Wekelijks voorziet ze gezinnen in Vlaanderen van gezonde, verse maaltijdboxen. Om haar bedrijf Foodprepper nog groter en beter te maken is Tessa van Meerten grote voorstander van het failing fast-principe. “Telkens iets nieuws uitproberen zie ik als een boeiend speelveld om mijn bedrijf nog meer in de goede richting te duwen.”
Tessa, wat betekent het failing fast-principe voor jou? 
Voor mij betekent dat veel zaken uittesten op allerlei niveaus binnen je bedrijf op een korte tijd. Ik zou liever drie keer iets uittesten om drie keer te falen, dan helemaal niets te doen uit schrik. Dankzij dit principe ontdek je sneller wat wel of niet werkt voor jezelf, je team en klanten. Ik vind snelheid nemen superbelangrijk bij een start-up als Foodprepper want in die fase ben je nog erg zoekende. Moet ik weg a of b opgaan? En wat met de concurrentie die je voortdurend prikkelt op sociale media? Moet ik hetzelfde doen als hen? Door veel te testen en te falen, ontdek je nog beter waarvoor je écht wil staan met je bedrijf. Je kiest voor de juiste strategie en acties waardoor de identiteit van je bedrijf nog meer matcht met je ideale klant. 
Falen kan eng lijken. Hoe zie jij dat? 
Wat “eng” is aan falen is dat je dingen uitprobeert die soms helemaal niet aanslaan. In het verleden heb ik bijvoorbeeld al geëxperimenteerd met workshops en nieuwe producten. Natuurlijk is het lastig om te aanvaarden dat iets dan geen succes wordt. Het is veel leuker om bevestiging te krijgen dan radiostilte. Maar ook dan moet je gewoon verdergaan. Tijdens mijn interview in Bossy’s Self Issue heb ik gezegd dat snelheid iets is dat mij typeert. Ik ben ongeduldig omdat ik graag vooruitgang boek. Dat is tijdens testfases niet anders. Telkens iets nieuws uitproberen zie ik als een boeiend speelveld om Foodprepper nog meer in de goede richting te duwen. 
Wanneer stop je met een nieuw aanbod? 
Ik denk dat ik die beslissing maak door verschillende situaties. Soms kan het zijn dat een aanbod goed werkt, maar dat het mij of mijn team op een of andere manier veel energie kost. Andere keren klopt het kostenplaatje niet en is een nieuw product niet rendabel. 
Foodprepper
© ELISE MARCELIS FOTOGRAFIE
“Iedereen focust zich vooral op zichzelf. Eigenlijk valt het dus niet op wanneer je faalt.” 
– Tessa
Hoe draagt het failing fast-principe volgens jou bij aan de groei van Foodprepper? 
Door te weten wat wel of niet werkt, kan ik sneller investeren in dat wat mijn bedrijf groter maakt. Wat ook helpt is om je merkambassadeurs, of zoals wij het noemen lovers, te betrekken. Ik merk dat we veel feedback en engagement terugkrijgen door hen inspraak te geven. Soms vraag ik ze om een nieuwe maaltijd te proeven of stel ik een andere leverdatum voor de maaltijdboxen voor. Ik vind het goed om te weten of zulke veranderingen voor onze grootste fans werken. Zo blijven we zoeken naar de juiste oplossingen voor onszelf en de klanten. Door veel snelle tests en het goede contact met onze brand ambassadeurs boekt ons bedrijf een enorme vooruitgang.
Raad je andere ondernemers ook aan om snel te durven falen?
Ik zie mezelf eerder als een intuïtieve ondernemer. Ik heb field testing nodig om te ontdekken wat de reacties van mijn klanten zijn. Ik ben sowieso niet iemand die lang aan de tekentafel kan blijven zitten. De krijtlijnen van een nieuw project uittekenen? Daar heb ik nog net genoeg geduld voor. (lacht) Ik krijg veel meer voldoening van een lancering meteen in de praktijk uit te testen. Maar ik besef ook dat deze stijl van lanceren niet voor elke onderneming werkt. Als je een medicijn of verzorgingsproduct op de markt wil brengen, gaat er veel meer tijd en energie naar research. Toch daag ik andere ondernemers uit om niet te lang aan die tekentafel te zitten. Zeker wanneer ze een lancering uitstellen uit schrik of het wel goed genoeg is. De kans dat iets niet werkt, is er altijd. Je kan het maar beter gewoon proberen. Niemand heeft het gezien wanneer iets niet lukt. Niemand kent je bedrijf zo goed als jij of is daar zoveel mee bezig. Iedereen focust vooral op zichzelf. Eigenlijk valt het dus niet op wanneer je faalt. Zie elke fail eerder als een leermoment. 
Nog een tip voor andere ondernemers, nu we toch bezig zijn?
Ga op zoek naar je brand lovers! Met die specifieke groep kan je van alles testen. Eerlijk? Ik weet niet of dat écht bij het failing fast-principe hoort. Misschien is het ook handig om feedback te vragen aan mensen die nog geen fan van je zijn. Maar ik vind het comfortabeler om dingen uit te testen bij onze lovers. Hun enthousiasme zorgt ervoor dat het aantal merkambassadeurs alleen maar groter wordt. Ik ben er zeker van dat jij als Bossy-lezer en ondernemer ook zo’n groep fans hebt die dicht bij je merk staan en waarbij je alles kan uittesten. 

Meer weten over Tessa en Foodprepper? Volg haar via Instagram.

Beeld: Elise Marcelis Fotografie