De zomer is de ideale periode om te werken aan je business. Wat loopt er goed in je zaak? Wat wil je nog bereiken en wat kan beter? Hannelore Verheyen van Boostways wil samen met jou de kans grijpen om het allerbeste uit je bedrijf én de zomermaanden te halen. Ze bedacht een challenge van acht weken zodat je de hele zomer kan werken aan je online zichtbaarheid, marketing, positionering en andere topics waar jij misschien nu op vastloopt. Klaar om je bedrijf een boost te geven? 

1/ Focus op je mindset en ga voor actie

Set yourself up for success. Ik zeg dit zinnetje vaker tijdens gesprekken met klanten. Geen verrassing dat mindset en je persoonlijke definitie van succes één van de eerste topics zijn die we tijdens mijn challenge van acht weken lang zullen bespreken. Met die challenge wil ik de hele zomer lang de visie en doelen van elke ondernemer scherp stellen. Mindset vind ik een belangrijk onderwerp om in het begin al aan te halen omdat ik merk dat we onszelf soms afremmen. Zeker ondernemers die enorm groeien met hun bedrijf, drukken op de rempedaal uit schrik of omdat ze overweldigd zijn. Met verschillende tips en tricks nodig ik jou als ondernemer – in welke fase je ook zit – uit om over te gaan tot actie. We beginnen het traject met intenties: wat wil jij voor jezelf uit deze oefeningen halen? Wat is je doel voor deze challenge en hoe zal jij ervoor zorgen dat je tijd maakt om de komende weken aan je bedrijf te werken? Eén tip geef ik alvast mee: werk op een vast moment aan de oefeningen die ik zal meegeven. Zo blokkeer je tijd om aan je business te werken en behaal je maximaal resultaat. Naast succes en mindset, help ik je met je professionele doelen. Eens die doelen helder voor je zijn koppel ik daaraan een actieplan. In dat actieplan wil ik met jou definiëren welke stappen er nodig zijn om je doelen te bereiken. Als je een helder doel en een actieplan hebt, is het voor jou duidelijker voor wat je bedrijf staat. 

Probeer dit eens uit

Bepaal een helder doel voor de rest van het jaar en denk daarbij aan drie grote projecten om dit doel te bereiken. Denk aan een nieuwe website lanceren, een nieuw aanbod op de markt brengen of je prijzen aanpassen. Ga niet meteen in de ‘hoe’, maar focus op het ‘wat’. Wat heb je nodig om groei te bereiken? Nadien vertaal je elk van deze projecten in een to-dolijst waarbij je telkens de doelen koppelt aan concrete acties. Vanaf dan betrek je het ‘hoe’ erbij. Hou ook rekening met mogelijke valkuilen zoals uitstelgedrag.

2/ Word geen manusje-van-alles 

Positionering is mijn stokpaardje, ik vind het zo belangrijk! (lacht) Veel ondernemers starten hun zaak vanuit passie, maar gaandeweg verliezen ze soms hun focus. Ze voegen extra producten of diensten toe aan hun aanbod, zonder zich af te vragen of die toevoegingen écht bij hun bedrijf passen. Zeker in moeilijkere tijden merk ik dat ondernemers uit angst een manusje-van-alles worden. Ze willen meer aanbieden zodat ze geen klanten hoeven uit te sluiten. Eigenlijk is dat een tegenstrijdige zet, want je trekt net meer klanten aan door een sterkere positionering en een duidelijk aanbod. Met onze zomerchallenge ga ik in op deze angst. Ik leer je hoe je durft jezelf te positioneren en hoe jij je verhaal naar buiten kan brengen. Hoe krachtiger je merkverhaal, hoe duidelijker je dat verhaal kan laten overvloeien in onder andere je branding, communicatie en marketing. Heb je al jaren een eigen zaak? Jij evolueert, je zaak dus ook. Daarom is het interessant om je zaak te herpositioneren en te onderzoeken hoe jij je aanbod vandaag schaalbaar kan maken. Ik plan bewust heel wat zaadjes tijdens deze zomerchallenge. Je zal hoogstwaarschijnlijk tijd tekortkomen om meteen al tot actie over te gaan en dat is oké. Met de oefeningen weet jij alvast wat je kan doen om van de volgende maanden een succes te maken. Werk ze uit op jouw tempo zodat je doelbewust aan de toekomst van je bedrijf kan bouwen. 

Probeer dit eens uit

Beeld je in dat je een billboard krijgt langs de kant van een autosnelweg. Auto’s razen voorbij, dus je hebt enkel de ruimte om je bedrijfsnaam, een afbeelding en één slagzin te vermelden. Welke brand phrase van maximaal acht woorden zet je hiervoor in?

Boostways_Hannelore_Bossy
© YANNICK VAN AERTSELAAR
Onderschat niet de impact van DM’s voor je verkoopproces.”
– Hannelore

3/ Geef jezelf een online en fysiek podium

Tijdens de derde week staat het onderwerp zichtbaarheid centraal. Ondernemers erkennen het belang van online zichtbaarheid, maar worstelen er toch vaak mee. Ofwel geven ze alleen maar aandacht aan zichtbaarheid op sociale media en vergeten ze alle andere stappen. Andere keren zijn ze enorm sterk in verkopen, waardoor ze netwerkevents en positionering aan de kant laten liggen. In week drie van onze challenge inspireer ik je met tips hoe jij je zichtbaarheid kan verhogen, wat voor je bedrijf relevante content kan zijn maar ook hoe jij jezelf kan heruitvinden. Voor dit onderwerp is het interessant om in te zoomen op SEO (search engine optimization, n.v.d.r.) en hoe jij een goede plek in de zoekresultaten van Google kan scoren. In een wereld waar de focus ligt op online, durven we soms vergeten dat offline zichtbaarheid een must is voor je bedrijf. Heb je bijvoorbeeld een bestickerde wagen of een bord voor je kantoor? Ga je af en toe naar netwerkevents om je boodschap te verspreiden? Zoals je merkt, denk ik aan zichtbaarheid in de ruime zin. Online zichtbaarheid is meer dan een Instagrampagina beheren

Probeer dit eens uit

Vraag eens na bij klanten hoe ze jou hebben leren kennen. Voeg deze vraag standaard toe bij een contactformulier. Op deze manier ontdek je welke kanalen het beste voor jou werken. Denk vervolgens na hoe je deze kanalen kan versterken. Leren veel mensen jou bijvoorbeeld kennen door mond-tot-mondreclame? Dan kan je een actie opzetten waarbij je klanten beloont om nieuwe klanten aan te brengen. 

4/ Pik de signalen van potentiële klanten op

Volgers die regelmatig reageren op je posts, polls, vragensticker of Instagram Stories doen dat niet zomaar. Speel in op die interesse en beantwoord hun vragen en comments. Dit lijkt allemaal vanzelfsprekend, maar helaas missen ondernemers veel kansen door hier niet op te reageren. Gelukkig leer ik je tijdens de vierde week van de challenge hoe je de signalen van potentiële klanten kan herkennen. Door op die signalen te focussen weet jij wie je prospects zijn. Met een lead magnet of weggever zoals een gratis template of webinar kan jij potentiële klanten (prospects) meenemen in jouw verhaal, met de verkregen informatie via een e-mail kan je jouw lead nu gaan opvolgen en aanzetten tot een aankoop. Verder geef ik aandacht aan contactformulieren. Een contactformulier is de ideale manier om je klant extra vragen te stellen zodat jij een beter beeld kan vormen van wie hij of zij is. Meer informatie over je lead verzamelen is essentieel. Die input kan je toepassen op bijvoorbeeld je nieuwsbrief, communicatie of marketing. 

Probeer dit eens uit

Waar laat jij nog geld op tafel liggen? Formuleer drie concrete to do’s om leads meer op te volgen. Kijk wie er op je polls reageert via Instagram Stories of ga na wie er klikt op link via je nieuwsbrief. Stuur diegene een persoonlijk berichtje en connecteer.

Onderzoek wie vaak op links van je nieuwsbrief klikt, want die lezers zijn je potentiële klanten.

5/ Overtuig je klant met zelfvertrouwen

Een goed aanbod hebben is één ding, maar je aanbod met zelfvertrouwen verkopen is iets anders. Ook in de vijfde week geef ik aandacht aan mindset want volgens mij is dat onlosmakelijk verbonden aan sales. Als jij je aanbod niet durft verkopen, dan zijn je cijfers niet zoals gehoopt. Je aanbod durven verkopen vraagt lef. Je moet durven zeggen dat je het beste aanbod hebt. Verkopen wordt vaak onterecht gezien als iets pusherig, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Je kan perfect verkopen op een manier die voor jou werkt. Voor dit onderwerp werk ik met enkele cases. Zo is het meteen duidelijk welke verbeterpunten van toepassing zijn op je bedrijf én welke verkoopprocessen al goed lopen. Onderschat bovendien niet de impact van DM’s voor je verkoopproces. Zelfs de meest bekende ondernemers maken van deze techniek gebruik om hun sales te boosten. Hoe, wat en waarom vertel ik je deze zomer wel! (lacht)

Probeer dit eens uit

Noteer hoe jij mensen exact helpt met je product of dienst. Wat maakt jou uniek? Hoe kan je die USP’s (Unique Selling Points, n.v.d.r) in een verkoopproces integreren? Welke bezwaren kunnen mogelijke klanten hebben en hoe kan je deze weerleggen? Door hier op voorhand over na te denken, verwerk je deze feedback met meer zelfzekerheid.

6/ Vergeet je ambassadeurs niet 

Ik vertelde het al in Bossy’s Sustainable Issue: “Iedereen die ook maar een beetje kennis van marketing heeft, weet dat het gemakkelijker en goedkoper is om te focussen op bestaande klanten dan alleen te focussen op het aanwerven van nieuwe klanten.” Tevreden bestaande klanten zorgen voor nieuwe klanten. Ik concentreer me daarom vooral op wat je bedrijf nu al heeft zoals een trouw klantenbestand in plaats van wat er nog allemaal moet komen. Dromen en doelen doen je bedrijf groeien, maar bestaande klanten doen dat ook. Vraag tevreden klanten naar een review of zoek naar andere manieren zodat ze een echte ambassadeursrol kunnen opnemen. In de zesde week van de challenge geef ik tips om de waarde van je klant te verhogen. Customer expectation management speelt een belangrijke rol in dat verhaal: hoe zorg jij er vandaag voor dat je de juiste verwachtingen schept tegenover je klanten? Daarnaast heb ik het over cross– en upsells. Beide technieken verhogen je conversiepercentage en de waarde van je aanbod waardoor je meer producten verkoopt. Zoals je misschien merkt, reiken we veel verschillende topics aan doorheen de eerste zes weken. No worries, ik voorzie tijdens dit traject voldoende tijd zodat jij alle input kan implementeren tijdens week zeven en acht. (lacht) Eén ding is zeker: na alle oefeningen en theorie, ga jij deze zomer over tot actie! 

Probeer dit eens uit

Kijk je processen eens na. Vraag jij vandaag al consistent naar reviews? Voeg je bijvoorbeeld een kaartje toe aan een bestelling die je aflevert of plaats je al een QR-code op je fysieke locatie voor feedback? Of heb je al een automatische mail ingesteld zodat je reviews kan verzamelen op je Google My Business? Zorg ervoor dat je standaardprocessen op punt staan om zoveel mogelijk feedback te verzamelen.

YAY, GIVEAWAY

Boostways heeft deze zomer niet alleen een gratis challenge waarvan je al een voorsmaakje kreeg. Hun zomeraanbod bevat ook twee betalende versies met WhatsApp-support en een-op-eencoachingmomenten. Alle informatie vind je hier. Bovendien schenkt Hannelore één Summer Boost-challenge weg ter waarde van €997 excl. btw. Bij deze challenge mag je extra verdiepende content en oefeningen verwachten, maar ook 24/7 WhatsApp-support van Team Boostways. Een groei-expert geeft je zo twee maanden lang een antwoord op al je vragen. Wil je deze challenge winnen? Ontdek onze winactie hier. Veel succes!

Beeld: Yannick Van Aertselaar