Is schrijven je tweede natuur? Of kost het je net veel moeite om content te creëren? Ann-Sophie, Dorien en Ester vertellen je hoe zij groeien door de samenwerking met hun copywriter Hanna.

Hanna Struyvelt is copywriter 

“Ik merk dat veel ondernemers er niet in slagen om hun verhaal duidelijk en aantrekkelijk op papier te krijgen. Hun teksten spreken hun ideale doelgroep niet aan, waardoor ze ook niet verkopen. Door het uitwerken van een merkstrategie van je business leg je de basis van je teksten. Daarin komen zaken aan bod zoals je kernwaarden, missie, visie, ideale klant en merkstem. Een merkstrategie opstellen doe ik trouwens voor alle klanten die hun websiteteksten door mij laten schrijven. Zo weet ik zeker dat we op dezelfde golflengte zitten. We bepalen ook drie kernboodschappen zodat de klemtonen in je teksten goed liggen. Aan de hand van deze merkstrategie schrijf ik websiteteksten voor de belangrijkste pagina’s, zodat je je weer zelfzeker voelt over je website. Wie all-in gaat, krijgt daarnaast nog 20 copy credits, die je kan gebruiken voor onder andere blogposts, nieuwsbrieven, mailfunnels en salespagina’s. Op die manier maken we er een totaalplaatje van op vlak van content. Die copy credits kan je trouwens ook los aankopen en inzetten. Na een kennismakingsgesprek beslis je of we overgaan tot een samenwerking. Aan de hand van een intakeformulier en -gesprekga ik aan de slag met je teksten, waarop je feedback kan geven in Google Docs.“
hanna struyvelt branding

Ann-Sophie is interieurontwerpster en zaakvoerder van Locas 

“Als zaakvoerder schakel je constant tussen verschillende rollen. De samenwerking met Hanna heeft ervoor gezorgd dat ik met een gerust hart één van deze verantwoordelijkheden kan loslaten. We leiden onze familiezaak met hart en ziel en willen dit gevoel ook overbrengen naar onze klanten. Voor ons draait alles om emotie, en Hanna bleek op dat vlak een perfecte match voor ons. Ik pitch haar al mijn ideeën en zij zorgt ervoor dat die zich vertalen in passende teksten voor Locas. Zo begrijpen klanten de visie van ons bedrijf nu beter. Ze voelen de warmte, de kwaliteit, de speelsheid en de familiale sfeer. Op die manier trekken we bovendien nog meer ideale klanten aan. De samenwerking met Hanna geeft me ruimte om weer te focussen op andere taken. Iedereen focust zich op zijn sterktes en zo bouwen we samen aan een mooi verhaal. Ik zocht een slogan die perfect aansloot bij onze cultuur en persoonlijkheid, wat niet makkelijk bleek te zijn. Toen kwam Hanna met het idee ‘wijze keukens voor wijze mensen’. Ik was er dol op. Onze ontwerpen bevatten altijd een unieke en persoonlijke twist en we willen vooral veel plezier hebben met onze klanten. Dus: wijze keukens voor wijze mensen (lacht).”

“Voor ons draait alles om emotie, en Hanna bleek op dat vlak een perfecte match voor ons.”

– Ann-Sophie

Dorien is founder van wandelblog en podcast Op Wandel

“Hoewel ik zelf copywriter ben en mijn nieuwsbrieven dus zelf zou kunnen schrijven, betrapte ik mezelf erop dat ik dit vaak uitstelde. Op de een of andere manier kost het me meer moeite om dingen neer te pennen voor mijn eigen zaak(lacht). Ik realiseerde me dat ik de grootste bottleneck was. Gelukkig kan ik nu rekenen op Hanna, die Op Wandel door en door begrijpt, inclusief mijn schrijfstijl. Dat werd al snel duidelijk na de eerste reeks teksten die ze me aanleverde. Ze staat altijd open voor feedback, wat ik enorm apprecieer aan onze samenwerking. Mijn input vormt meestal wel een goede basis, maar Hanna weet ze te verfijnen en voegt waar nodig elementen toe, vooral op vlak van sales. Dat is niet mijn sterkste punt, ik verkoop mezelf niet zo graag. Authenticiteit is voor mij heel belangrijk, en Hanna slaagt erin om op een oprechte manier toch saleselementen te integreren in mijn teksten.”

“Mijn input vormt meestal wel een goede basis, maar Hanna weet ze te verfijnen en voegt waar nodig elementen toe, vooral op vlak van sales.”

– Dorien 

Ester is bezielster en founder van Projecthuis

“Mijn bedrijf is in korte tijd uit de startblokken geschoten. Toch bleef ik het gevoel hebben dat mijn verhaal niet volledig klopte. Objectief gezien communiceerde ik juiste dingen over Projecthuis. Toch had ik het idee dat de woorden die ik koos niet volledig pasten. Projecthuis groeide zo snel en ik had dringend hulp nodig om dit te finetunen. Ik klopte dus aan bij Hanna. We hadden eerst een online gesprek. Zeer to the point en duidelijk. Ze begreep volledig wat ik bedoelde. Vervolgens ging ze aan de slag met de over mij-pagina voor onze website. Door mijn verhaal opnieuw te laten schrijven werd alles weer helder. Wanneer ik een nieuwe post of blog wil schrijven, grijp ik vaak terug naar die tekst. Van hieruit kan ik nu zelf helder verder schrijven over verschillende topics. Ik liet recent ook een persbericht schrijven die binnenkort wordt uitgestuurd. Benieuwd wat dat zal geven.”
“Ik grijp nog vaak terug naar haar tekst om nieuwe blogs te schrijven.”
– Ester

Extra tips van copywriter Hanna

TIP 1/ Creëer mailfunnels

Door middel van mailfunnels doe je op een geautomatiseerde en heel persoonlijke manier aan sales, via je eigen kanaal: e-mail. Heb je momenteel nog geen mailfunnels? Dan zou ik je zeker aanraden om daar eens de focus op te leggen. Zo kan je een mailfunnel inzetten nadat een potentiële klant je freebie gedownload heeft, maar ook na het aankopen van een bepaald product om de beleving na verkoop te verbeteren. Denk maar aan een tutorial van een product dat je klant net gekocht heeft. Of heeft je klant zich net voor je cursus ingeschreven? Dan is het heel waardevol om per module een mailtje te schrijven dat je om de twee weken verstuurt. Zo krijgen je klanten het gevoel dat ze persoonlijk begeleid worden. Vaak is dat veel werk voor jou als ondernemer zelf, maar het is een ideale taak om aan een copywriter uit te besteden. Dit aangezien het een eenmalige investering is en je de mailtjes steeds opnieuw kan gebruiken.

TIP 2/ Zet in op storytelling

Waar ik sowieso heel hard op inzet als copywriter is storytelling. Daarom heb ik twee jaar geleden mijn kaartenset en videotraining Storytime ontwikkeld, waarmee ik ondernemers help om zelf verhalend te schrijven. Ook in mijn cursus Mailbox Stories ligt de focus op storytelling. In deze cursus leer je hoe je persoonlijke verhalen verweeft met de boodschap die je wil overbrengen. Zo verbind je met je klanten, zonder dat je moet vervallen in cliché verkooptechnieken en typische praatjes.

Wil jij dit jaar inzetten op sterke copy? Ontdek hier de verschillende mogelijkheden om met Hanna aan de slag te gaan.