Benieuwd hoe je jouw branding doelgericht kan inzetten, op je site of Instagrampagina? Of wil je net via een hands-on workshop met je branding aan de slag gaan? Dan is Brand & Brunch misschien wel iets voor jou. Tijdens deze workshop geeft branding designer en strateeg An-Sofie van AS Buro je de smakelijkste tips.
An-Sofie, hoe kwam je op het idee van een offline brandingworkshop?
Tijdens de pandemie miste ik het contact met mijn klanten. Er waren verschillende leuke online opleidingen, maar ik had vooral nood aan een offline event. Daarnaast merkte ik dat er een aantal klanten op zoek waren naar een hands-on workshop. Ze wilden mijn brandingtips zelf inzetten voor hun kanalen, maar wel graag met mijn hulp. Dat leek me de perfecte combinatie, want ik vind het zelf belangrijk dat mijn klanten die input krijgen. Die noodzaak was de aanleiding om een brandingworkshop voor ondernemers te bedenken: Brand & Brunch. 
Wat houdt zo’n workshop concreet in? 
Tijdens een Brand & Brunch leer je op een laagdrempelige manier je merk doelgericht inzetten. Eerst beginnen we de dag met een heerlijke brunch. Volgens mij is dat de ideale manier om de andere ondernemers te leren kennen. Want ondernemen, dat hoef je niet alleen te doen. Of je nu net gestart bent in bijberoep of al jarenlang een zaak hebt: feedback van anderen kan je enorm motiveren. Ik mik daarom bewust op een kleine groep van een zestal ondernemers. Zo is er voldoende ruimte om elkaar beter te leren kennen én te versterken. Dankzij de vijf andere ondernemers voel je ook sneller de meerwaarde van de workshop. Samen zien we veel sneller elkaars blinde vlekken, of kunnen we met oplossingen komen voor vraagstukken waar iemand anders op vastloopt. Na de kennismaking gaan we over naar de theorie. Dat doen we op een zeer interactieve manier en met een werkboek dat ik speciaal ontworpen heb voor deze workshop. Met de oefeningen uit mijn werkboek daag ik je uit om next level te gaan en om je merk nog beter te leren kennen. Mijn doel met een Brand & Brunch is dat je je branding volledig begrijpt en dat je er door de tips en inzichten zelf mee aan de slag kan gaan. 
Branding tip #1: Wees authentiek! Som drie waarden op waar jij veel belang aan hecht. Ga na waarom ze zo belangrijk zijn voor je merk.
Workshop AS Buro
© CHARLOTTE HEYNNSENS
Door je ideale klant te leren kennen weet je beter welke richting je moet uitgaan op vlak van branding en strategie.”
– An-Sofie
Je maakt me benieuwd. Welke vragen mogen deelnemers verwachten tijdens de workshop? 
Wie is jouw ideale klant? Ik weet dat deze vraag vaak aan bod komt in cursussen, maar het is van groot belang. Door je ideale klant te leren kennen weet je beter welke richting je moet uitgaan op vlak van branding en strategie. Geef je ideale klant bijvoorbeeld een naam. Werk zijn of haar leven uit. Door specifiek uit te pluizen wie je doelgroep is, win je tijd en energie. Nadat je ideale klant is bepaald, gaan we verder onderzoeken wat de missie, visie, kernwoorden en doel van je bedrijf zijn. Daarna volgt het visuele gedeelte. Ik ga dieper in op onder andere kleuren en lettertypes. Sluit je missie bijvoorbeeld aan bij je branding? Matchen de kleuren met de identiteit van je bedrijf? Samen zorgen we ervoor dat het visuele plaatje klopt. 
Stel dat je op het punt staat om een nieuw aanbod te lanceren. Is er dan ruimte om daarover vragen te stellen?
Op het einde van de workshop is er tijd voorzien en kan je zulke vragen stellen. De bedoeling is dat we elkaar helpen wanneer je twijfelt over bijvoorbeeld een lancering of socialemediapost. Ik merk dat hier de meerwaarde van verschillende expertises opnieuw naar boven komt. De frisse blik van de groep op jouw bedrijf zorgt vaak voor interessante inzichten.
Branding tip #1: Maak een moodboard om de sfeer van je merk te bepalen. Noteer daarbij welke kleuren je primaire en dus belangrijkste kleuren zijn en welke jouw secundaire kleuren zijn. Zo weet je welke kleuren je precies moet gebruiken op welke manier.
Met welk gevoel ga je als deelnemer naar huis? 
Als ik de berichten van vorige deelnemers mag geloven, ga je met veel enthousiasme en nieuwe energie naar huis. Meestal krijg ik ‘s avonds of de dag erna nog berichtjes van ondernemers die me vertellen dat ze zoveel zin hebben om de theorie om te zetten in de praktijk. Deze workshop opent heel wat deuren, merk ik. Je mag dus zeker zijn dat er hier een trotse brandingexpert tegenover je zit! (lacht)

Brunchers aan het woord: 

Silke Sweet by Silke

“An-Sofie legt alles heel duidelijk uit en geen enkele vraag is te veel voor haar. Ik heb vooral geleerd hoe belangrijk het is om een goede brandingstrategie te hebben en dat deze je zaak naar een next level kan brengen.”

Charlotte Shot by Chotte

“Ik vond Brand & Brunch niet alleen bijzonder interessant maar ook heel gezellig. Ik heb die dag zoveel bijgeleerd over branding, lettertypes en kleuren. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken. Ik leerde hoe cruciaal branding is voor je onderneming. Dankzij de tips van An-Sofie weet ik nu hoe mijn zaak kan opvallen tussen de massa. Het contact met An-Sofie en de andere ondernemers vond ik een extra pluspunt!”

JozefienJozefien Ontwerpt Studio

“Het concept van Brand & Brunch klopte. An-Sofie gaf ons alle info met zoveel passie en kennis. Aan de hand van een handig werkboek gingen we aan de slag en stonden we stil bij onze zaak. Door deze workshop krijg je de juiste handvaten om verder met je branding aan de slag te gaan. Ik vond het een fijne dag met toffe ondernemers, lekker eten en de perfecte setting. Brand & Brunch is een echte aanrader!” 

Wil jij je verdiepen in de wereld van branding en tegelijk netwerken met andere ondernemers? Via deze link vind je meer info over de Brand & Brunch die zal plaatsvinden in maart. Snel inschrijven is een must want de plekjes zijn beperkt! 

Beeld: Charlotte Heynnsens