Anke De Boeck en Isabel Coppens van Cîme willen een voorbeeld zijn in de skincaresector. Ze tonen ons hoe het anders kan, op een gezondere, eerlijkere en duurzamere manier. En dat doen ze opnieuw met hun nieuwe ‘Honestly Aging’-lijn. Een nieuwe lijn die helemaal in het teken staat van schoonheid en ouder worden. Bovendien geven ze je graag tips om van jouw lancering een succes te maken.

Isabel en Anke, in het Sustainable Issue verklapten jullie het al. Jullie lanceren een nieuwe lijn met pro-agingproducten. Vanwaar die keuze? 
Anke: We zijn vertrokken vanuit onze eigen leefwereld. Onze huid heeft andere noden dan tien jaar terug. We kregen ook de vraag van vriendinnen en klanten wanneer we producten zouden lanceren die het huidverouderingsproces ondersteunen.  
Isabel: Als merk voelen we ons daarvoor verantwoordelijk. In onze sector bestaat er vaak een negatief beeld over ouder worden. We zien dat graag anders. 
Anke: Zo willen we onze producten niet lanceren onder het label anti-aging. Verouderen is een natuurlijk proces. Isabel en ik willen graag dat mensen anders tegen veroudering aan beginnen te kijken. Ouder worden kan ook iets moois zijn, vind ik. Je hebt meer wijsheid, schoonheid, ervaring… Vandaar wilden we onze nieuwe lijn brengen onder de naam Honestly Aging’ met ingrediënten die wetenschappelijk bewezen zijn dat ze je ondersteunen in het natuurlijke verouderingsproces. Die naam is ook een knipoog naar onze bestaande Honestly Beautiful’-filosofie die focust op natuurlijke ingrediënten en schoonheid. 
(C)STUDIONUNU-Cime-nepal-18-Dag 3-Bardia Nationaal Park
© STUDIO NUNU
“We willen niet het idee stimuleren dat je er jonger moet uitzien, maar focussen liever op hoe je je huid het best kan verzorgen met natuurlijke producten.” 
– Anke
Tussen de regels door, merk ik opnieuw die zin om het anders te doen bij jullie.
Anke: Ouder worden wordt zo vaak gelinkt aan anti-aging. Die term wordt snel gebruikt. Jammer want volgens mij denken we er te weinig over na hoe negatief het klinkt. We willen met Cîme een positieve invloed hebben binnen de beautysector. Onze ‘Honestly Aging’-lijn gaat over het accepteren van jezelf zoals je bent en zegt je in het ‘nu’ te leven. We willen niet het idee stimuleren dat je er jonger moet uitzien, maar focussen liever op hoe je je huid het best kan verzorgen met natuurlijke producten. 
Hebben jullie een persoonlijke favoriet uit de nieuwe collectie?
Isabel: De nieuwe ‘Honestly Aging’-lijn omvat drie producten waaronder een serum, een dag- en nachtcrème en voor het eerst een oogcrème. De oogcrème is mijn favoriet omdat het helemaal nieuw is in ons gamma. Ik gebruik het ‘s morgens en ‘s avonds nadat ik mijn gezicht heb gereinigd en voor ik een serum gebruik. Bij dit product merk ik het positieve verschil het meest op. 
Anke: Een favoriet kiezen is moeilijk, maar ik ben wel erg fan van het serum. Het is een bommeke aan actieve bestanddelen die je huid een mooie glow geeft. Zelf merk ik het meest zichtbare verschil bij dit product.
Isabel: Alle producten bevatten krachtige, natuurlijke ingrediënten zoals retinal en hyaluronzuur. Retinal minimaliseert fijne lijntjes, pigmentvlekken en huidverkleuringen. Daarnaast maakt het je huid elastischer en egaler. Het is het perfecte alternatief voor retinol. Net als retinol is retinal een vorm van vitamine A, maar dan krachtiger en veel zachter voor je huid. Dus zonder het risico op huidirritaties zoals bij retinol. Hyaluronzuur is het tweede ingrediënt dat je in de drie nieuwe producten vindt. In onze huid zit hyaluronzuur, maar we maken dit minder aan naarmate we ouder worden. Vandaar dat onze huid die extra boost aan hydratatie en elasticiteit kan gebruiken.  
Cime-Honestly-Aging-Bossy
© STUDIO NUNU

Het grote verschil is dat we voor de ‘Honestly Aging’-lijn specifiek werken met high tech ingrediënten die het natuurlijke verouderingsproces van de huid ondersteunen.”

– Anke

Wat is het grote verschil met jullie bestaande lijn?
Anke: Net zoals ons bestaande gamma, zijn deze producten gemaakt op basis van superfoods uit de Himalaya. Daarnaast zijn de verzorgingsproducten vegan en biogecertificeerd. Ze bevatten geen parabenen of synthetisch parfum. Extra bijzonder is de ocean waste packagaging waardoor onze verpakkingen voor 50% gemaakt zijn van post consumer recycled plastic en van plastic opgevist uit onze oceanen en rivieren door Indonesische vissers. Zoals altijd gaat een deel van de opbrengst gaat naar het ‘Little Doctors’-scholenproject in Nepal. Het grote verschil is dat we voor de ‘Honestly Aging’-lijn specifiek werken met high tech ingrediënten die het natuurlijke verouderingsproces van de huid ondersteunen. Je kan onze bestaande en nieuwe producten perfect met elkaar combineren. Ik hou je alvast niet tegen. (lacht) 
(C)STUDIONUNU-Cime-nepal-1942-Dag 4 - Bezoek onderneming Rabindra-vrouwen die schalen zeepnoten verwijderen
© STUDIO NUNU
Uiteraard willen we op onze financiële targets behalen. Maar wat ik het meest onthoud, zijn de reacties van klanten, retailers. Hun persoonlijke ervaringen en feedback vind ik het belangrijkst.
– Isabel 
Is het na tien jaar ondernemen gemakkelijker of uitdagender om een product op de markt te brengen of uitdagender? 
Anke: In theorie is het gemakkelijker om iets nieuws te lanceren omdat we nu een draaiboek hebben waarin we alle stappen noteren. Daardoor vergeten we in principe geen enkele taak. Maar goed, je kan veel zaken voorbereiden en speling voorzien tussen de verschillende stappen. Toch loopt er altijd wel iets fout. Iets nieuws lanceren is soms ook een beetje geluk hebben. Je hebt niet alles in de hand. Die onverwachte elementen maken het interessant en spannend. De truc is om je knopje in pechsituaties om te draaien, alleen zo kan je doorgaan. Blijven hangen in de pech, helpt je helemaal niet. 
Wanneer is een launch voor jullie geslaagd? 
Isabel: Uiteraard willen we op onze financiële targets behalen. Maar wat ik het meest onthoud, zijn de reacties van klanten, retailers. Hun persoonlijke ervaringen en feedback vind ik het belangrijkst.
Anke: Wanneer het financiële plaatje klopt en onze klanten tevreden zijn. We zijn zelf superenthousiast over de producten en hebben al leuke reacties gekregen van de verkooppunten en de pers. Dat maakt dat onze verwachtingen torenhoog zijn. Maar net zoals Isabel zegt, is de positieve feedback van de eindklant enorm belangrijk voor ons. Ik hoop dat zij de nieuwe lijn zo zalig vinden als wij. 
Hebben jullie tips voor ondernemers die ook op het punt staan om een nieuw aanbod te lanceren?
Isabel: Werk met pre-orders. Zo geef je jezelf de kans om op voorhand de reacties van het publiek te testen. Bovendien werkt het enthousiasme van klanten aanstekelijk, je wordt erdoor gemotiveerd om van je lancering nog meer een succes te maken. 
Anke: Voorzie genoeg marge tussen de verschillende stappen. Een beetje speling is goed, maar voorzie ook niet té veel tijd. Maak een draaiboek waarin je alle stappen van je lancering noteert. Hou rekening met situaties die je in de toekomst wil vermijden. Schrijf op wat je de volgende keer anders wil doen zodat je draaiboek nog vollediger wordt. 
Isabel: Betrek je netwerk bij lanceringen. Breng bijvoorbeeld je fans samen en vraag naar hun eerlijke feedback. Zo nodigen we graag ambassadrices, content creators en pers uit die oprecht fan zijn van ons merk.

YAY, GIVEAWAY

Anke en Isabel delen een skincarepakket uit met één oogcrème en één nutri-intense dag- en nachtcrème uit de nieuwe ‘Honestly Aging’-lijn. Hou onze Instagrampagina’s in de gaten voor meer details. Of wil je de nieuwe lijn zelf uittesten? Vind meer info via deze link

Beeld: Studio Nunu