwelijk als de meeste andere koppels die ik al had begeleid – BV’s of niet. Het gaf me dat laatste duwtje in de rug om enkele maanden later House of Weddings op te richten, om alle bruidsparen te kunnen helpen aan antwoorden op hun vragen.
Voelde de oprichting van House of Weddings opnieuw aan als een sprong in het onbekende, zoals vijf jaar eerder toen je als wedding- en eventplanner startte?
Niet helemaal. In de periode dat ik als weddingplanner werkte, leerde ik de trouwsector vanbinnen en vanbuiten
kennen. Enerzijds voelde ik aan dat verloofde koppels vaak niet goed wisten wat er allemaal kwam kijken bij het plannen van een bruiloft, hoeveel het zou kosten en hoe ze goede trouwleveranciers konden uitkiezen. Uiteindelijk gingen ze dan voor de goedkoopste leverancier, gewoon om van hun keuzestress verlost te zijn. Daardoor kwamen ze soms terecht bij leveranciers die geen correcte prijzen vroegen of binnen de kortste keren failliet gingen. Anderzijds merkte ik dat trouwprofessionals het elk boekjaar erg moeilijk hadden om toffe koppels te vinden voor wie ze konden werken. Traditionele trouwbeurzen kregen alsmaar minder bezoekers en er was nog geen online platform dat aan leadgeneratie kon doen voor hen. Daarom besloot ik zelf een platform op te richten om beide partijen met elkaar te verbinden.

Wil je het volledige interview lezen? Haal dan Bossy’s Mommy Issue in huis voor meer interviews en frisse inzichten voor je leven op en naast de werkvloer.

Beeld: Gert Huygaerts