Een prijs winnen, dat doet wat met jou én je onderneming. Valérie Lemahieu mocht het zelf ondervinden, want zij won begin dit jaar de WOMED Award ‘Belofte 2019’. “Mijn vriendinnen schreven me in, ik ben hen hier nog steeds dankbaar voor”, aldus Valérie. De inschrijvingen voor 2020 zijn geopend. Valérie vertelt je wat je mag verwachten en wat het voor je onderneming kan betekenen.

Valérie, voor wie je toch nog niet kent, wie ben je?

Enkele jaren geleden ruilde ik mijn job als aankoopmanager voor een eigen onderneming: Jusré, een bedrijf in cold pressed producten. Ondertussen verkopen we meer dan 40.000 koudgeperste sapjes, shots, drinks en soups per maand. Gelukkig sta ik er niet alleen voor: ik kan rekenen op een team van vijf medewerkers.

Dit voorjaar sleepte je de WOMED Award ‘Belofte 2019’ in de wacht. Herinner je nog het moment dat je je hebt ingeschreven?

Ik werd ingeschreven door twee vriendinnen. Ik ben ze daar nog steeds dankbaar voor. (lacht) Toen die vriendinnen het me vertelde, was ik meteen enthousiast. Het netwerk van Markant omvat heel wat powervrouwen die perfect aansluiten bij onze doelgroep. Ze zijn bewust, kiezen voor gezond, hebben weinig tijd, eten al eens iets on-the-go. Daarnaast was ik benieuwd naar de media-aandacht die zo’n wedstrijd met zich meebrengt. Deelnemen betekende dat ik mijn verhaal zou kunnen vertellen, en daar had ik wel zin in! Ik geloof trouwens sterk in stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap. Teveel dames durven de sprong niet wagen, om verschillende redenen. Markant moedigt al jaren vrouwelijk ondernemerschap aan. Als mama van drie met een eigen onderneming ben ik een mooi uithangbord om te laten zien dat het kan.

JusréShoot_S20_64
"Wat ik belangrijk vond, waren de lessen die ik onderweg leerde op vlak van media, pr en netwerken."

Hoe verliep het proces? 

Wanneer de inschrijvingen afgesloten zijn, moeten de geselecteerden voor de jury verschijnen. Mag je door? Dan word je uitgenodigd op een aantal events waar je je onderneming mag voorstellen. Gelukkig heb ik hiervoor een heel dankbaar product. Je doet mensen altijd een plezier, want wat we maken is lekker én gezond. Als kandidaat-winnaar kregen we ook enkele opleidingen, zoals een mediatraining van Valérie Thys. Dat is iets waarvoor ik me nooit zou inschrijven, maar haar tips zijn al ontzettend waardevol gebleken!
In de laatste weken gaat het erg snel. De stemmingen worden gesloten en je verschijnt voor een professionele jury die je kandidatuur financieel bekijkt. Er wordt ook nagegaan of de structuur van je onderneming future proof is om een mooie groei aan te kunnen. Allemaal ontzettend spannend. De winnaars worden vervolgens bekend gemaakt tijdens een groot event waarop ook vrienden en familie welkom zijn. 

Hoe schatte je je kansen in?

Meedoen is belangrijker dan winnen. Dat klinkt cliché, maar met die ingesteldheid beleefde ik het overgrote deel van de wedstrijd. Winnen of verliezen, het maakte mij niet uit. Wat ik wel belangrijk vond, waren de lessen die ik onderweg leerde op vlak van media, pr, netwerken… Bovendien gunde ik het de andere deelnemerster zeker en vast. Eenmaal we op het podium stonden, veranderde mijn ingesteldheid. Ik zag mijn vrienden en familie zitten en wilde hen trots maken. Ik wilde alleen nog maar winnen… (lacht)

JusréShoot_S20_362

“Voor het winnen van deze award was Jusré die start-up van Val. Eenmaal gewonnen merkte ik dat mijn merk aan credibiliteit gewonnen had.” – Valérie

Wat ging er door je heen toen je won?

Ik was ontzettend blij! Ik ben niet iemand die graag in de spotlights staat, maar dat was ik snel vergeten. Want geloof me: eens je daar staat, wil je gewoon winnen. (lacht) En je wordt ook goed voorbereid zodat de mogelijke stress verdwijnt en je vooral geniet. Ik straalde!

Je mag jezelf sinds dit voorjaar ‘Belofte 2019’ noemen. Wat betekent deze award voor je onderneming?

Uiteraard is het niet meetbaar wat deze overwinning me precies aan bereik of nieuwe klanten heeft opgeleverd, maar ik ben er vast van overtuigd dat de award mijn onderneming maturiteit heeft gegeven. Voor het winnen van deze award was Jusré die start-up van Val. Eenmaal gewonnen merkte ik dat mijn merk aan credibiliteit gewonnen had. De media-aandacht die je krijgt, kan je als starter onmogelijk zelf teweeg brengen. Ik heb me mijn deelname nog geen seconde betreurd en ben Markant ontzettend dankbaar voor de kansen!

VOLG JIJ VALERIE OP?

De WOMED Award bestaat uit twee categorieën: De WOMED-categorie is voor vrouwen die al langer dan vijf jaar zelfstandig zijn in hoofdberoep. De Belofte-categorie is voor onderneemsters die min. één jaar en max. vijf jaar zelfstandig zijn in hoofdberoep. Belangrijk is ook dat je een grote aandeelhouder bent in het bedrijf en dat je onderneemt in Vlaanderen (met eventuele uitbreiding van andere regio’s en/of landen).  De inschrijvingen voor de WOMED Award 2020 zijn open t.e.m. zondag 8 november 2020. Inschrijven doe je via deze link.  

Succes!

Beeld: Newdays.be