Wat je zelf doet, doe je beter. Die zin gebruik je als ondernemer soms sneller dan effectief op zoek te gaan naar een expert die je business nog meer doet groeien. Een herkenbaar scenario volgens copywiter Hanna Struyvelt. “Zelfs wanneer je als ondernemer een vlotte pen hebt, raad ik het af om zelf copy te schrijven”, vult ze aan. Maar wat is dan de meerwaarde van zo’n expert voor je bedrijf en hoe ga je op zoek naar de perfecte copywriter? En wat met ChatGPT? Hanna deelt inside tips met jou. 

Meer dan zinnen typen op een toetsenbord

Copywriting houdt veel meer in dan enkel en alleen een goede tekst schrijven. Het gaat om je doelgroep perfect aanvoelen, je inleven in de ideale klanten, een merkstrategie bedenken, kernboodschappen omschrijven, research doen, de juiste vragen stellen, gesprekken voeren, inzicht hebben in marketing en psychologie en dan vergeet ik waarschijnlijk nog iets. (lacht) Een copywriter weet wat er nodig is om een lezer aan te zetten om actie te ondernemen, zoals het aankopen van een product. Converterend schrijven of aanzetten tot actie is volgens mij het grote verschil met redactioneel schrijven. Zelfs wanneer je als ondernemer een vlotte pen hebt, raad ik het daarom af om zelf copy te schrijven. Ik leer ook niet hoe ik een branding moet maken en werk daarom met een grafisch ontwerper die het zoveel beter kan. Die tijd en energie om aantrekkelijk en converterend te leren schrijven onder de knie te krijgen, investeer je beter in andere skills. 
hanna struyvelt branding
© ANNE DE GEYTER
“Een over mij-pagina gaat over je ideale klant, niet over jou. Het is geen veredelde cv. ” 
– Hanna

Een frisse blik, meer klanten en andere voordelen 

Sommige ondernemers schrijven goed, maar vermelden niet in hun tekst wat écht belangrijk is. De meeste lezers hebben geen interesse in een veredelde cv en hoeveel huisdieren je hebt. Een over mij-pagina gaat over je ideale klant, niet over jou. Doe je dat wel, dan mis je jouw kans om je ideale klant aan te spreken. Een expert die buiten je bedrijf staat, heeft die frisse blik die je bedrijf net nodig heeft. Naast meer sales ervaar je ook meer rust en vrijheid dankzij zo’n samenwerking. Uiteraard is het een investering om copy uit te besteden, maar dankzij sterke teksten haal je die er zo weer uit. Vind je het toch nog spannend? Zet een copywriter dan eerst in voor copy die een lange houdbaarheid heeft, zoals websiteteksten, mailfunnels of belangrijke blogposts. Denk aan pagina’s die op je website blijven staan en die ook invloed hebben op je ranking bij Google. Zijn je teksten duidelijk en interessant? Dan blijven potentiële klanten langer op je website hangen, waardoor er al meer kans is dat ze overgaan tot een aankoop. In een volgende fase kan je bijvoorbeeld het schrijven van enkele nieuwsbrieven of socialemediaposts toevoegen aan het takenpakket van je copywriter.

Zo vind je de perfecte copywriter

Er zijn veel copywriters, net daarom is het belangrijk dat je iemand vindt die perfect bij je bedrijf past. Iemand die interesse heeft in wat je doet, je ondernemersverhaal beter wil leren kennen en de essentie eruit haalt. Kies voor een expert die kennis heeft van marketing en psychologie en zowel empathisch als creatief is. Uiteraard zijn foutloze, aantrekkelijke teksten schrijven andere musts. Kortom, zoek iemand die het totaalpakket belichaamt. Door deze criteria vallen er al heel wat copywriters af. Hoe je zeker weet of iemand de ideale match is? Ga na of de copywriter al voeling heeft met wat je doet. Zelf ben ik momenteel nog niet de ideale klant voor een newbornfotograaf, want ik heb nog geen kinderen. Maar ik kan me als professional wel herkennen in een gelijkaardige zachte communicatiestijl én inleven in het verhaal van die fotograaf. Ik word minder warm van een technische tekst over liften terwijl een collega over dat onderwerp net wel enthousiast wordt. Doe al aan matchmaking met deze tips voor je een kennismakingsgesprek inplant. Zo zal je zoektocht vlotter verlopen.  
“Enkel vertrouwen op ChatGPT als ondernemer, werkt helaas niet. Het is een verlengde van jezelf, en is dus maar zo goed als je zelf bent.”
– Hanna

Waarom ChatGPT geen optie is

Zelf zet ik ChatGPT vaak in om mij te assisteren bij verschillende taken, van het uitwerken van een merkstrategie tot het kiezen van de juiste meta description voor een webpagina. Hiervoor is het uiteraard wel belangrijk dat je de nodige kennis op zak hebt, waardoor je in staat bent om de juiste vragen te stellen. Met de input die ChatGPT geeft, moet je dan ook zelf nog aan de slag gaan. Enkel vertrouwen op ChatGPT als ondernemer, werkt daarom helaas niet. Het is een verlengde van jezelf, en is dus maar zo goed als je zelf bent.

Sarah Dominguez is newborn- en gezinsfotograaf. Sinds vorig jaar zet ze in op professionele copywriting. 

“Toen ik nog fotograaf in bijberoep was, schreef ik zelf mijn teksten. Pas wanneer ik de overstap naar fulltime ondernemen maakte en een nieuwe website lanceerde, wilde ik investeren in goede copy. Ik merkte dat ik het moeilijk vond om zelf teksten te schrijven waarbij de klant zich toch aangesproken voelt en begrijpt wat mijn stijl is. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een copywriter, zo kan ik weer meer focussen op mijn fotografie.”
bynouchka280723C16
© BY NOUCHKA

“Waarom wachten met zo’n samenwerking tot je in hoofdberoep bent? Zet van bij je start al in op professionele teksten, dan pas ben je echt vertrokken.” 

– Sarah

“Sinds mijn samenwerking met Hanna weet ik dat mijn websiteteksten mijn ideale klant aanspreken. Nu klopt het plaatje volledig. Mijn teksten stralen uit wat ik wil uitstralen. Dat geeft me een gerust gevoel. Voor ik met haar samenwerkte, kwam ik soms in een interieur terecht waarvan ik merkte dat het niet mijn stijl was. Tegenwoordig doe ik shoots bij mensen waarbij het meteen klikt. Op vlak van persoonlijkheid én interieur. (lacht) De supervlotte samenwerking met Hanna is een extra voordeel. Elke keer wanneer ik haar feedback gaf, kreeg ik snel een update. Heerlijk dat ik dit stukje van mijn onderneming kan loslaten en op Hanna kan rekenen. Eerlijk gezegd zou ik dat nu anders aangepakt hebben. Waarom wachten met zo’n samenwerking tot je in hoofdberoep bent? Zet van bij je start al in op professionele teksten, dan pas ben je echt vertrokken.”

Wil jij dit jaar inzetten op sterke copy? Ontdek hier de verschillende mogelijkheden om met Hanna samen te werken.