Aan energie en motivatie heeft Margot Coppin geen gebrek. Bij de start van het jaar overweegt ze om haar zaak, Audiologe.be, verder uit te breiden met een vijfde locatie. Of ze op die trein springt, weet ze nog niet, maar groeien blijft een hot topic voor de audiologe en ondernemer die iedereen de beste hoorervaring wil bieden.

Margot, waar start je ondernemersverhaal?
Het idee om ooit een eigen zaak te beginnen was er al van bij het begin. Veel familieleden zijn zelfstandig, waaronder mijn ouders en broer. Het vuur is door de jaren heen alleen maar heviger gaan branden. Na mijn studies heb ik samen met mijn man Dries grote reizen gemaakt in Australië en Nieuw-Zeeland. Bij de terugkeer moesten we allebei letterlijk en figuurlijk landen en zaten we met de vraag: What’s next?
Wat was het antwoord voor jou op die vraag?
Voor mij was dat ervaring opdoen op de werkvloer. Ik stapte zelf naar de marktleider van hoorapparaten en gehoorbescherming. Na mijn spontane solliciatie mocht ik meteen beginnen. Al van bij de start heb ik aangegeven dat ik graag wilde werken in een shop-in-shop (een winkel in een andere winkel, n.v.d.r) waar audiologie vaak gecombineerd wordt met een optiek- of juwelierszaak. Tijdens die periode heb ik enorm veel geleerd in korte tijd. Hierdoor flakkerde mijn vuur nog heviger voor een eigen zaak te beginnen. 2020 zou hét jaar zijn waarin ik zelfstandig zou worden. Samen met een andere zaakvoerder die meerdere optiekpunten heeft, plande ik een grote opening in februari. Die lancering was een succes. Niet veel later volgde er de pandemie. Na een jaar vol ups en downs kreeg ik een telefoontje met een interessante opportuniteit. Een andere zaak in Zottegem was op zoek naar een onafhankelijke audiologe. Daar mocht ik bijna meteen beginnen met een volle agenda, iets wat me enorm veel energie gaf. Ik bleef deze kans combineren met de andere zaak, ook wanneer ik nog meer opdrachten kreeg via een opticien uit Zottegem. Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik mijn tijd en energie beter zou stoppen in het nieuwe verhaal. Daardoor moest ik mijn eerste zaak loslaten zodat ik nog meer kon groeien in mijn tweede zaak. Geen gemakkelijke keuze, maar ik vond het nodig zodat ik Audiologe.be helemaal kon uitbouwen. Enthousiast begon ik met een eigen website en een zelfgemaakt logo in zwart-wit. Dat logo heb ik later aangepast na een gesprek met Kamal Kharmach. (lacht)
“Kamal Kharmach begreep niet waarom ik voor een zwart-wit logo koos terwijl ik zoveel kleur breng in het leven anderen.”
– Margot
Hoezo?
Ik won een wedstrijd waardoor je tips kreeg van Kamal Kharmach voor je eigen zaak. Ik zie Kamal nog zitten voor mij toen ik het logo toonde. Hij zag het visitekaartje en scheurde het meteen in twee. Hij begreep niet waarom ik voor een zwart-wit logo koos terwijl ik zoveel kleur breng in het leven anderen. Verder raadde hij me om meer te werken aan mijn verhaal en branding. Door zijn tips leerde ik via via nieuwe mensen kennen die me verder ondersteund hebben. Mijn logo kreeg een update en kwam samen met een nieuwe slogan: laat van je horen. Ik wil hiermee onder andere de drempel voor een hoortest of hooroplossingen op maat verlagen.
Met welke vragen kloppen de meeste mensen bij je aan?
Mensen komen meestal bij mij wanneer ze merken dat ze steeds moeilijker gesprekken kunnen volgen. Stel, je zit in een groep tijdens een receptie of netwerkevent en hoort de andere niet goed. Maar ook in normale situaties met lawaai bijvoorbeeld op een kantoor of in de auto komen die klachten terug. Daarom stel ik bijna altijd voor om een gratis hoortest te doen. Ik test je gehoor in situaties van rust, met lawaai en ruis. Tegenwoordig merk ik dat steeds jongere mensen hun gehoor laten testen. Die verandering maakt me enthousiast.
Audiologe.be / Margot
“De link met grootouders en zware, grote gehoortoestellen wordt snel gemaakt. Onterecht, want tegenwoordig zijn hoorapparaten zeer klein, licht en modern.”
– Margot
Hoe komt dat, denk je?
Het thema gehoor komt vaker voor in de media. Denk maar aan professor dr. Vinck die het regelmatig over tinnitus of oorsuizen heeft in interviews en tv-programma’s. Toch merk ik dat de drempel voor de meeste mensen nog te hoog is. Spijtig want onze oren zijn net als onze ogen heel belangrijk. Misschien zijn ze zelfs nog belangrijker gezien ze gekoppeld zijn aan onze kleine hersenen. Het huidige beeld over hoorapparaten helpt niet. Ik merk dat het woord vaak heel beladen binnenkomt bij een gesprek. De link met grootouders en zware, grote apparaten wordt snel gemaakt. Onterecht, want tegenwoordig zijn hoorapparaten zeer klein, licht en modern. Mensen weten alleen nog niet wat er allemaal mogelijk is. Daarin wil ik graag het verschil maken. Laatst was er bijvoorbeeld een vrouw bij mij over de vloer met duidelijke klachten. Ze praatte zeer luid omdat ze haar gesprekspartner vaak niet goed begreep. De eerste keer dat ze haar hoorapparaat met ons testte, was een mooi moment. Je zag aan haar mimiek dat ze lichtjes emotioneel werd. Bij elk bezoek merkte ik dat haar zelfvertrouwen groeide. Haar wereld werd weer groter. Op zo’n moment besef ik hoeveel energie ik krijg om anderen te helpen. Ik heb écht een toffe job. (lacht)
Wat kan de drempel voor een hoortest verlagen, denk je?
Veel mensen weten niet dat een hoortest gratis is. Ook al kom je niet in aanmerking voor een apparaat en is je gehoor goed, die test is een handig referentiepunt. Als je later meer klachten ondervindt, kan ik of een collega je beter helpen dankzij die eerdere tests. Hulp bij gehoorverlies kan enorm dankbaar zijn. Altijd moeten focussen op een gesprek vraagt veel energie. Als je merkt dat je steeds vaker een gesprek niet kan volgen, is een test zeker handig. Vandaar mijn slogan: laat van je horen, doe een hoortest!
Welke ontwikkelingen bij hoorapparaten vind je verrassend?
Momenteel zijn er heel wat hoorapparaten die je kan connecteren met je smartphone. Nieuw zijn de ontwikkelingen met artificiële intelligentie. Door de komst van AI is het eenvoudiger om omgevingsgeluid weg te filteren. Je kan het vergelijken met een zeef waarmee je zand van schelpjes scheidt. Dankzij AI filter je het zand of de ruis weg zodat de schelpen of de spraak veel beter naar voren komen. Ik mocht zo’n apparaat testen en was verrast hoe sterk het verschil is, zelfs voor iemand met een normaal gehoor. Verder kan je met apps je toestel nog meer personaliseren en zijn ze veel gemakkelijker op te laden.
Met audiologe.be heb je verschillende vestigingen in Oost- en West-Vlaanderen. Waaraan moet je eerst denken als je op die manier wil groeien?
In het begin zou ik niet meteen verwachten dat mijn agenda meteen vol zit. Dat moet groeien en heeft tijd nodig. Het begint met één dag vol afspraken, dan een tweede en zo gaat het verder. Als audioloog is het minder evident om direct op één plaats een volle agenda te hebben. Ik zou daarom sneller schakelen en ergens anders werken als ik weet dat er daar meer kans is op werk. Zo’n tijdelijke combinatie kan beter werken dan op één plek op een volle agenda te hopen.
Hoe zorg je ervoor om diezelfde visie door te trekken in alle vestigingen?
Ik zoek bewust naar mensen die dezelfde waarden en normen hebben. Bij mijn zaak staat de mens centraal. Dat is een groot verschil met ketens die focussen op commerciële doelen zoals stock en targets. In onze zaak komt een klant meestal niet één keer. Er zijn meerdere tests nodig om te kijken of het apparaat de goede match is voor een klant. Vandaar is het essentieel dat we oor hebben voor die noden en wensen. We nemen dan ook graag de tijd om naar de klant te luisteren om zo samen tot de beste hooroplossing te komen. Bij ons nieuwe teamlid Febe was er meteen een gouden match want ze had al gelijkaardige waarden en normen. Op zo’n moment weet je dat je een goedje hebt!
“Net door je passie, enthousiasme en een vleugje naïviteit durf je pas écht stappen te zetten.”
– Margot
Wat vind je tot nu toe zelf de opportuniteiten en uitdagingen van meerdere vestigingen?
Uiteraard bereik je sneller meer mensen met meerdere vestigingen. Je leert niet alleen meer klanten kennen, je breidt ook je netwerk uit. Er is sneller contact met andere professionals. Ik leer bijvoorbeeld meer neus-, keel- en oorartsen kennen of krijg meer ideeën voor mijn marketing door een collega opticien uit de shop-in-shop. Een breder netwerk zorgt voor meer perspectief en inspiratie. Het opent sneller meer deuren. Ook voor de klant is het fijner dat je op meerdere plekken terug te vinden bent. Daarnaast is het wel even zoeken naar een structuur. Stock is minder evident. In het begin heb ik even moeten zoeken waar welk hoorapparaat ligt. Nu hebben we een ander CRM-systeem waardoor dat vlotter gaat. Geen gedoe meer om te weten of het apparaat nu in Menen of Maldegem ligt. Meerdere vestigingen vraagt meer planning. Op zich is dat niet erg want structuur heb je sowieso nodig bij een team en bedrijf. Nu ik er bij stilsta, heeft het vooral veel meer voordelen dan nadelen.
Hoe blik je terug op je parcours tot nu toe?
Als ondernemer geloof ik dat een gezonde dosis naïviteit cruciaal is. Ik zou misschien wel twee keer hebben nagedacht, mocht ik van tevoren geweten wat er allemaal op me af zou komen zoals de regels, wetgeving, facturen. Net door je passie, enthousiasme en een vleugje naïviteit durf je pas écht stappen te zetten. Wat ik onderweg geleerd heb, is dat het essentieel is om je te laten omringen met de juiste mensen. Bouw een netwerk op van mensen die je ondersteunen en met wie je kan sparren. Daarnaast is het belangrijk om te focussen op wat je graag doet en waar je goed in bent. Opdrachten die je minder liggen of minder plezier geven? Geef die uit handen in plaats van steeds meer op je bord te leggen of een groter bord te nemen. Laat anderen delen van jouw bord overnemen, zodat je opnieuw ruimte creëert. Leren uitbesteden is goed voor je onderneming, je rust en welzijn. Het geeft je de ruimte om te focussen op wat écht belangrijk is.
Het huidige kwartaalthema op wearebossy.be is groei. Hoe ziet groei in 2025 op en naast de werkvloer voor jou eruit?
2025 moet een groei worden in de breedte. Ik wil in de bestaande vestigingen stabiliteit opbouwen om ze te kunnen uitbereiden. Groeien is leuk maar het moet allemaal realistisch blijven. Je kan groeien en groeien en niet mee kunnen. Ik wil het tempo kunnen blijven volgen. Net daarom brengt de komst van mijn man in het team mij zoveel rust. We vullen elkaar enorm aan.
Wil jij van je laten horen? Neem dan contact op met Margot voor een afspraak.
Beeld: Karen Nachtergaele