Het laatste kwartaal van 2024 is ingegaan. Dat betekent dat het nu nóg belangrijker is om je tijd goed in te zetten, nu de resterende maanden van het jaar er steeds minder worden. We zijn dan al snel geneigd om te denken wat we nog allemaal willen doen. Toch is er een andere vraag die je jezelf kan stellen waarmee je ontzettend veel tijd bespaart, én meer omzet draait dit laatste kwartaal!
We kijken vaak alleen maar naar wat er niet goed gaat, of wat er beter kan. Zo werkt ons brein nu eenmaal; de negatieve dingen onthouden we stukken beter. Maar er zit een goudmijn aan tijd en omzet in jezelf afvragen wat er dit jaar fantastisch ging, en hoe je dat succes nog eens kan herhalen. In plaats van te zoeken naar redenen waarom een lancering van die nieuwe dienst of product niet werkte, zijn er extreem waardevolle lessen te leren uit de succesfactoren van een lancering die het wél enorm goed deed! Wat maakte van die lancering, samenwerking of marketingactie zo’n succes? Welke elementen droegen bij aan de grootste resultaten? Wat deed je die keer anders? Of deed je net meer of minder, waardoor je nu een groter succes behaalde dan gewoonlijk? Net daar zit veel wijsheid die je in het laatste kwartaal goed kan inzetten voor een maximale omzet in minder tijd.
Multiply je succesfactoren
De 20/80-regel of het Paretoprincipe stelt dat 20% van wat je doet, voor 80% van de resultaten zorgt. Dit kan je overal doortrekken in je bedrijf. Als ik bij het voorbeeld van de lancering blijf, dan zou 20% van de elementen van de lancering, zorgen voor 80% van de omzet. Die 20% kan bijvoorbeeld bestaan uit de nieuwsbrieven die veel kliks en verkopen opleverden, of iets wat klanten gratis bij hun aankoop kregen waardoor ze besloten om nu iets bij je af te nemen in plaats van later. Ga op zoek naar die 20% in alles wat je doet! Dan is het namelijk alleen maar een kwestie van die aantal super goed converterende elementen weer herhalen dit kwartaal, in plaats van telkens nieuwe dingen bedenken in je bedrijf om de omzet te verhogen. Dat kost je veel meer tijd. Multiply je succesfactor!
Dit hoeft echt niet alleen om lanceringen te gaan. Je kan dit principe in elk bedrijf gebruiken. Reflecteer op de onderstaande drie punten om erachter te komen waar jouw supersuccesvolle 20% ligt, zodat je dat succes dit kwartaal nog eens kan overdoen.
Als er veel klanten uit sociale media komen, zorg er dan voor dat je daar dit laatste kwartaal super zichtbaar bent.
Waar komen de meeste klanten uit?
Maak eens een lijstje van alle klanten die dit jaar bij jou iets hebben afgenomen, en schrijf achter iedere naam hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Kwamen ze uit een evenement waarop jij sprak of aan het netwerken bent geweest? Contacteerden ze je via social media? Kwamen ze uit een webinar dat je hebt gegeven? Of kochten er veel mensen naar aanleiding van een bijzondere actie die je hebt gedaan?
Zo wordt het meteen duidelijk wat jouw meest converterende kanalen of bronnen zijn. Als er veel klanten uit sociale media komen, zorg er dan voor dat je daar dit laatste kwartaal super zichtbaar bent en wat leuke acties op doet. Komen veel van je klanten uit je netwerk? Zet dat netwerk dan eens flink goed in! Organiseer een leuke borrel of bijeenkomst, of ga met belangrijke spelers in je netwerk weer eens een (virtuele) koffie doen. Denk goed na over hoe je jouw meest succesvolle klantbronnen ultiem kan benutten dit kwartaal.
Wat was je meest succesvolle actie?
‘Actie’ mag je heel breed zien. Dit kan een marketingactie zijn zoals een korting, tijdelijk aanbod, maar ook een keynote op een interessant evenement zijn. Soms is netwerken op een evenement waar je ideale klant rondloopt, al een succesvolle actie op zichzelf. Blik nu al eens terug op 2024: wat was dan jouw meest succesvolle actie waar de meeste klanten, interessante contacten of waarde uit is gekomen?
Ook hier geldt weer: hoe kan je hier dit laatste kwartaal nog meer van doen? Contacteer nog eens drie gelijksoortige evenementen met het aanbod om daar te komen spreken, herhaal die ene marketingactie of doe het net anders. Bied iets opnieuw aan maar dit keer met die bonus die zoveel extra klanten over de streep trok.
Er valt zoveel te leren uit de succesfactoren uit hoge omzetmaanden.
Wat was je beste omzetmaand dit jaar?
Ook een heel interessante vraag is de volgende: in welke maand dit jaar heb je de allerhoogste omzet gedraaid? En, je ziet hetvast al aankomen: waardoor kwam dat? Kijk daarbij niet alleen naar die maand zelf, maar wat je in de maanden ervoor hebt gedaan. Stel dat jij in april op een netwerkevent was, waarvan er in mei veel klanten bijkwamen, dan moet je dat succes kunnen terugleiden naar het event in april.
Er valt zoveel te leren uit de succesfactoren uit hoge omzetmaanden. Het gebeurt regelmatig dat ik terugblik en de meest onverwachte elementen als winnaars uit de bus zien komen. Zo gaf ik pas een tijdelijke bonus bij een training, die ik normaal nooit erbij aanbied, en de bonus bleek enorm populair. Nu weet ik natuurlijk wat ik bij mijn volgende lancering of actie opnieuw ga inzetten.
Door meer te doen van wat er al goed werkt in je bedrijf, bespaar je niet alleen veel tijd, maar levert het je ook meer omzet op. En denk je nu “maar ik heb niet eens tijd om alles te doen wat ik wil dit kwartaal”? Dan laat ik je graag zien hoe je op korte termijn minstens 6 uur per week bespaart in je business, door je processen en workflows een stuk efficiënter te maken. In mijn gratis masterclass ‘De formule voor 6 uur tijdwinst per week om je bedrijf verder te groeien’ deel ik mijn bewezen methode met je, die jij concreet en snel kan inzetten om meer tijd te krijgen! Meld je hier gratis aan.
Beeld: Style by Fabie