Wil jij meer zichtbaar zijn op sociale media? Personal branding fotografe en marketeer Nouchka van bynouchka heeft vijf tips om jouw online zichtbaarheid te boosten. Zo ontdek je al een tipje van de sluier van haar ‘Storyselling’ Masterclass die begin april van start gaat.

1. Begin bij de basis

Alles start met de volgende vragen: wie ben je? Wat doe je? Waarom doe je dit? En vooral ook: voor wie doe je dit? Het is belangrijk om bij alles wat je (online) creëert je ideale klant voor ogen te houden. Maak geen stories omdat je het leuk vindt, of omdat je je gezicht nog eens wil laten zien. Een juwelenontwerpster die een reel maakt terwijl ze een cake bakt, dat houdt totaal geen steek. Denk liever na welke concrete meerwaarde je wil brengen voor wie. Als je dat niet weet, dan kan je ook niet gericht communiceren.

2. Ga voor een duidelijke contentstrategie

Zodra je weet wie je ideale klant is, is het belangrijk om dat profiel helemaal binnenstebuiten te keren. Focus vooral op de noden van je doelgroep: waar kan jij op inspelen met jouw kennis en ervaring? In vele gevallen lijkt je ideale klant heel erg op jou, wat het onderzoek een stuk makkelijker maakt. Is dat niet het geval? Durf dan zelf op onderzoek te gaan door je doelgroep bijvoorbeeld een enquête te sturen, te interviewen of via stories vragen te laten beantwoorden.

Hoewel ik mijn ideale klant al heel goed ken, stel ik toch regelmatig vragen via stories. Dat kan gaan over de inhoud van een nieuwe masterclass waar ik op dat moment mee bezig ben, of in functie van het verfijnen van mijn aanbod. Op die manier neem ik mijn volgers mee in het creatieproces en maak ik ze alvast warm voor wat komt. Wanneer ik de nieuwe masterclass vervolgens lanceer, voelen vele van mijn volgers zich hier al vertrouwd mee en zullen ze ook sneller geneigd zijn om over te gaan tot het aankopen van een ticket.

bynouchkastoryselling01-2

“Ik weet nog dat ik voor mijn eerste story en serieuze drempel over moest.” – Nouchka

3. Maak jezelf zichtbaar

Het is niet alleen belangrijk om het in stories over je producten te hebben, ook jij verdient als ondernemer een plekje op je online kanaal. Heb je last van drempelvrees? Probeer je dan los te maken van de gedachte wat anderen over je zullen zeggen of het idee dat niemand op je stories zit te wachten. Probeer die belemmerende gedachten om te zetten in iets positiefs. Blijf vervolgens dicht bij jezelf. Het draait immers niet om wat anderen van je verhaal vinden, maar hoe jij je hierbij voelt.

Het zijn vaak niet je klanten waarvoor je je schaamt, maar je vrienden die je professioneel account volgen om je te steunen, maar je eigenlijk nooit op die manier in actie zien. Weet dat je je stories altijd kan verbergen voor bepaalde personen als zij je belemmeren om helemaal jezelf te zijn op je professioneel account. Dit kan simpelweg door naar het account van deze persoon te gaan, op de drie puntjes rechtsboven te drukken en ‘je verhaal verbergen’ in te schakelen.

Weet dat het doodnormaal is dat je het raar vindt om jezelf op video te zien. Je stem klinkt anders dan je gewoon bent, je zegt veel meer ‘euh’ dan je denkt en je ontdekt plots een vreemde beweging die je telkens opnieuw maakt. Been there… (lacht) Ik weet nog dat ik voor mijn eerste story en serieuze drempel over moest, maar als ik die horde nooit genomen had, had ik me nooit zo comfortabel gevoeld als nu. In mijn masterclass ‘Storyselling’ wijd ik trouwens een volledige module met heel wat tips en oefeningen aan dit onderdeel. Hieronder vind je alvast een oefening waarmee je meteen aan de slag kan!

OEFENING #1

Wil je een video maken? Neem dan eerst een blad papier in plaats van je smartphone. Schrijf vervolgens op wat je wil vertellen. Een leuke eerste video is bijvoorbeeld eentje waarin je je voorstelt. Neem daarna je camera en geef jezelf twee pogingen om deze video op te nemen. Leg je smartphone daarna weer weg. Herhaal deze oefening ‘s avonds nog een keer. Probeer dit drie dagen na elkaar, twee maal per dag te doen. Je zal zien dat de laatste video’s al veel sterker zijn dan de eerste. Of je de video uiteindelijk post, is helemaal aan jou. Je mag ons altijd taggen, dan kijken we graag mee!

bynouchkastoryselling01

“Vroeger dacht ik vooral dat ik constant aanwezig moest zijn. Gevolg: ik praatte tien stories vol zonder echter veel waarde te delen.” – Nouchka

4. Denk in verhalen

We houden allemaal van verhalen. Ik weet nog dat ik tijdens mijn studententijd in Barcelona heel veel opstak van één bepaalde prof. Zijn theorie is me altijd bijgebleven, net omdat hij die zo mooi wist te verpakken in aanstekelijke verhalen. Als expert kan jij hetzelfde doen: je kennis verpakken in verhalen zodat je ideale klant op het puntje van z’n stoel zit en tot het einde van je stories aandachtig volgt. Maak het dus niet saai of theoretisch, maar aantrekkelijk en interessant!

5. Kies voor kwaliteit

Ik heb al heel veel geëxperimenteerd met de mate waarin ik zichtbaar ben. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat je niet elke dag moet posten, want op die manier creëer je ruis. Mensen gaan vervolgens minder reageren op je content waardoor Instagram je categoriseert als ‘minder interessant’. Dat wil je natuurlijk vermijden! Kies daarom altijd voor kwaliteit boven kwantiteit. Post alleen wanneer je ook echt iets te vertellen hebt. Focus met je stories op één van de kijkerbehoeftes die ik in onderstaande oefening deel. Maak vervolgens een verhaal dat minstens één en maxium zes Stories lang is. Vroeger dacht ik vooral dat ik constant aanwezig moest zijn. Gevolg: ik praatte tien stories vol zonder echter veel waarde te delen. Gelukkig weet ik nu wel beter! (lacht)

OEFENING #2

Er zijn drie kijkerbehoeftes: inspireren, informeren en entertainen. Het is belangrijk om op voorhand na te denken op welke pijler jij wil inzetten met je verhaal. Vervolgens raad ik je aan om af te wisselen: de ene dag inspireer je je volgers, twee dagen later entertain je ze. Wanneer je bijvoorbeeld altijd zou inzetten op informeren, kan dit wel eens overwhelming zijn.

Wil jij nog meer online zichtbaar zijn? Zodat je je product of dienst kan verkopen via Instagram stories? In haar gloednieuwe masterclas ‘Storyselling’ deelt Nouchka tips, oefeningen en persoonlijke ondervindingen! Doe je mee? Bestel je ticket hier.

Beeld @bynouchka