Verkopen is vertrouwen en verbinden. Dat vertrouwen en die verbinding creëer je door consistent te communiceren op een manier die past bij je merk en je doelgroep. Die manier wordt ook je tone of voice genoemd. Maar wat is tone of voice eigenlijk? En waar moet je beginnen als het gaat over het creëren, vinden of bepalen van de tone of voice van je merk? Copywriter Tessa Pieters vertelt je er in dit artikel meer over.

Wat is een tone of voice?

Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Die ‘hoe’ is je tone of voice. Het is de manier waarop je als bedrijf of ondernemer communiceert en welk gevoel en welke sfeer je wil creëren voor je merk. Een consistente tone of voice zorgt voor herkenbaarheid, wekt vertrouwen en geeft je de kans een connectie op te bouwen met je doelgroep. Drie elementen die onmisbaar zijn om niet alleen de juiste boodschap over te brengen, maar ook om klanten aan te trekken.

Waarom een moodboard een must is

Je eigen tone of voice vinden doe je door jezelf de volgende vragen te stellen:

– Welke drie à vijf kernwaarden omschrijven mijn merk?

– Welke karaktereigenschappen passen bij mijn merk?

– Hoe wil ik dat mijn doelgroep zich voelt als ze mijn content lezen?

Omdat deze vragen serieuze doordenkers zijn, creëerde ik een unieke manier om je tone of voice te bepalen: het creëren van een moodboard. Ik merkte dat woorden in deze fase soms te abstract zijn. Daarom geloof ik enorm in een moodboard als eerste stap naar je persoonlijke tone of voice.

Personal branding Tessa Pieters
© CHRISTINE SMEYERS

“In een wereld waar meer en meer teksten geschreven worden door ChatGPT, is je eigen tone of voice vinden belangrijker dan ooit.” – Tessa

Ontdek je eigen tone of voice in 5 stappen

1/ Creëer een moodboard van je merk

Verzamel afbeeldingen uit magazines, Instagram of Pinterest die passen bij de uitstraling van je merk. Denk aan kleuren, mensen, kledingstijlen, achtergronden, typografie of zelfs quotes. Kies enkel voor beelden die intuïtief goed voelen en aansluiten bij je merk. Klaar? Neem even afstand, letterlijk en figuurlijk. Straalt je moodboard de juiste emoties en energie uit? Dan ben je klaar voor de volgende stap.

2/ Analyseer je moodboard

Nu je beelden hebt verzameld in een moodboard, worden de doordenkers een pak makkelijker om te beantwoorden. Welke sfeer straalt je moodboard uit? Welke emoties voel je? Welke woorden komen in je op? Noteer de termen die spontaan bij je binnenkomen als je naar je moodboard kijkt.

3/ Omschrijf je tone of voice

Nu je een aantal kernwoorden hebt verzameld, kun je ze omzetten in een korte, duidelijke omschrijving van de toon van je merk. Formuleer hoe je merk klinkt: warm en persoonlijk, jong en speels, of strak en zakelijk?

Voorbeeld 1: De tone of voice van Studio Tessa Pieters is warm, rustig en uitnodigend. Geen harde verkooppraatjes, wel empathie, persoonlijkheid en herkenbaarheid die vertrouwd aanvoelt.

Voorbeeld 2: De tone of voice van deze copywriter is energiek, eigenzinnig en vrolijk. Kleur, plezier en speelsheid staan voorop. Het is alsof je met je favoriete creatieve vriendin praat: rechtuit, verrassend en altijd met een glimlach.

4/ Creëer een brand dictionary

Stel nu een lijst op met woorden en zinnen die uniek zijn voor jouw merk. Dit zijn termen of uitspraken zijn die je vaak gebruikt, maar ook bepaalde manieren van aanspreken of call to actions die je merk herkenbaar maken.

Voorbeeld 1:

  • woorden: warm, welkom, thuis voelen, simpel, samen
  • zinnen & uitspraken:
    • voor merken en mensen met een missie;
    • simpele teksten waarin je klanten zich thuis voelen;
    • breng het beste in je merk naar buiten;
    • je bent welkom in mijn inbox.

Voorbeeld 2:

  • woorden: fun, goesting, sprankelen, wauw, no-nonsense
  • zinnen & uitspraken:
    • voor rebelse merken die durven opvallen;
    • teksten waarvan je klanten gaan glunderen;
    • geef je merk het podium dat het verdient;
    • klaar om erin te vliegen?

5/ Stel een tone of voice-gids op

Verzamel de belangrijkste takeaways uit de voorgaande stappen en bundel ze samen met praktische richtlijnen in één handig document. Vragen om over na te denken en toe te voegen zijn: ‘Kies je voor ‘jij’ of ‘u’?’, ‘Maak je gebruik van actieve of passieve zinnen?’ en ‘Gebruik je uitsluitend je merknaam als je over jezelf spreekt of gebruik je ook ‘wij’ en ‘ons’?’Deze tone of voice-gids is een handige tool om naartoe te grijpen als je even vastloopt en om aan (nieuwe) medewerkers, freelancers of agency’s te geven. Zo weet iedereen precies hoe je merk moet klinken.

Geef je merk een stem

In een wereld waar meer en meer teksten geschreven worden door ChatGPT en andere AI-tools (en daarom vaak hetzelfde klinken), is je eigen tone of voice vinden belangrijker dan ooit. Het is de manier waarop mensen jouw merk leren kennen en belangrijker: herkennen. Je persoonlijkheid, waarden en emotie die verweven zitten in de toon van je teksten is wat jou zal onderscheiden van de rest. Door stap voor stap te onderzoeken en (letterlijk) in beeld te brengen wat jouw waarden zijn, welk gevoel je wil uitstralen en hoe je wil klinken, vind je een stem die precies past bij wie jij bent en de klanten die je wil gaan aantrekken.

Heb je je eigen, unieke tone of voice gevonden en wil je teksten laten schrijven die helemaal bij jouw merk passen? Neem contact op met Tessa voor je websiteteksten, blogs, nieuwsbrieven, captions en e-books.

Beeld: Christine Smeyers