Maak je beslissingen op basis van je buikgevoel of pure logica? Wat je antwoord ook is, businessstrateeg Sophie Makker raadt je aan om voor beide te kiezen. Door bewust in te zetten op intuïtief leiderschap focus je de komende maanden niet enkel op cijfers, maar ook op je waarden en intuïtie.

Wat is intuïtief leiderschap? 

“Ik las onlangs dat meer dan 72% van de plannen die we ooit maken uiteindelijk niet worden afgewerkt. Misschien is dit jaar wel het jaar waarin je daarvoor wel tijd maakt. Of toch op z’n minst ruimte maakt voor een ander perspectief”, gaat Sophie van start. In een wereld waar er voornamelijk focus ligt op ratio en strategie, nodigt Sophie Makker jou uit om ook meer in te zetten op intuïtie. Ze gelooft in beslissingen die voortvloeien uit het hoofd én het hart. Dat vertelt Sophie ook in haar interview voor Bossy’s Self Issue: “Veel mensen weten dit niet, maar je hart bestaat uit 40.000 cellen, wat gelijk is aan het aantal cellen in je hersenen. Je hebt dus eigenlijk nog een extra brein. Eentje dat ik graag het voelende brein noem. Neurale cellen voeden je hersenen voortdurend met informatie. Je hersenen gebruiken deze signalen om wel of geen keuzes te maken. Het hart stuurt dus de hersenen aan en niet omgekeerd. Het hart is een deel van ons lichaam dat nu nog onderbelicht is.” Succesvolle ondernemers en besluitvormers erkennen volgens Sophie de waarde van het onderbewustzijn en de ratio. “Ze weten dat de twee elkaar aanvullen”, gaat ze verder. “Die gouden synergie stelt je in staat om niet alleen te vertrouwen op je buikgevoel, maar ook op concrete feiten en analyses.”

Voordelen voor jezelf, je bedrijf en je team

Volgens Sophie neem je niet alleen sneller betere beslissingen, je team ervaart ook meer voordelen wanneer jij je intuïtieve leiderschapskills gebruikt. “Intuitieve leiders hebben de gave om datgene wat zich vaak op de werkvloer of in een bedrijf speelt feilloos aan te voelen. Ze kunnen het ontastbare of onzichtbare benoemen op basis van hun buikgevoel. Bovendien verlopen de samenwerkingen onderling vaak veel beter en is een team hierdoor productiever. Ondernemingen die naast strategie en cijfers ook aandacht geven aan intuïtie achterhalen vlotter wat de behoeften van hun klanten zijn. Hierdoor anticiperen ze sneller op de vraag van de klant. Verder zijn dit type leiders sterk in het herkennen van nieuwe professionele kansen. Een leider die beslist op buikgevoel weet risico’s gemakkelijker te identificeren nog voor ze effectief gebeuren. Vertrouwen op je intuitie mag je niet onderschatten, want het zijn vaak juist leiders die hierop durven vertrouwen die voorlopen op de concurrentie. Een bekend voorbeeld is Steve Jobs. De minimalistische look van Apple is grotendeels te danken aan zijn focus op eenvoud. Hierdoor is er meer aandacht voor wat er écht toe doet: Simple can be harder than complex: you have to work hard to get your thinking clean to make it simple. But in the end it’s worth it because once you get there, you can move mountains.”
SOPHIE MAKKER_BOSSY
© ROSALIE VOORTMAN
“Het zijn vaak juist leiders die op intuïtief leiderschap durven vertrouwen die voorlopen op de concurrentie.” 
– Sophie

De betere besluitvorming

Maar hoe koppel je rationele analyses aan intuïtieve beslissingen? Door te leren luisteren naar je buikgevoel. “We hebben sneller de gewoonte om te handelen naar ratio en data. We willen graag uitleggen waarom we beslissing x of y nemen. Dit hebben we dan ook zo geleerd. Op ons denkbrein wordt sterk ingezet in onze maatschappij. Wanneer we een keuze maken op basis van buikgevoel, kunnen we niet altijd verklaren waarom. Net dat vinden veel ondernemers en leidinggevenden een uitdaging”, gaat Sophie verder. “Mensen voelen zich vaak comfortabeler bij het oncomfortabele in plaats van de koe bij de horens te vatten. We hebben als mens de neiging om alles te willen snappen.” Toch is het essentieel om je hart voortaan meer te betrekken bij besluitvormingen. Enkel zo kom je tot evenwichtige en sterkere keuzes voor je business én jezelf. Volgens Sophie zijn er meerdere manieren om dichter bij je kern te komen. Eén daarvan is ruimte maken voor stilte. “Als ondernemer wil je het liefst zo snel mogelijk van doel naar doel gaan. Maar neem toch regelmatig de tijd om voor absolute stilte te kiezen. Hierdoor kom je sneller tot de kern, namelijk die intuïtieve ideeën. Verder is het ook essentieel om te luisteren naar je lichaam. Let op fysieke signalen en eventuele klachten. Wat wil je lichaam je vertellen? Vaak spreekt ons lichaam eerder dan onze gedachten.” Daarnaast nodigt Sophie je uit om open te staan voor interne en externe weerstand. “Integreer tegenspraak. Op je intuïtie leren vertrouwen is dan ook geen quick fix. Het vraagt moed en wendbaarheid. Veel mensen in je omgeving zullen je dan ook liever binnen de voor hen bekende kaders zien bewegen. Groei en verandering blijft voor velen spannend. Vind je het té spannend om te luisteren naar je buikgevoel bij belangrijke momenten? Leer vertrouwen op je intuïtie bij alledaagse keuzes. Neem pas daarna de stap om dat ook te doen bij grotere, intuïtievere beslissingen.”

Aan de slag met intuïtief schrijven

Een manier om dichter bij je zelf te komen is intuïtief schrijven. “Intuïtief schrijven noem ik geen abstract concept maar net een concrete en toegankelijke tool voor ondernemers om in contact te komen met je onderbewustzijn. Door hier regelmatig tijd voor te nemen, scherp je je leiderschapsvaardigheden aan en neem je gegronde, professionele beslissingen waardoor je bedrijf en jezelf sneller groeien. Je hoeft hier geen schrijftalent voor te hebben, intuïtief schrijven gaat verder dan woorden. Laat je innerlijke stem spreken door deze gewoonte in je dagelijkse routine te integreren. 
  1. Sta open voor deze nieuwe gewoonte, zo haal je er het maximum uit. Zelfs vijf of tien minuten per dag kan je al verrassende inzichten geven. 
  2. Kies voor een rustige omgeving waar je je kan focussen op het schrijven. Communiceer eventueel met je teamleden, je partner of je gezin dat je even ongestoord wil werken
  3. Je houdt nieuwe gewoontes langer vol wanneer je ze op een vast moment inplant. Plan je schrijfsessie in je agenda in en zorg ervoor dat klanten of collega’s je dan niet kunnen contacteren. 
  4. Schrijf wat er in je opkomt, zonder oordeel. Maak je geen zorgen over spellingregels of grammatica. De bedoeling is om je gedachten op papier te zetten. Weet je niet waar te beginnen? Denk dan aan een strategische vraag die relevant is voor je business. Schrijf die vraag in het midden van je papier en schrijf vervolgens neer wat er in je opkomt. Herhaal die vraag en blijf schrijven om zo dichter bij je intuïtie te komen. Dat is een must, want zeker bij het strategische luik van onze zaak hebben we de reflex om meteen naar logica over te gaan.  
  5. Kijk terug op wat je hebt neergeschreven. Zie je een bepaald onderwerp vaak terugkomen? Waarom is dat, denk je? 
  6. Geef deze gewoonte tijd. Evalueer de impact van intuïtief schrijven pas na een paar weken of maanden. Ontdek wat het met je business doet.  
Wil jij meer inzetten op intuïtief leiderschap? Volg Sophie op Instagram voor livedagen en meer mogelijkheden om met haar samen te werken in de vorm van mentorships alsook online programma’s.
Beeld: Rosalie Voortman