Een naam kiezen voor je onderneming, de kans is groot dat jij er ook mee worstelt. Kies je voor je eigen naam of verzin je iets nieuws? Het antwoord is vaak minder simpel dan de vraag. Wij geven je een overzicht van de pro’s en contra’s van je bedrijf naar jezelf te vernoemen.

DE VOORDELEN

Duidelijk en eenvoudig

Duidelijker en eenvoudiger dan je eigen naam wordt het niet. Klanten weten exact met wie ze werken en kunnen makkelijk research doen naar je achtergrond en kwalificaties. Je eigen naam blijft ook beter hangen, zeker als klanten je persoonlijk kennen.

Less is more. Kies voor een duidelijke en eenvoudige naam die de essentie van je bedrijf omvat.

Door je bedrijf je eigen naam te geven, verzeker je dat je onmiddellijk erkenning krijgt voor je werk.

Jij bent het middelpunt van je bedrijf

Door je bedrijf je eigen naam te geven, zet je jezelf in het middelpunt van je business. Zo verzeker je dat je onmiddellijk erkenning krijgt voor je werk. Bovendien straal je passie uit. Wie zijn bedrijf naar zichzelf vernoemt, moet wel heel erg houden van wat hij doet.

Het is authentiek

Het is niet eenvoudig om een naam te vinden die de essentie van je bedrijf omvat. Kies je voor je eigen naam, dan dekt die sowieso de lading. Niets past beter bij jou. Op die manier boost je je geloofwaardigheid en creëer je vertrouwen. Klanten zien graag dat er échte mensen achter een bedrijf schuilgaan.

Door je bedrijf naar jezelf te noemen, straal je passie uit en geef je je merk een gezicht.

DE NADELEN

Jij bent het middelpunt van je bedrijf

Dat jij het middelpunt van je business bent, is zowel een voor- als nadeel. Niet iedereen wil constant de directe reflectie zijn van zijn/haar merk. Voor sommigen is het belangrijk om een identiteit te behouden buiten die van ondernemer.

Je naam is niet uniek

Heb je een vaak voorkomende naam? Dan is het niet de beste strategie om je bedrijf naar jezelf te vernoemen. Je wil er immers tussenuit springen en jezelf onderscheiden van de concurrentie. Ook een ingewikkelde naam zal minder snel blijven hangen.

Heb je een vaak voorkomende of ingewikkelde naam? Dan is het niet de beste strategie om je bedrijf naar jezelf te vernoemen.

Dat er persoonlijke connectie volgt wanneer je je bedrijf naar jezelf noemt, is geweldig.

Het kan je groei beperken

Dat er persoonlijke connectie volgt wanneer je je bedrijf naar jezelf noemt, is geweldig. Tegelijk stuur je zo echter de boodschap uit dat je bedrijf een one-woman-show is. Wil je dat altijd zo houden? Of wil je in de toekomst graag een team uitbouwen of meerdere ondernemingen starten? Onthou dat je toekomstplannen belangrijk zijn bij het bepalen van een naam voor je onderneming.

Sta stil bij je toekomstplannen bij het bepalen van een naam voor je onderneming.

It’s up to you

Op de vraag of het een goed idee is om je business naar jezelf te vernoemen, bestaat geen pasklaar antwoord. Deze tips helpen je op weg. De finale keuze maak je uiteindelijk zelf op basis van wat goed voelt voor jou en je bedrijf. In Bossy Magazine FW18 helpen we je verder op weg met onze Branding 101.

Twijfel je nog? Of heb je de knoop doorgehakt? Laat het ons weten via Instagram.

Foto: Patrick Perkins via Unsplash