Bedrijven zijn op zoek naar nieuw talent en bedenken vacatures maar krijgen bijna geen reactie. Werknemers twijfelen of hun huidige job wel zo’n goede match is en gaan bewust op zoek naar een nieuwe uitdaging. Toch vinden beide partijen elkaar moeilijk tijdens deze zoektocht. Een uitdaging die Petra van strategische contentstudio Billycom niet vreemd in de oren klinkt. Dankzij haar tips verbeter je de employer branding van je bedrijf in een mum van tijd en vermijd je situaties als deze. 

1. Zet sociale media bewust in

Een veelgemaakte fout binnen de bedrijfswereld: een collega van administratie of HR vragen om iets te posten op de Instagrampagina van het bedrijf terwijl hij of zij (nog) niet weet hoe je een professioneel account moet beheren. Sociale media zonder een doordacht plan gebruiken, kan op termijn gevaren inhouden voor je bedrijf zoals een imagoprobleem. Zonder je het goed beseft, trek je alleen maar jong publiek aan door de vele casual posts en fait divers op sociale media en blijven de sollicitaties van senior profielen uit. Denk daarom bewust na over de content die je brengt. 

2. Communiceer over je bedrijf

Niet of weinig communiceren over je bedrijf en team is een gemiste kans. Zo wordt een about us of teampagina niet alleen bekeken door sollicitanten, ook (potentiële) klanten bekijken deze pagina’s het eerst. Mensen willen weten met wie ze in gesprek gaan en zoeken naar een gevoel van vertrouwen. Dat vertrouwen moet je als bedrijf ook digitaal kunnen opbouwen. Bij Billycom hebben we als team samengezeten en bedacht welke hashtags bij welk teamlid zou passen. Wat zo leuk is aan deze teksten is dat ze niet alleen een gezicht geven aan je bedrijf, ook een klantenbezoek krijgt op die manier een persoonlijker karakter. Zo staat er bij een meeting vaak wel eens een latte of chocolaatje voor mij klaar omdat de klant dat had gelezen op onze website. Maak daarom teksten die persoonlijk zijn en iets zeggen over je team en het bedrijf. Onthoud ook dat het geen lange teksten hoeven te zijn om maximale impact te bereiken.

Petra_Billycom_Bossy

“Niet of weinig communiceren over je bedrijf en team is een gemiste kans.”  – Petra

3. Creëer ambassadeurs

Stel een gezonde mix van ambassadeurs binnen je bedrijf samen. Enkel en alleen management laten spreken in interviews is geen goed idee. Of zoals ik het zou zeggen: “Plaats niet alleen je showpony’s in je vitrine!” (lacht) Laat ook andere werknemers aan het woord, ook zij hebben waardevolle verhalen te vertellen die nieuw talent kunnen aanspreken. Managers hebben het vaker over de goede omzet, terwijl een andere collega vertelt hoe hij filevrij naar het werk kan. De combinatie van beide is erg belangrijk om potentiële nieuwe collega’s te informeren. 

4. Zorg voor de nodige pit in vacatures

Vacatures zien er vaak allemaal hetzelfde uit. Breng daarom extra pit in de vacature die jij zal plaatsen. Achterhaal wat er allemaal speelt in de leefwereld van de sollicitant. Organiseer webinars en laat collega’s uit dat specifieke team aan het woord. Wie weet vind je op momenten zoals deze wel nieuwe werknemers.

5. Trek je perfecte match aan met persoonlijk contact

Een grote boosdoener tijdens het eerste contact in sollicitatieprocedures? Saaie en droge communicatie. Een potentiële match moet zin hebben in je bedrijf. Een automatisch bericht versturen met de boodschap “We hebben alles goed ontvangen” helpt alvast niet. Denk grondig na over de teksten die je schrijft naar sollicitanten. Blijf ook je sympathieke zelve wanneer je niet verder in zee gaat met iemand. Zelf moeten we als Billycom mensen ook het minder fijne nieuws brengen tijdens sollicitatierondes. Op die momenten denken we na hoe we de communicatie met een negatieve boodschap toch aangenaam kunnen maken. Net door die doordachte aanpak, hebben we daarover erg leuke reacties gekregen en blijven we in de top of mind van sollicitanten. 

6. Betrek je team

Vraag aan je werknemers hoe ze jou hebben gevonden. Via sociale media of offline? Wat waren hun (eerste) indrukken? Neem kleine testen met ze af en ontdek hoe je bedrijf ervoor staat. Met die antwoorden heb je nuttige informatie die je kan meenemen voor toekomstige sollicitatieprocedures. 

Wil je de employer branding van je bedrijf uitgebreider aanpakken? Neem dan contact op met Billycom voor een kennismakingsgesprek.

Beeld: by NOUCHKA