Elke dag mag ik doen wat ik graag doe, ik vind dat al een succes op zich.” Copywriter Tessa van Studio Tessa Pieters weet waarover ze spreekt. Een aantal jaar geleden onderging de jonge ondernemer een belangrijke rugoperatie. Dat moment bleek achteraf een belangrijk kantelpunt te zijn: de start van haar eigen zaak. Benieuwd naar haar volledige verhaal, successen, uitdagingen en mening over ChatGPT?

Tessa, waar start je ondernemersverhaal?
Mijn verhaal begint in 2019, bij een job die ik echt vreselijk vond. Nadat ik afstudeerde, vond ik maandenlang geen job. Ik ben toen iets helemaal anders gaan doen en startte met mijn zaak Studio Tessa Pieters in bijberoep..Een jaar later, in 2020, moest ik een rugoperatie ondergaan. Als 25-jarige is dat niet iets waarop je zit te wachten. Daardoor merkte ik dat ik door mijn fysieke gezondheid niet fulltime op een kantoor kan werken. Na mijn revalidatie, besliste ik om er volledig voor te gaan. Dat was mijn droom, maar ook de enige optie op dat moment. Toen schreef ik teksten en verzorgde ik de socialemediakanalen van klanten. Ik deed eigenlijk alles: content bedenken en schrijven, grafisch werk voorzien, alle content inplannen… Ik vond het leuk, maar had meer een passie voor copywriting. Ik voelde dat ik daar ook het meeste verschil kon maken voor mijn klanten. Geleidelijk aan maakte ik de overstap. Sindsdien is Studio Tessa Pieters een fulltime copywriting studio geworden.
Wat is tot nu toe het grootste succes van je studio geweest?
Dat vind ik geen gemakkelijke vraag. (lacht) Ik denk niet aan één grote mijlpaal. Elke dag mag ik doen wat ik graag doe, ik vind dat al een succes op zich. Samenwerken met fijne klanten hoort daar ook zeker bij. Ik ben blij met het leven dat ik voor mezelf gecreëerd heb.
Wat heeft je uitgedaagd als ondernemer de laatste jaren?
Ik vind mezelf verkopen echt het allermoeilijkste. Ik weet dat ik goed kan schrijven en dat ik daardoor anderen kan helpen. Toch blijf ik het allemaal heel ongemakkelijk vinden. Misschien heeft het imposter syndroom hier iets mee te maken. Gelukkig vinden veel klanten me via Instagram en heb ik daar minder het gevoel dat ik mezelf moet verkopen.
Personal branding Tessa Pieters
© CHRISTINE SMEYERS
“Ik vind het heel belangrijk dat teksten helemaal klinken zoals jou en je merk. ”
Tessa
Je helpt andere ondernemers met copywriting om hun verhaal naar buiten te brengen. Hoe ga je te werk?
Als de offerte en praktische details afgesproken zijn, gaan we van start. Ik start met een vragenlijst om zo jezelf en je bedrijf beter te leren kennen. Daarnaast vraag ik om een moodboard te maken van je merk. Dat is misschien wat atypisch voor een copywriter omdat ik niets visueel verder uitwerk.
Vanwaar dan de keuze om met een moodboard te werken?
Ik vind het heel belangrijk dat teksten helemaal klinken zoals jou en je merk. Toch merk ik dat ondernemers vaak worstelen met het beschrijven van hun tone of voice. Daarom vraag ik ook om een moodboard te maken met beelden, gevoelens en sfeer die hun merk omschrijven. Op basis daarvan weet ik welke schrijfstijl te gebruiken en kan ik op de juiste knoppen drukken. Daarna ga ik aan de slag met teksten, volgen er nog feedbackrondes en ronden we het project vlot af.
Je zet onder andere in op een moodboard tijdens de eerste klantgesprekken. Zijn er nog zaken waarin je het verschil maakt met andere copywriters, denk je?
Enerzijds heb je heel erg goede storytellers en anderzijds heb je meer conversiegerichte copywriters. Er zijn schrijvers die supergoed een verhaal kunnen vertellen. Die teksten zijn leuk om te lezen en blijven echt hangen. Conversiegerichte copy zorgt dan duidelijk voor meer sales. Ik geloof meer in een combinatie van het beste van de twee werelden. Zo zorg je voor teksten die je sales en klantenbinding boosten.
“Noem me naïef, maar ik heb ChatGPT en AI nooit als een bedreiging gezien.”
Tessa
Welke copywriting don’ts vermijden bedrijven beter anno 2024?
Zijn we de tijd van extreme verkooppraatjes nog niet voorbij? FOMO, schaarste creëren, pijnpunten blootleggen… het lijkt me passé. Verder denk ik dat er vaak te weinig gefocust wordt op de doelgroep. Eigenlijk schrijf ik geen teksten voor mijn klanten. Ik schrijf teksten voor de klanten van mijn klanten. Het is een valkuil om te snel te willen beginnen schrijven. Om de ideale klant te bereiken, moet je ze eerst door en door kennen. Geen verrassing dus dat ik tijdens mijn klantgesprekken enorm veel tijd en aandacht aan de doelgroep besteed. Je wil echt dat je doelgroep zichzelf in je communicatie herkent.
ChatGPT, AI,.. Merk je dat het invloed heeft op je werk als copywriter?
In het begin kreeg ik vaak te horen dat copywriters een andere job mochten zoeken. Noem me naïef, maar ik heb ChatGPT en AI nooit als een bedreiging gezien. Ik vind het een handige tool en omarm het zeker. Ik gebruik ChatGPT en AI om te brainstormen of research te doen over een bepaald onderwerp. Toch denk ik niet dat het copywriters zal vervangen. Enkel een persoon kan persoonlijkheid, nuances en emoties in een tekst leggen. Een robot heeft weinig gevoelens. (lacht)
Het huidige kwartaalthema op wearebossy.be is reflectie. Reflecteer je zelf vaak over je leven op en naast de werkvloer?
Ik reflecteer niet wekelijks of maandelijks. Eerder jaarlijks. Meestal neem ik hiervoor uitgebreid de tijd rond mijn verjaardag in januari. Die feestelijke periode zie ik als een frisse start. Ik denk na over wat ik écht wil doen en wat ik wil bereiken zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Verder kijk ik wat goed is gelopen, en wat minder goed ging. Dankzij zo’n moment maakte ik eerder de overstap van sociale media naar copywriter. Wees dus maar zeker dat ik aan de slag ga met die inzichten. (lacht)
Zin om samen te werken met Tessa? Ontdek hier alle details. 
Beeld: Christine Smeyers