Wil je binnenkort meer inzetten op e-mailmarketing maar weet je niet waar te beginnen? Misschien inspireren deze drie ondernemende vrouwen je wel. Van belangrijke statistieken, meer interactie met je doelgroep tot meer zelfvertrouwen. Copywriter Hanna Struyvelt en twee andere ondernemers vertellen je er graag meer over.

Hanna Struyvelt is copywriter en nieuwsbriefexpert. Focussen op je nieuwsbrief, betekent volgens haar focus op je eigen content en statistieken. Iets wat je helemaal niet kan zeggen bij je socialemediaprofiel dat afhankelijk is van de vele algoritmes.

Een van de grootste voordelen aan het versturen van nieuwsbrieven is dat je de statistieken goed kan meten en opvolgen. Deze verschillende statistieken geven je de kans om in detail te zien wat werkt en wat niet. Op dat vlak onderscheidt e-mail zich heel erg van sociale media: waar je bij Instagram afhankelijk bent van onvoorspelbare algoritmes die je bereik beperken, geven e-mailstatistieken je volledige controle en diepgaand inzicht. Met e-mailmarketing heb je daarom alle tools in handen om de connectie met je doelgroep continu te verbeteren. De belangrijkste parameters die je kan opvolgen? Je aantal subscribers, de open rate van je nieuwsbrieven, de click-through rate, de click to open rate, je aantal unsubscribers en je aantal inactieve subscribers.

HannaStr
© ANNE DE GEYTER

“Kijk naar welke mails een hoog openingspercentage hebben. Meestal hebben die e-mails een interessante onderwerpregel.”

– Hanna

1/ Het aantal subscribers of abonnees dat je hebt, is een goede parameter. Groeit je e-maillijst doorheen de maanden? Dan ben je goed bezig!

2/ Met je open rate druk je het openingspercentage of OR van je nieuwsbrief uit. Stuur je een nieuwsbrief naar 100 mensen uit en wordt hij geopend door 30 mensen? Dan heb je een open rate van 30%. Kijk naar welke mails een hoog OR hebben. Meestal hebben die e-mails een interessante onderwerpregel.

3/ De click-through rate, doorklikratio of kortweg CTR is de verhouding tussen de subscribers die op je call-to-action klikken en je totaal aantal subscribers. De doorklikratio is belangrijk omdat het laat zien hoe betrokken je abonnees zijn en hoe effectief je e-mails zijn in het aanzetten tot actie. Dit cijfer helpt je te begrijpen welke content je doelgroep leuk vindt en vergroot de kans op conversies.

4/ Je click-to-open rate is de verhouding tussen je abonnees die op je call-to-action klikken en het aantal subscribers die je mail ook effectief geopend hebben. Zelf vind ik de click-to-open rate heel belangrijk, omdat je zo meteen ziet hoeveel mensen je hebt kunnen overtuigen van de mensen die je nieuwsbrief effectief gelezen hebben.

5/ Je unsubscribers zijn de mensen die ervoor kiezen om niet meer op je e-maillijst ingeschreven te staan. Kijk eens of je een lijn ziet in de mails waarop vaak afgemeld wordt van je lijst. Het ligt misschien aan een type mail dat je stuurt? Probeer uit te zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Onthoud ook dat dit niet altijd slecht nieuws betekent. Misschien ben je een andere richting uitgegaan of is je ideale klant veranderd?

Extra tip: kijk eens naar de subscribers die al meer dan een half jaar inactief zijn en dus geen mails openen van jou. Die mag je gewoon verwijderen, zodat je je kan focussen op de enthousiaste lezers.

An Van de Wal is fotograaf en zaakvoerder van LumierePhotography. Sinds ze focust op e-mailmarketing, heeft ze veel meer interactie met haar doelgroep en ziet ze haar statistieken de hoogte in gaan. Bovendien plant ze op een efficiënte manier haar nieuwsbrief in.

Dankzij Hanna heb ik er eindelijk werk van gemaakt om een nieuwsbrief echt tot mijn takenpakket te zien. Tegenwoordig blokkeer ik elke twee weken een blok van twee à drie uur om aan mijn nieuwsbrieven te schrijven. Ik bouwde ook aan een eigen welcome sequence. Dat is een reeks geautomatiseerde e-mails die je abonnee ontvangt van zodra die zich inschrijft op je nieuwsbrief of een freebie downloadt. Hoe ik de motivatie vond? Doordat ik meer focus op een verhaallijn, krijg ik meer interactie met mijn doelgroep. Lezers antwoorden op een vraag of sturen een spontaan berichtje terug. Laatst boekte iemand een shoot dankzij mijn nieuwsbrief. Zulke zaken helpen zeker om top of mind te blijven. Het verhalen vertellen gaat dankzij Hanna en haar online programma Mailbox Stories gemakkelijker. Ik denk dat ik ervoor vooral met het idee zat van ‘wie zit nu op mijn verhaal te wachten’ tot ik dat dan begon te doen en ik toch van verschillende mensen reacties kreeg van herkenning of tips die zij hadden toegepast in een gelijkaardige situatie. Nu schrijf ik sneller vanuit het standpunt ‘ik zal een nieuwsbrief schrijven’ dan ‘ik zal een socialemediapost schrijven’. Die content hergebruiken voor sociale media bespaart me zoveel kostbare tijd.

Zoek inspiratie doorheen je dag. Wie weet is het wel dé invalshoek voor je volgende nieuwsbrief?

“Ik denk dat veel ondernemers nieuwsbrieven nog steeds als ondergeschikt aan sociale media zien, terwijl je bereik bij een nieuwsbrief eigenlijk veel hoger ligt.”

– An

Wat ik het meest waardevol vond aan het programma Mailbox Stories zijn de vele voorbeelden die Hanna gaf met interessante do’s en don’ts en de tips om een nieuwsbrief volledig uit te werken. Denk maar aan de verhalenbank template, een contentplanner, de welcome sequence, de community, jouw feedback… Het is zo uitgebreid allemaal! Ik denk dat veel ondernemers nieuwsbrieven nog steeds als ondergeschikt aan sociale media zien, terwijl je bereik bij een nieuwsbrief eigenlijk veel hoger ligt. Hanna heeft me echt geholpen om er eindelijk echt werk van te maken. Andere ondernemers: niet twijfelen, doen. Focussen op je nieuwsbrief is een must!

Ilse Beulens is de oprichter van het creatieve My Cro-Shed. Wanneer ze niet haakt, schrijft ze een nieuwsbrief. Vroeger wist Ilse soms niet waar te beginnen, vandaag vindt ze snel een invalshoek voor haar e-mailmarketing.

Ik zat al een tijdje met het idee om met nieuwsbrieven te starten, maar wist niet goed hoe. Ik voelde me heel onzeker om eraan te beginnen en dacht lang dat het niets voor mij was. Vandaag ben ik meer overtuigd én zelfzeker. Tegenwoordig schrijf ik geen nieuwsbrieven meer met “deze workshops staan online, je kan je nu inschrijven”. Dankzij de gratis e-mailreeks of ‘mailbunch’ en het traject Mailbox Stories van Hanna weet ik nu beter. Door het volgen van het traject ben ik meer bewust van de dagdagelijkse gesprekken en hoe ik die inspiratie kan gebruiken voor een nieuwsbrief. Hierdoor heb ik al veel ideeën die ik in de toekomst kan gebruiken.

“Het is duidelijk dat ik mijn doelgroep beter bereik via mijn nieuwsbrief dan via sociale media.”

– Ilse

Ondanks dat er nog werk aan de winkel is, heb ik wel al gemerkt dat mijn nieuwsbrieven meer geopend worden. Bovendien kwamen er zelfs al enkele inschrijvingen voor een workshop via mijn nieuwsbrief. Het is duidelijk dat ik mijn doelgroep beter bereik via mijn nieuwsbrief dan via sociale media. Ik merk ook dat sommige abonnees de e-mail meermaals openen, iets wat je niet kan weten bij een post op Instagram. Ik ben heel blij dat ik Mailbox Stories gevolgd heb. Hanna legt je alles zeer duidelijk uit, geeft veel voorbeelden en prompts die zorgen voor inspiratie. Ik vond haar feedback op mijn nieuwsbrief ook eerlijk en motiverend. Ik moet nog veel leren, maar ik heb nu wel het zelfvertrouwen en de nodige tools die ik ervoor niet had. Nu vind ik nieuwsbrieven schrijven leuk. Daarbovenop kost het me veel minder tijd en energie.”

Laat de pure promotionele nieuwsbrieven voor wat ze zijn en focus op nieuwsbrieven met persoonlijke stories en tips.

Wil je zelf aan de slag gaan met e-mailmarketing? Schrijf je hier in voor de wachtlijst Mailbox Stories.

Omslagbeeld: Anne De Geyter