Verder groeien als je voor je gevoel al op je maximale capaciteit zit: het kan. Door slim te werken en je tijd optimaal te benutten, kun je als ondernemer je eigen groeiplafond steeds weer doorbreken. Efficiëntie- en tijdwinstexpert Shelley Barendregt kent het proces als geen ander en laat je zien hoe jij het in jouw bedrijf doet.
Wanneer je hard groeit en een groeiplafond wil doorbreken, zal je je business anders moeten inrichten en je rol als CEO moeten omarmen. Ik weet het: je gedragen zoals een CEO lijkt een leuk idee (of een quote genomen van je Pinterest vision board) maar kan in de praktijk nogal ongrijpbaar lijken. Wat moet je nu juist doen? Waar begin je? Ik neem je mee in de praktische stappen en shifts die ik elke keer maak om door te breken naar een nieuw level in mijn bedrijf, zonder meer te moeten werken.
Meer klanten kwijt kunnen in je agenda
Kan jij je je eerste klant nog herinneren? Met de grootste zorg stuurde je diegene alle nodige info, doorliep je de praktische zaken en zette je bij elke handeling de puntjes op de i. Toen er twee, vijf, tien klanten bij kwamen moest je het al wat sneller gaan doen, maar was het nog te managen. Maar hoe doe je het als je 50 klanten tegelijk bedient? Of er 50 nieuwe klanten per maand of week aankloppen?
Iemand de metaforische deur wijzen hoeft gelukkig niet. Voor elke handeling of taak in je bedrijf is een slimmere, makkelijkere of snellere manier! Dat geldt ook voor het verwelkomen van nieuwe klanten. Er zijn een hoop tools die handelingen voor je uit handen kunnen nemen. Ik heb mijn onboardingsproces zo georganiseerd dat alles automatisch gebeurt: van de eerste praktische stappen naar de klant sturen tot het klaarzetten van de eerste factuur. Het voelt ontzettend persoonlijk aan voor de klant maar kost mij nog geen 5 minuten. Ik bespaar er makkelijk enkele uren mee per klant, die ik weer kan gebruiken om meer mensen te helpen.
Stel jezelf de vraag: hoeveel tijd besteed je nu aan een klant, vanaf de allereerste stap in jullie samenwerking?
In minder tijd, meer klanten goed bedienen
Hoe meer mensen je bedient, hoe meer je jezelf moet zien te verdelen over al die klanten. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je ze minder goed helpt. Vaak zijn we geneigd te denken dat we onze klanten elke minuut van onze tijd moeten geven. We proppen zoveel mogelijk in online modules, maken allerlei bonussen en extra opdrachten, staan het liefst 24/7 klaar voor support en plannen onze agenda’s voller dan vol om iedereen zo vaak mogelijk 1:1 te kunnen spreken. Enorm goed bedoeld, maar voor je klant is ‘meer’ niet per se ‘beter’. Die wil tenslotte gewoon zo goed en snel mogelijk op het gewenste resultaat komen.
Daarom mag je altijd, maar zéker als je het drukker hebt, ontzettend kritisch zijn waar je je tijd aan spendeert. En eerlijk is eerlijk: daarbij hoort ook een scherpe blik op mogelijke “ja, maar…”-stemmen in je hoofd. Zo maakte ik onlangs de keuze om uit een van mijn programma’s de 1:1 calls te halen. Dat vond ik lastig, maar ik besef ook dat ik diezelfde klanten juist béter kan helpen als ze van andere aspecten in mijn programma meer gebruik maken. Door kritisch te kijken naar elk aspect van mijn aanbod, zorg ik dat ik zo veel mogelijk klanten het allerbeste resultaat geef.
Stel jezelf de vraag: met welke tijdsbesteding help je je klanten het meest?
Regeltaken in minder tijd regelen
Wat je ook doet, in elk bedrijf zijn er een hoop repetitieve taken en niet-zo-spannende bijzaken die nodig zijn om je bedrijf draaiende te houden. Of je nu een (freelance) team hebt of solo werkt, als ondernemer ben je hoe dan ook een twintig-koppig team dat tegelijkertijd je inbox bijhoudt, vragen van klanten beantwoordt en bijna dagelijks hier en daar een brandje blust. Komen er meer klanten bij, dan vermenigvuldigen die contactmomenten, (aan)vragen en regeltaken zich automatisch. Je verdrinkt al snel in de honderden dingen die je ‘nog moet doen’ en blijven liggen.
Het goede nieuws: ook hier is voor alles een slimme en tijdbesparende oplossing. Maak een lijst van alles wat je nu handmatig doet en kijk of een tool (een deel van) het werk uit handen kan nemen. Inspiratie nodig? Op Instagram deel ik regelmatig hoeveel tijd ik bespaar op dit soort processen en hoe ik mijn bedrijf daarvoor heb ingericht. Maar zorg ervoor dat je uiteindelijk begint bij jouw bedrijf en waar jij veel tijd op kan besparen.
Stel jezelf de vraag: welke repetitieve taken worden stapelen automatisch op zodra je bedrijf groeit?
Precies blijven doen waar jij energie uit haalt
De laatste, maar ontzettend belangrijke tip om je groeiplafond te blijven doorbreken als ondernemer, is te doen waar jij energie van krijgt. Hoe meer je vanuit je zone of genius werkt, des te meer impact je maakt met je bedrijf. Hoeveel klanten je ook hebt en helpt, je mag jezelf op nr. 1 (blijven) zetten. Niet je klanten, niet ‘wat er gedaan moet worden’. Jij bent de drijvende kracht in je bedrijf, en als jij ‘de beste versie van jezelf’ bent (hoe cliché dat ook klinkt), kun je veel meer mensen helpen met wat je doet.
Daarom ben ik erg gefocust op hoe ik me voel in mijn bedrijf. Heb ik genoeg ruimte om nieuwe ideeën uit te voeren? Krijg ik energie van mijn weekplanning, of moet ik mijn agenda anders gaan indelen? Net als alles in ondernemen, is je tijd en aandacht slimmer besteden een ‘spel’ om steeds meer uit je bedrijf te halen. Een spel waar je steeds beter in wordt én dat direct effect heeft, want met elk uur van je tijd die je slimmer inzet, breek je je groeiplafond door.
Stel jezelf de vraag: uit welke taken haal jij het meeste energie en plezier?
Zodra je deze 4 vragen voor jezelf kritisch onder de loep hebt genomen, kun je beginnen met actie ondernemen in jouw bedrijf. Wil je handvatten om de eerste stappen ook daadwerkelijk te zetten? Ik deel ze binnenkort in mijn gratis masterclass ‘De formule voor 6 uur tijdwinst per week om je bedrijf verder te groeien’. Meld je hier aan!
Beeld: Style by Fabie