Ga voor the extra mile
“Hospitality gaat niet om het grootste huis of het chicste hotel te hebben. Het gaat eerder om het plezier dat je ervaart wanneer je mensen onthaalt. Je stelt hen op hun gemak in een onbekende omgeving”, zegt Veerle. Volgens haar moet je wel waken over een delicate balans. “Hospitality is een combinatie van de warmte die je aan iemand biedt terwijl je ook formeel genoeg blijft. Het is niet de bedoeling dat je erg familiair wordt met je klanten, tenzij beide partijen daar wel nood aan hebben. Met die delicate balans maak je het verschil. Je zorgt voor een totaalbeleving waar er aandacht is voor elk detail. Hierdoor raak jij je klanten op emotioneel vlak en houden zij een souvenir over na contact met jou. Klanten onthouden hoe je met hen omgaat, wat een waardevolle bijdrage levert aan je imago en bedrijf. Mensen kopen het liefste van mensen. Wanneer ze producten en diensten met elkaar vergelijken, kiezen ze het liefst voor een bedrijf waarmee ze een connectie hebben. Meer zelfs, klanten zijn bereid om meer te betalen wanneer je hen op een respectvolle en empathische manier behandeld.” Veerle nodigt je uit om voor the extra mile te gaan want goed is niet goed genoeg. “Zorg ervoor dat je klanten niet alleen fans, maar ook ambassadeurs worden. Ambassadeurs hebben het niet over je aanbod, maar vooral over hoe jij hen in de watten legt. Door een actieve houding aan te nemen en je klant emotioneel te raken, overtref je de verwachtingen. Wees proactief en speel in op hun noden en gevoeligheden. Toon dat je om hen geeft.” Veerle geeft hieronder enkele tips waar jij meteen mee aan de slag kan.