Met 5 handtassencollecties en 2 kinderen laat Mieke Dierckx er geen twijfel over bestaan: stilzitten is niets voor haar. Van ochtendrush tot avondspits is ze zowel mama als manager. Dat zorgt niet alleen voor een happy family maar ook voor een fonkelnieuwe capsulecollectie én een pop-up in Knokke.

Meisjesdromen

“Vrouwen en handtassen, het is een ultieme combinatie”, zegt Mieke. “Maar als kind was ik vooral verzot op hoeden. Ik tekende van ’s morgens tot ’s avonds de meest bizarre exemplaren. Ontwerpen was van kleins af aan mijn passie. Na zes jaar kunstonderwijs droomde ik ervan om juwelen te creëren. Onder druk van mijn vader ben ik uiteindelijk voor een opleiding interieurvormgeving in Mechelen gegaan. Doelgerichter, vond hij. Eigenwijs als ik ben, trok ik daarna toch richting Hasselt. Vastberaden om een diploma juwelenontwerp en edelsmeedkunst aan de MADfaculty binnen te halen. Niet veel later startte ik mijn eigen label op waaronder ik vooral handtassen en af en toe ook juwelen op de markt breng. Mijn studies waren de perfecte combinatie van theorie en praktijk, zo blijkt, want dankzij deze opleidingen bekijk ik mijn ontwerpen nooit vanuit een traditionele hoek. Dat ik geen diploma mode op zak heb, draagt hier ongetwijfeld ook toe bij. Dankzij mijn achtergrond primeren ontwerp en materiaal.”

Uiteenlopende diploma's verruimen je blik en je kennis

“Pas bij collectie drie durfde ik afstappen van mijn gekend motief.” – Mieke Dierckx

Over inspiratie en durven afwijken

“Ik put heel veel inspiratie uit architectuur, wat zonder twijfel een gevolg is van mijn opleiding interieurvormgeving. De context of geschiedenis van een locatie kan een vertrekpunt zijn, net als een vormelijk detail dat mijn aandacht trekt. De constante in mijn werk? Een diepgewortelde fascinatie voor driedimensionale vormgeving. Die resulteert in mijn handelsmerk: een pure stijl met speciale effecten. Zo brengt het tegelpatroon mijn ontwerpen tot leven. Pas bij collectie drie durfde ik afstappen van mijn gekend motief. Het gaf mijn werk een nieuw elan. Door te spelen met kleurennuances en vormen creëer ik alsnog een dynamisch effect. Naast architectuur zijn ook mijn klanten een onuitputtelijke bron van inspiratie. Ik luister graag naar de behoeftes van mijn publiek. De clutch a.k.a. Paper bag is daar het perfecte voorbeeld van. Omdat ik zelf niet 100% overtuigd ben van het principe, maar sommige klanten er wel naar vroegen, koppelde ik een dubbele functie aan het ontwerp. Plooi je het model dicht, dan heb je een feestelijke clutch, eens open is het een laptop- of tablettas. Die doordachte nuances maken mijn werk echt interessant. Ooit werden mijn tassen omschreven als eigenzinnig bewerkte modellen die een spel van zien en niet zien spelen. Én als een mooi alternatief voor de vele it-bags die om menig schouder hangen. Mooier maken ze de complimenten niet meer.” (lacht)

Onderschat de meningen van je klanten niet, ze zijn een ongelofelijke bron van inspiratie
combi_pastel_lowres
Capsulecollectie - © Bert Machielsen

Bommetje ontploft

“Zo’n mooie woorden laten me niet koud. Ik ben in eerste instantie met mijn label gestart omdat de drang naar ontwerpen groot is. Niet beseffend dat die ontwerpfase maar een peulschil is ten opzichte van al dat papierwerk dat erbij komt kijken. De rol van ontwerpster combineren met die van onderneemster lukt me steeds beter. Al blijft elke dag een evenwichtsoefening. Maar dat is ondernemen: groeien met vallen en opstaan. Het totaalplaatje managen is makkelijker nu ik elk onderdeel wat meer onder de knie heb. Toen ik pas bevallen was van mijn tweede kindje, heb ik wel even gas teruggenomen. Het is geen evidentie om ook die job – want dat is het wel – als mama te combineren met al die andere taken. Elke ochtend lijkt het alsof er thuis een klein bommetje is ontploft. Wanneer de kinderen richting crèche en klas zijn, ben ik nog een uur zoet met het uitwissen van de sporen van onze ochtendrush. Dan is het snel schakelen naar een productieve modus, want om half vier is de school alweer uit. ’s Avonds, wanneer de kinderen slapen, is doorwerken bijna dagelijkse kost. Of ik dat erg vind? Helemaal niet. Ik haal zoveel voldoening uit m’n job dat ik nooit nog zou willen ruilen met een 9 to 5.”

Het totaalplaatje managen lukt makkelijker wanneer je elk onderdeel van je proces onder de knie hebt

Tussen Knokke en de Kempen

“Momenteel pendel ik tussen de Kempen en Knokke, waar ik samen met Love Sundaily een pop-up heb in de Kustlaan. Ik had al eerder een pop-up in Knokke en voelde toen al dat mijn label er in de smaak valt. Het is fijn om samen met Love Sundaily de krachten te bundelen. De kans dat ik in deze badstad ooit iets blijvends open, sluit ik zeker niet uit. Voorlopig zoek ik het liever dichter bij huis, al denk ik wel weer in termen van een fysieke winkel. Dat levert je een soort street credibility op die nodig is om je naam te ondersteunen. Zeker voor kritische Kempische klanten! (lacht) Ook de verkooppunten dragen bij tot mijn imago. Naar het einde van het jaar zullen mijn tassen in een 15-tal verkooppunten over heel Vlaanderen te vinden zijn.”

Zorg voor de nodige street credibility die nodig is om je naam te ondersteunen

“Wanneer de kinderen richting crèche en klas zijn, ben ik nog een uur zoet met het uitwissen van de sporen van onze ochtendrush.” – Mieke Dierckx

Weg comfortzone

“Het idee dat ik deze zomer opnieuw een pop-up aan zee zou hebben, beïnvloedde uiteraard mijn kleurkeuze voor de capsulecollecite. Normaal vertrek ik bij een collectie altijd vanuit mijn eigen noden. Nu koos ik ervoor om eens uit m’n comfortzone te stappen. Het feit dat ik de collectie tijdens de kerstvakantie in Tenerife hebt ontworpen, heeft er vast ook iets mee te maken. Toen ik een tijdje terug de prototypes toegestuurd kreeg, wist ik niet goed wat ik ervan moest vinden. Ik vond het vooral grappig, en ik kreeg meteen zin in iets zoet. De kleurencombinatie zorgt voor een instant gelukkig gevoel, net als de zon tijdens de maanden. In de Silhouette collectie – het fundament voor deze gelimiteerde capsulecollectie – zitten uiteraard enkele bruine en zwarte tassen. Die kleuren zijn nog steeds winners, zeker in het iets duurdere segment. Daarnaast doe ik vooral mijn goesting en laat ik me leiden door het aanbod kwalitatief leder dat ik via mijn fabrikant in Portugal krijg voorgeschoteld. Ben ik bijvoorbeeld op zoek naar een bepaald geel, maar vind ik het niet, dan zal die gele tas voor een andere keer zijn. Ik produceer niets waarvan ik bij de start niet 100% overtuigd of tevreden ben. Dankzij enkele mode- en lederbeurzen blijf ik op de hoogte van de trends, maar eerlijk gezegd laat ik mijn collectie er niet door beïnvloeden. Ik zie het eerder als een bevestiging wanneer de door mij gekozen kleuren ook in het modebeeld opduiken. Ik geloof er ook sterk in dat je handtas moet verschillen van de kleuren die op dat moment het modebeeld overheersen. Pas dan komt je accessoire echt tot z’n recht. Kleur is voor mij tegelijk een manier om mijn modellen luchtig en speels te maken. Als ontwerpster wil ik met mijn duurzame tassen de seizoenen doorbreken. Daarom baseer ik me veel liever op functionaliteit dan op een toevallige trend. Niet voor niets de­­­ perfecte omschrijvingen van de Silhouette collectie.

Laat je niet leiden door trends, er zijn andere aspecten waarop je je als ontwerper kan concentreren

De volgende stap

“Plannen maken is zoals dromen, maar dan realistischer. Het is een must. Als ondernemer moet je constant met de volgende stap bezig zijn. Nu ik het evenwicht tussen ouder- en ondernemerschap gevonden heb – alhoewel het altijd zoeken blijft – zal de rest er wel uit voortvloeien. Niet vanzelf, maar wel door goed te doen wat ik graag doe.”