Oktober is borstkankermaand, en dat laten we bij Bossy niet zomaar voorbij gaan. In onze zoektocht naar een inspirerend artikel, botsten we op het mailtje van Céline Laridon. In 2018 kreeg ze de diagnose borstkanker, en quasi gelijktijdig werden haar ondernemersskills aangewakkerd. “Zo’n chemomuts maakte me niet gelukkig, dus ik ontwierp mijn eigen exemplaar.” Ze vertelt met trots over ‘Love Charlie’ en de projecten die ze deze maand voor Think Pink organiseert.

Céline, het begon voor jou allemaal in 2018…

Het is nu ongeveer twee jaar geleden dat ik de diagnose kanker kreeg. Ik wilde me goed blijven voelen, ook toen mijn haar uitviel. Zo’n chemomuts – de naam alleen al – maakte me niet gelukkig en deed mijn look geen eer aan. En zo startte mijn zoektocht naar een toffe muts die wél bij me paste. Het werd uiteindelijk een DIY-verhaal, want het bestaande aanbod maakte me niet gelukkig. Als styliste wist ik wat me te doen stond en sprak ik mijn naaister aan. Samen ontwierpen we een mooie muts waarvan ze enkele exemplaren maakte. Wanneer ik naar het ziekenhuis moest voor een behandeling, kreeg ik heel veel complimenten, zowel van het verplegend personeel als van andere patiënten. Het boostte mijn zelfvertrouwen én mijn ondernemerszin. (lacht)

Had je het gat in de markt gevonden?

Zo voelde het wel. Ik kreeg constant de vraag waar mijn toffe muts vandaan kwam. Ik wist wat me te doen stond. Dankzij mijn jarenlange ervaring als styliste en aankoopster bij ‘Bel&Bo’ kon ik rekenen op een mooi netwerk van betrouwbare leveranciers. Niet veel later startte ik mijn merk ‘Love Charlie’ op. Ik kreeg er ontzettend veel energie van én het hielp me om mijn gedachten te verzetten tijdens moeilijke momenten. Het was fijn om meer te zijn dan alleen de zieke Céline. Vanaf de start focuste ik met mijn merk op stijl en elegantie. Mijn motto is dan ook: ‘You may lose your hair but not your style.’ Daarom bied ik als styliste ook stijladvies op maat aan tijdens het genezingsproces.

0019-LOVECHARLIE-Copyright-COBAPhotography-HighRes-02

“Ik krijg het steeds warm van berichtjes waarin vrouwen vertellen dat ze dankzij hun Charlie-muts opnieuw de kinderen van school durven gaan halen.” – Céline van ‘Love Charlie’

Had je twee jaar geleden verwacht dat je zo’n mooi merk uit de grond zou stampen?

Nee, absoluut niet. De afgelopen twee jaar is mijn leven helemaal veranderd. Ik heb ontzettend mooie dingen mogen meemaken en heel veel inspirerende powervrouwen mogen ontmoeten. Het geeft me telkens voldoening als ik iemand blij kan maken met haar Charlie-muts. De dosis zelfvertrouwen die een vrouw aantrekt wanneer ze deze muts opzet, valt niet te onderschatten. Ik krijg het steeds warm van berichtjes waarin vrouwen vertellen dat ze dankzij hun Charlie-muts opnieuw de kinderen van school durven gaan halen of iets willen gaan eten met hun partner. Ik vind het ook geweldig dat mijn merk niet geassocieerd wordt met de ziekte, want dat was mijn doel. Je bent fan van ‘Love Charlie’ of je bent dat niet, het feit dat je haar hebt is voor mij bijzaak. Ik ontwerp accessoires die ook voldoen aan de eisen van vrouwen die tijdelijk of permanent zonder haar door het leven gaan.

Oktober is borstkankermaand en dat laat je niet zomaar passeren. Welke projecten heb je op poten gezet? 

Klopt, we hebben twee leuke projecten gelanceerd ten voordele van de organisatie Think Pink. Een eerste project is de collab met het Belgische ‘Les bo-hemiennes’, het knitwearlabel van Caro en Marie. Hun visie en ondernemersstijl sluit nauw aan op de mijne, dus vonden we in elkaar een goeie match om een actie voor Think Pink te organiseren. Eén van de wintermutsen uit collectie van ‘Love Charlie’ krijgt een unieke Les bo-hemiennes-variant in verschillende kleuren. Ik ben er helemaal weg van!

moodboard kaartjes
Ik weet dat moeilijk is om de juiste woorden te vinden, daarom creëerden we postkaarten met een vrolijke twist.

Powervrouwen die de handen in elkaar slaan, dat kunnen we alleen maar toejuichen!

Echt hé, samen staan we zoveel sterker. Het tweede project kreeg de titel ‘Power Postcards’: een pakket van vijf verzendklare postkaarten, inclusief enveloppen. Toen ik zelf ziek was, putte ik heel veel kracht uit kleine attenties van mijn omgeving zoals een heerlijk ovenschotel of weggewerkte wasmand. Ook een fleurig kaartje gaf me energie. Ik weet dat het moeilijk is om de juiste woorden te vinden om een zieke vriendin, mama, zus of collega een hard onder de riem te steken en daarom creëerden we postkaarten met een vrolijke twist.

Hoe zie je de toekomst? 

Ik kan de ziekte niet wegnemen, maar het geeft zoveel voldoening als ik mensen kan helpen. Ik probeer dan ook met ‘Love Charlie’ de angst rond haarverlies weg te nemen, zodat patiënten zich volop kunnen focussen op hun behandeling en genezing. Het gevoel dat je iemand een boost kan geven door de juiste muts, is onbetaalbaar. Ik kijk er dan ook naar uit om mijn merk verder uit te bouwen in de toekomst. 

Wil jij Think Pink steunen? De ‘Love Charlie’ x ‘Les bo-hemiennes’ Muts kost 89 euro en is verkrijgbaar via de webshop van Love Charlie. De opbrengst gaat integraal naar Think Pink. Ook de postkaarten zijn te koop via Love Charlie. Een pakket kost 25 euro exclusief verzendingskosten. Voor elk pakket dat verkocht wordt, schenkt Love Charlie 1 euro aan Think Pink.

Beeld: COBAPhotography