Laten we eerlijk zijn, social media zijn voor jou even onmisbaar als tijdrovend. En dat begrijpen we volkomen. Wanneer je aan het einde van de dag klaar bent met sales, boekhouding en alle operationele taken, moet je ook nog iets op social media posten. Het gevolg: geen afwisseling omdat je geen inspiratie hebt, weinig kwalitatieve content en al helemaal geen consistentie. De oplossing: formats! Hiermee creëer je immers instant structuur en herkenbaarheid. Klaar om jouw online strategie te structureren?
Wat zijn social media formats?
Formats of contentrubrieken zijn terugkerende thema’s in je social media planning. Vergelijk ze met de rubrieken die magazines gebruiken om hun artikels in te delen. Formats vormen een leidraad bij het brainstormen. Zo hoef je niet telkens opnieuw een originele vorm of leuke insteek te vinden. Je verandert alleen de inhoud van je originele format. Bovendien brengt een rubriek structuur in je online aanwezigheid en creëer je zo herkenbaarheid bij je volgers. Maar hoe kom je tot social media formats en hoe vul je ze in? We nemen je stap voor stap mee in het proces.
De 5 vereisten van een goed format
- Zoek het niet te ver en blijf dicht bij jezelf en je onderneming. Sluit het format aan bij het verhaal dat je wil vertellen?
- Een goed format is een framework. Specifiek genoeg om een leidraad te vormen bij het brainstormen, ruim genoeg om telkens opnieuw te hergebruiken bij het creëren van content.
- Denk vanuit je doelgroep. Wat wil die zien en op welke manier? Op welke kanalen is jouw doelgroep actief?
- Een goed format is dynamisch en evolueert mee met feedback en nieuwe ontwikkelingen. Zo hou je de content relevant voor je doelgroep.
- Sta stil bij de haalbaarheid van je format. Een fotoreportage bij klanten over de hele wereld is leuk, maar misschien niet haalbaar. Kies voor formats én frequenties die je ook echt kan volhouden.
Tip: laat je volgers een sneakpeek van een nieuw product zien of neem ze mee naar een interessante meeting.
Inspiratie nodig? Begin alvast met deze formats:
Format 1/ Achter de schermen
We zijn allemaal voyeurs, toch? Een kijkje nemen achter de schermen van je favoriete merk of bedrijf is altijd fijn. Speel hierop in door te delen waar je op dit moment mee bezig bent of toon je volgers hoe je werkplek eruitziet. Laat hen een sneakpeek van een nieuw product zien of neem ze mee naar een interessante meeting. Dit format werkt goed op Instagram Stories maar kan ook in een post op Facebook of Instagram.
Format 2/ Nieuws
In dit format speel je in op actuele gebeurtenissen, zogenaamde top topicals. Bekijk welke events en feestdagen er in jouw sector aan komen en op welke gebeurtenissen je kan inspelen. Misschien kan je iets doen rond de maandelijkse shopzondag of is de Dag van de Duurzaamheid voor jou een niet te missen moment? Door dit vooraf te bekijken moet je à la minute niet meer op zoek naar originele content. Dit format werkt goed op Facebook, Twitter, Instagram en Instagram Stories.
Format 3/ Expertise
Als ondernemer weet je veel over een bepaald thema en staat het goed om jezelf als een expert te profileren. Een handige manier om dit te doen is door het delen van tips en tricks via social media. Ook leuk: je volgers oproepen om hun vragen rond een bepaald thema met jou te delen en deze vragen vervolgens te beantwoorden in een Q&A. Dit kan live, maar dat is geen must. Ideaal format voor Facebook, Instagram, Instagram Stories, YouTube en LinkedIn.
Format 4/ Storytelling
We houden van verhalen, al eeuwenlang. We vinden het leuk om onszelf in een verhaal te herkennen en dankzij een goede story blijft de boodschap beter hangen. Ideaal voor een social media format dus! Vertel het verhaal achter jouw merk of laat eens een klant of werknemer aan het woord. Je doelpubliek kan zich zo identificeren met degene die het verhaal vertelt. Je maakt hierdoor ook een sterke connectie met je volgers. Herhaal dit verhaal af en toe op een andere manier. Zo zijn ook je nieuwe volgers mee met wat je doet. Dit format werkt goed op Instagram, Facebook, blog, LinkedIn en YouTube.
Format 5/ User generated content
Maak van tevreden klanten ambassadeurs door hun ervaringen te delen via social media. Ga op zoek naar user generated content: content die door jouw klanten online werd gezet. Dit zijn posts waarin jouw account werd getagd of waarin jouw branded hashtag werd gebruikt. Je kan deze leuke content vervolgens hergebruiken op je eigen kanaal. Is er weinig user generated content te vinden? Roep je klanten dan op om leuke foto’s van jouw product te delen, je account te taggen en jouw branded hashtag te gebruiken. Klanten zullen dit vanzelf doen wanneer je hen een leuke beleving biedt. Denk bijvoorbeeld aan het uitpakken van een prachtig ingepakt product. Steek er een kaartje bij met daarop je branded hashtag. Zo herinner je klanten eraan om iets op social media te delen. Leuk format voor Facebook, Instagram en Instagram Stories
In Bossy’s Teamwork Special vind je alle stappen terug: van brainstorm tot de uitvoering om zelf enkele formats te bedenken. Bestel je magazine via onze webshop.
Beeld: Tim Samuel via Pexels