In de online wereld van ondernemers doe je dagelijks ontzettend veel contacten op, maar in de praktijk maak je van je netwerk niet altijd even goed gebruik. Terwijl je daarmee juist nog veel harder – en sneller – kan groeien, dan wanneer je elke dag nieuwe mensen probeert te bereiken. In dit artikel deelt tijdswinst- en efficiëntie expert Shelley Barendregt haar tips met je om zo veel mogelijk uit je netwerk te halen om je bedrijf te doen groeien, in zo min mogelijk tijd.
Er bestaat een grote kans dat je minstens 20 warme leads in je netwerk hebt die zo klant bij je willen worden, of dat je 5 samenwerkingspartners hebt die je een grote zichtbaarheid kunnen bezorgen onder je doelgroep. Maar doordat we zoveel mensen ontmoeten en kennen, verliezen we het overzicht en zoeken we niet meer naar het goud in ons netwerk. Gelukkig is de tijd van de goedgevulde rolodex met visitekaartjes doorbladeren voorbij. We kunnen tegenwoordig veel makkelijker door ons netwerk heengaan en moeten daar ook gebruik van maken. En daar hoef je echt niet elke dag een uur voor te nemen. Wanneer je je netwerkinspanningen goed stroomlijnt (je kunt er zelfs in automatiseren!), haal je veel meer uit je netwerk terwijl het je niet méér tijd kost.
Maximaal resultaat uit je zakelijke samenwerkingen halen
Je kunt werkelijk overal interessante zakelijke contacten ontmoeten. Op een evenement, in een co-working, maar ook in de supermarkt of bij de kapper. Je netwerk kan oneindig groot worden, als je dat wilt. Maar: dat betekent niet dat je met iedereen iets moet doen. Er ligt een grote kracht in nee zeggen tegen dat wat jou op dit moment niet dichter bij je bedrijfsdoelen brengt. Dat is lastig, maar wel nodig om de groei van je bedrijf te realiseren.
Ik heb het afgelopen halfjaar enorm vaak nee gezegd tegen mooie kansen. Zelfs ideeën waar ik heel blij van werd, heb ik tijdelijk geparkeerd, omdat ik zag dat ze me nu niet naar mijn grotere doelen brengen. Daardoor had ik laserfocus op wat ik wél moest doen om mijn doelen te bereiken, en heb ik ze al binnen veel kortere tijd gerealiseerd.
Soms voel je echter: hier moet ik wel iets mee doen, hier zit goud in verstopt. Zo was het ook toen ik Bossy’s founder Dorien jaren geleden ontmoette op een netwerkevenement in Amsterdam. Nadat we wat hadden gekletst, vroeg Dorien of ze mij mocht interviewen voor een artikel op de (toen nog te lanceren) website, en wisselden we contactgegevens uit. Ik had zó’n goed gevoel bij Bossy – ik voelde dat dit groot zou worden. Daarom gaf ik na het interview aan bij Dorien dat ik elke maand wel een artikel wou bijdragen, als ze dat zag zitten. Een jaar of vijf later ben ik de tel kwijt hoeveel artikelen ik inmiddels geschreven heb voor dit platform, en komt een derde van mijn klanten uit België (ik ben zelf Nederlands). Ik monitor alle content die ik bijdraag met cijfers en statistieken, en wanneer iets goed werkt, doen we daar meer van. Zo halen we samen het goud uit deze prachtige samenwerking, terwijl we heel efficiënt te werk gaan.
Pitchen met een bitterbal in je hand
Je ontmoet niet al je zakelijke contacten op een zakelijke gelegenheid. Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je op een verjaardagsfeestje of babyshower bent en je met iemand in gesprek raakt die een perfecte klant voor je blijkt te zijn. Nu is een verjaardag met een wijntje in de ene hand en een bitterbal in de andere, misschien niet hét moment om je beste sales pitch ooit te voeren (of misschien ook wel, die inschatting laat ik aan jou over 😉 ), maar dat betekent niet dat je niet alvast een slimme voorzet kunt doen.
Een van mijn klanten ontmoette haar leads vooral op privégelegenheden. Ze wisselde dan nummers uit en probeerde te onthouden dat ze diegene maandag ging contacteren, maar dat lukte niet altijd, waardoor het enthousiasme bij de lead dan ook weer was afgenomen. Daarom zetten we voor haar een makkelijke automatisering op waarbij ze alleen maar de voornaam en het e-mailadres van die persoon hoefde te vragen, deze zelf on the spot invulde in haar systeem, en de persoon vervolgens de dag erna een automatisch – maar persoonlijk ogend – mailtje met de nodige informatie ontving samen met de link naar haar agenda om een call in te plannen. Haar kennismakingsgesprekken met warme leads stegen hierdoor met 50%, terwijl ze er niet meer tijd aan kwijt was!
Vergeet je bestaande contacten niet
Doordat we zoveel nieuwe mensen leren kennen, durven we wel eens vergeten dat we vaak al een heel groot, bestaand netwerk hebben. Denk eens aan iedereen die klant bij je is geweest, of alle leads die je ooit hebt gesproken, of alle mensen die je op een netwerkbijeenkomst hebt ontmoet. Er zit al zoveel waarde in je huidige netwerk, je huidige community! Daar vergeten we vaak mee te blijven connecteren, we hebben het altijd ‘druk druk druk’ en zijn alleen gefocust op al het nieuws dat binnenkomt.
Je bestaande netwerk onderhouden hoeft helemaal niet veel tijd te kosten of ongemakkelijk te zijn. Soms stuur ik iemand een paar weken of maanden nadat we elkaar hebben gesproken gewoon een mailtje om te vragen hoe het gaat. Dat kleine gebaar, het even laten weten dat je aan iemand moest denken en benieuwd bent hoe het met ze is – daar heb ik zoveel waardevolle connecties mee onderhouden. Het gebeurt zelfs regelmatig dat ik als reactie krijg “wat fijn dat je mailt, ik wilde je al een hele tijd mailen en kwam daar niet aan toe, maar ik denk dat ik toch dat traject bij jou moet gaan doen!”.
Verlies je gauw het overzicht in wie je weer eens een berichtje moet sturen? Je kan snel en makkelijk een overzicht opzetten in een tool zoals Trello (of Notion/Asana/etc.) en daar automatische reminders uit laten komen. Of zet na een call meteen een herinnering in je agenda over 2 maanden om nog eens contact op te nemen. Je kan zelfs de opvolgmail automatiseren (zonder dat het er automatisch uitziet), zodat je het nooit vergeet én er geen extra tijd aan kwijt bent. De opties zijn eindeloos!
Wil jij meer uit je netwerkinspanningen halen? En het sneller doen groeien, in minder tijd? Binnenkort geef ik een gratis masterclass ‘De formule voor 6 uur tijdwinst per week om je bedrijf verder te groeien’, waarin ik mijn bewezen methode met je deel hoe je zo efficiënt mogelijk werkt, zodat jij tijd hebt om te werken áán je bedrijf (en al die oude leads eens te contacteren 😉 ). Meld je hier gratis aan!
Beeld: Style by Fabie