Heb je een eindeloze to-do lijst zonder structuur? Geraak je maar niet door jouw binnenkomende e-mails? Wil je meer doen in minder tijd? Zodat je meer ruimte creëert om aan je business te werken? Shelley van #Lifegoals beantwoordt enkele vragen waar we tijdens de Q&A van Bossy’s Online Masterclass Week geen tijd meer voor hadden. Lees jij mee?

1/ Werk je met online timemanagementsystemen? Zodat je per opdracht een overzicht kan generen of per werknemer? Ik krijg hier zelf soms stress over als ik dit voor mezelf opvolg. – An

Wanneer ik mijn tijd track, gebruik ik graag Toggl. Dit is een gratis website en app waarmee je heel gemakkelijk bij kan houden hoeveel tijd je aan welke taak besteedt. Je kan het zelfs categoriseren per opdrachtgever of onderdeel in je bedrijf! Ook is het makkelijk om hier een overzichtelijk rapport uit te halen, zodat je in één oogopslag kan zien waar je tijd in zit.

2/ Hoeveel taken plan je per dag in? Ik wil soms alles (mails, social, facturatie…) doen op één dag zodat ik de dagen erna rustig kan werken in mijn atelier. – Bieke

Op een ‘normale’ dag start ik door één tot maximaal drie belangrijke to do’s op te schrijven, deze hebben mijn absolute prioriteit. Als ik die af zou hebben, zou ik in principe tevreden zijn. Meestal heb ik deze aan het begin van de middag allemaal al afgevinkt en dan kan ik aan de slag met drie bonustaken. Daarnaast heb ik eens in de maand een schrijfdag; dan spendeer ik een hele dag aan het schrijven van mijn blogs en nieuwsbrieven voor een hele maand. Door taken te groeperen, verlies je minder productiviteit aan het switchen tussen verschillende to do’s. Je kan hiervoor ook gemakkelijk themadagen gebruiken, bijvoorbeeld vrijdag = administratiedag. Dan groepeer je al je administratieve taken voor de vrijdag, in plaats van de hele week losse rekeningetjes te verwerken.

3/ Ik heb twee jobs, kan ik daarvoor ook jouw planner gebruiken of moet ik er twee hebben? – Leen

Daarvoor kan je ook in één planner werken, als jij dat zelf geen probleem vindt natuurlijk 😉 Het is een planner met dagoverzichten, dus je kan daarin alle taken zetten die je op een dag wilt wegwerken. Waar dat voor is, maakt niet zoveel uit.

4/ Wat doe je met vaste werkzaamheden zoals bijvoorbeeld socialmediaposts schrijven – Janne

Mijn vaste werkzaamheden doe ik op een vast moment in de week. Elke maandag schrijf ik mijn Instagram- en LinkedIn-posts voor de komende week en elke vrijdag werk ik mijn administratie bij. Daarnaast heb ik eens in de maand een schrijfdag, hierop schrijf ik alle blogs en nieuwsbrieven voor de hele maand vooruit. Alles wat terugkerend is, kan je het beste een vast moment geven, zodat je het nooit kan vergeten. Het geeft een hoop rust in je hoofd om te weten dat het ingepland staat en dat je er niet constant aan hoeft te denken.

Wil je graag meer van dit soort tips? Shelley deelt ze op Instagram via @hashtag.lifegoals

Beeld: Content Pixie via Unsplash