Stel je voor dat er één ding is waar je bedrijf absoluut niet zonder kan. Als dàt zou wegvallen, worden klanten niet meer geholpen, komen er geen nieuwe ideeën meer van de grond en valt de omzet uiteindelijk stil. Ik vermoed dat het je hoofdprioriteit zou zijn om ervoor te zorgen dat dat éne ding in perfecte staat zou verkeren, gezien je hele bedrijf er afhankelijk van is. Klopt? In de praktijk komt dit hoofdingrediënt echter vaak op de laatste plek: jijzelf. Maar hoe zet je jezelf nu voorop, zonder je bedrijf on hold te zetten?
Je to-dolijst loopt over, net als dat hoofd vol ideeën. Je wil ontzettend veel bereiken, maar in de praktijk zijn je dagen al snel gevuld met afspraken, werk met én voor klanten en tientallen brandjes om te blussen. In de chaos probeer je zoveel mogelijk ballen in de lucht te houden terwijl je helemaal vergeet om voor jezelf te zorgen, want die to do sneuvelt natuurlijk als eerste. Omdat het einde van je takenlijst nog lang niet in zicht is, werk je avonden en weekenden door. Vakantie? Je kan je de laatste keer niet herinneren dat je écht nog eens weg was, zonder laptop. Er is altijd wel iets dat urgenter is dan dat wat je voor jezelf had gepland. Je bedrijf gaat altijd voor, terwijl er zonder jou helemaal geen bedrijf is…
Een overvolle agenda
Ik snap hoe dat gebeurt, want ik ben zelf ook al in die valkuil getrapt. Wanneer je bedrijf goed draait en snel groeit, is er ontzettend veel dat je (graag) wil doen om ervoor te zorgen dat je er het maximale resultaat uithaalt. Zo had ik eens een periode waarin een nieuwe marketingstrategie nog beter uitpakte dan ik vooraf had gehoopt. Heel leuk natuurlijk, al die nieuwe kennismakingsgesprekken en klanten, maar daarbij kwam er ook een tsunami aan werk op me af. Ook al zat mijn agenda eigenlijk al overvol, ik bleef maar gesprekken inplannen omdat er zoveel mensen interesse hadden. Ik had de hele dag door afspraken en klopte lange dagen om daarnaast al het andere werk ook af te krijgen. ’s Avonds zat ik, als ik al een moment voor mezelf had, uitgeblust in de zetel. Ik weet nog dat ik toen dacht: “Als het op deze manier moet, weet ik niet hoelang ik dit nog volhoud!” Het was het moment dat ik inzag dat ik geen duurzaam bedrijf aan het uitbouwen was. Dit was niet toekomstbestendig.
Af en toe even volledig van je bedrijf loskoppelen is namelijk ontzettend belangrijk voor de continuïteit en groei van je business.
Dubbel zoveel omzet én dubbel zoveel tijd
Inmiddels draai ik dubbel zoveel omzet als toen, is er tijd en ruimte om aan nieuwe ideeën te werken die mijn bedrijf nog verder laten groeien én heb ik meer dan genoeg tijd voor mezelf. Doordat ik mijn bedrijf anders en vooral efficiënter heb ingericht, kwam er heel wat tijd vrij. Tijd die ik aan mijn bedrijf besteed, maar zonder twijfel ook aan mezelf. Af en toe even volledig van je bedrijf loskoppelen is namelijk ontzettend belangrijk voor de continuïteit en groei van je business, hoe leuk je je werk ook vindt. Wanneer je namelijk niet aan het werk bent, krijgt je brein de rust die het keihard nodig heeft, waardoor je daarna weer optimaal kan presteren. Rust zorgt er ook voor dat je weer creatief kan zijn.
Benieuwd naar het volledige artikel mét extra tips van expert Shelley? Lees ze nu in Bossy’s Self Issue (met korting!) via onze webshop.
Beeld: Style by Fabie