Er is al veel gezegd en geschreven over (en met) ChatGPT. AI en ChatGPT maken het makkelijker dan ooit om content te maken. Ideaal als duwtje in de rug, maar wat goed klinkt, blijft daarom niet altijd hangen. Copywriter en founder Studio Tessa Pieters Tessa deelt meer over haar visie op schrijven met ChatGPT, hoe zij de tool inzet en hoe jij dat ook kan doen. Zonder je eigenheid te verliezen.

Ready, set, ChatGPT

Eerlijk is eerlijk: ChatGPT heeft schrijven een stuk toegankelijker gemaakt. Je hoeft geen copywriter meer te zijn of er eentje in te huren om te starten met bloggen, content posten of om eindelijk dat e-book af te werken. Een lege Google Doc is plots veel minder eng. En dat is goed. Dat is iets positiefs, want starten is beter dan niets doen. Maar ChatGPT zal de lat nooit hoger leggen. Integendeel. Het legt de lat zelfs lager, zodat jij durft te springen. Maar als dat betekent dat jij eindelijk zichtbaar durft te zijn online? Go for it. Dat is al de helft van het werk. Maar wil je écht impact maken? Dan is er meer nodig.

Slim maar nooit jij

ChatGPT en AI zijn slim. Héél slim. Hoe meer wij het gebruiken, hoe slimmer het wordt. Maar dat wil ook zeggen dat ChatGPT schrijft volgens patronen. Wat eruit komt, is altijd een gemiddelde van wat al bestaat. En wat gemiddeld is, valt nooit op. Een gegenereerde tekst klinkt vaak min of meer goed. Prima, vlot en in de meeste gevallen grammaticaal juist. Maar het is nooit jij. Geen eigenheid, geen nuance, geen persoonlijkheid. Het resultaat? Teksten die klinken zoals je ze overal kan lezen. Voorspelbaar en zelden echt raak.

Personal branding Tessa Pieters
© CHRISTINE SMEYERS

Eigenlijk is ChatGPT geniaal in doen alsof. Maar een sterk, duurzaam merk doet niet alsof. Toch?

Ook ChatGPT maakt fouten

Hoe slim het ook lijkt: ChatGPT begrijpt de wereld niet. Het kopieert ze. Het leert van miljarden woorden, teksten, meningen en artikels die mensen ooit publiceerden. Inclusief de fouten, clichés en de vooroordelen. Voor je het weet, staat je tekst vol verkeerde feiten of cijfers, vreemde vertalingen of uitspraken die bevooroordeeld zijn zonder dat je het zo bedoelt. Eigenlijk is ChatGPT geniaal in doen alsof. Maar een sterk, duurzaam merk doet niet alsof. Toch?

Menselijkheid als prioriteit

Het allermooiste bewijs dat AI geen écht geschreven tekst kan vervangen? Dat was de vacature die ze in september 2025 zelf lanceerden. OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, zocht namelijk een content strategist. In de vacature beschrijven ze de rol als critical in creating high impact content. Wat die persoon moet doen? Landingspagina’s schrijven, campagnes bedenken, tone of voice ontwikkelen, contentstrategieën opstellen, resultaten analyseren en optimaliseren. Ze zochten iemand met zes tot tien jaar ervaring, die strategisch denkt, schrijft, begrijpt dat content voor verkeer zorgt en weet hoe die content optimaliseert voor SEO voor meer zichtbaarheid en conversie. En ze willen daar bijna 400.000 dollar per jaar voor betalen. Het bedrijf gebruikt dus niet eens ChatGPT om zijn teksten te schrijven. En eigenlijk is dat alles wat je moet weten. Niet?

ChatGPT moet de vuilbak niet in. Integendeel. Het is de ideale collega, maar allesbehalve een ghostwriter.

Echt zijn voel je

Sterke copy raakt. Want ze is menselijk, persoonlijk en genuanceerd omdat ze voortvloeit uit ervaring, intuïtie en emotie. Een goede tekst vertaalt wie je bent, waarom je doet wat je doet, wat je gelooft en wat je wil betekenen voor anderen. Dat krijg je niet voor elkaar met prompts. Wel door zelf in je pen te kruipen of door samen te werken met een copywriter. Die stelt de juiste, soms moeilijke, vragen en komt zo tot de kern van wat belangrijk is, wie jij bent en hoe jij spreekt. Enkel zo begrijpt een copywriter waar jij warm van wordt en schrijft hij of zij teksten die helemaal klinken zoals jij. En dat maakt het verschil, want dat voel je als lezer. Taal is namelijk veel meer dan gewoon een hulpmiddel om informatie over te brengen. Het is gevoel en connectie. Lezers krijgen dagelijks honderden boodschappen te verwerken. Het is aan jou om taal in te zetten op een manier die indruk maakt en blijft hangen. Dat doe je met humor, herkenbaarheid en persoonlijkheid. Niet met perfect gegenereerde, maar weinig-zeggende zinnen.

Hoe je de tool wel slim inzet

Ik kom je niet vertellen dat ChatGPT de vuilbak in moet. Integendeel. Het is de ideale collega, maar allesbehalve een ghostwriter. Dit is hoe ik ChatGPT wekelijks gebruik als copywriter: om synoniemen te zoeken, metaforen te bedenken of zinnen te vertalen, om de tone of voice en schrijfstijl van bestaande teksten van klanten te analyseren, om grote bronnen samen te vatten of om op basis van een brainstorm een structuur voor te stellen voor een groot artikel. Deze toepassingen helpen als ik even vastzit en besparen me veel tijd. Meer energie en ruimte om klanten te leren kennen en hun persoonlijkheid in de teksten te steken, dus!

Begrijp jij ook dat sterke teksten niet uit een algoritme komen, maar uit échte gesprekken? Dat is precies waar copywriter Tessa van Studio Tessa Pieters ook zo hard in gelooft. Neem hier contact op met Tessa als je zin hebt om samen te schrijven aan teksten die blijven hangen en indruk en impact maken.

Beeld: Christine Smeyers