STAP 2/ Denk aan minilanceringen
Liesbeth en ik breiden de planning verder uit door de lanceringen uit te schrijven. Doorgaans duurt een lancering zes tot acht weken. Een grotere of kleinere launch vraagt meer of minder tijd. Bij elke lancering horen vijf verschillende fases. Ik heb het steeds over de buzz-fase met een pre-order, early bird, general launch, trigger en post-launchfase. In de buzz-fase bekijk je wat je van extra waarde kan aanbieden. Is dat een winactie met een boek van een spreker voor je volgende event? Of denk je eerder aan een Instagram Live met een spreker? Uiteraard kan je ook kiezen voor een korting bij de eerste bestellingen. Communiceer je campagne naar de pers of klanten die op een wachtlijst staan. Maak ze warm voor wat nog zal komen! Tijdens de general launch communiceer je elke dag over je lancering. Deel je boodschap niet één keer, maar meerdere keren zodat je de aandacht van je doelgroep grijpt. Goed om te weten is dat je nog niet alles moet delen. Tijdens de voorlaatste fase deel je een trigger. Met dat extraatje overtuig je de laatste twijfelaars van je aanbod. Voorbeelden zijn de inhoud van je goodiebag, een exclusieve activiteit tijdens je event of een teaser wie er allemaal aanwezig zal zijn. Onderschat bovendien niet de laatste stap, want bij een post-launchfase maak je de mensen warm die niet aanwezig konden zijn. Verwijs naar een wachtlijst of bied een tijdelijk lagere prijs aan voor de volgende events of campagnes. Deze verschillende fases van het stappenplan voegen we toe aan het marketingplan van Liesbeth. Essentieel is dat we bij elke stap een concrete timing vastleggen.
Probeer dit eens uit
Tijdens een campagne vergeten ondernemers vaak welke boodschappen ze met hun doelgroep kunnen communiceren. Daarom geef ik je graag een aantal invalshoeken mee. Refereer naar vorige edities. Gebruik moodvideo’s. Laat deelnemers van vorige events aan het woord. Betrek je volgers bij de voorbereidingen van je lancering door naar hun mening te vragen via Instagram Stories. Vraag hen wat ze willen horen of zien. Kijk verder na of je alles stap voor stap aankondigt zodat je communicatie duidelijk is. Vermijd overwhelm bij jezelf en je doelgroep. Zorg ervoor dat je klant zich herkent in je verhaal. Omschrijf hoe iemand zich voelt nadat hij of zij aanwezig was op je event. Vraag waarom iemand al een pre-order- of earlybirdticket heeft besteld. Deel hun reacties tijdens je campagne. Zet woorden in die je klanten gebruiken wanneer ze over je aanbod praten. Overloop ten slotte of je elke soort klant aanspreekt. Heb je statistieken om analytische types aan te spreken? Speel je in op emotie voor emotionele klanten