Je witte jas met een btw-nummer combineren? Dat is volgens biotechnoloog Dr. Ellen Crabbe geen eenvoudige switch. Meer nog, het blijft voor haar een dagelijkse oefening om als wetenschapper én founder van het longevity lifestyle merk Zirtui zoveel mogelijk mensen te overtuigen van een gezond verouderingsproces. Wat de valkuilen én oplossingen zijn van dit proces en hoe het ondernemersparcours van Ellen eruitziet, ontdek je hier. 
Ellen, wanneer voelde je de nood om met een eigen zaak te beginnen? 
Eerlijk? Ik voelde die drang al snel. Op de speelplaats verkocht ik ijsjes. Toen deed ik dat al mét marge. (lacht) Ook in mijn latere leven kwam ik met veel andere ondernemers in contact. Ik zag bij hen een passie die ik ook wilde hebben. Maar het duurde lang vooraleer ik iets vond dat volledig bij me paste. 
Wat was voor jou het kantelpunt?
Het is bij mij geklikt toen mijn mama overleed aan pancreaskanker. Als wetenschapper dook ik enorm diep in de waarom-en hoe-vragen. Waarschijnlijk deed ik dat als een soort van verwerkingsproces. Ik had niet alle antwoorden gevonden, maar kwam zo wel terecht in de wereld van longevity. Wat gebeurt er in ons lichaam wanneer we verouderen? Wat zijn de wetenschappelijke redenen erachter? Zo ontdekte ik dat je met bepaalde interventies zoals gezond eten, bewegen en supplementen het verouderingsproces kan vertragen. Niet veel later zat ik aan tafel met allerlei potjes supplementen. Ik dacht: is dit het? Moet ik dit nu echt iedere dag doen? En dus zocht ik naar natuurlijke en efficiëntere oplossingen. Zo ontstond mijn eerste product, THE blend, mijn eerste longevity product vanuit mijn nood om niet elke dag pillen te nemen.  
Wat is anders aan jouw blend dan andere producten op de markt? 
Ik pakte het anders en koos voor specifieke, natuurlijke ingrediënten in een poedervorm. Zo kon ik hogere concentraties in een mix toevoegen. THE blend was het eerste product waarvan ik dacht dat dit zoveel waard was om er volledig voor te gaan. Hierdoor voelde ik die passie en wilde ik andere mensen helpen. Ik heb er al mijn spaarcenten ingestoken.
“Bij mij vind je geen verkooppraatjes, maar pure wetenschap.” 
– Ellen
Je vertelde al eerder dat je een wetenschapper bent. Kan je ons daarover iets meer vertellen? 
Als biotechnoloog met een doctoraat in de moleculaire biologie keek ik hoe een cel zich gedraagt in het lichaam, maar ook naar bijvoorbeeld DNA en eiwitten. Met diezelfde focus doe ik research voor mijn producten. Ik kijk naar de ingrediëntenlijst, de processen van onze cellen en de meest recente wetenschappelijke literatuur. Maar het is en blijft wetenschap. Wat vandaag als waarheid aanvaard wordt, kan morgen weer een ander verhaal zijn. Ik wil zeker zijn dat wat ik zeg aan mijn klanten klopt met de realiteit. Bij mij vind je geen verkooppraatjes, maar pure wetenschap. 
Hoe is het voor jou om je rol als wetenschapper met dat van ondernemer te combineren? 
Ik vond dat een grote switch. In het begin was ik eigenlijk te naïef. Ik dacht dat als de wetenschap goed zit, klanten wel volgen want die zullen redeneren zoals ik. Niets is minder waar. Ik wist niet dat je zo moest roepen dat je beter was dan een ander. De marketing rond je product is enorm belangrijk. Uiteraard volgen er altijd snel de eerste fans of early adopters, maar om de grote massa te bereiken heb je een andere aanpak nodig. Ik vond het wel pittig om die commerciële mindset te combineren met mijn rol als wetenschapper. Gelukkig word ik nu omringd door andere experts zoals Lore, die me bijstaat voor onze marketing. Zonder haar en de andere teamleden zou Zirtui niet zo snel gegroeid zijn. 
Zorgt je team ervoor dat lanceringen en campagnes anders verlopen dan de eerste keer? 
Het gaat sowieso vlotter. (lacht) Ik word ook meer gechallenged. Als een echte introvert vind ik het spannend om te spreken op events. Maar ik besef ook dat dit nodig is om meer mensen aan te spreken. Eerder zou ik één Instagrampost schrijven over het nieuwe product en daarbij zou het blijven. Dat is een foute redenering want je moet je aanbod continu kenbaar maken aan het publiek. Dat verschil is duidelijk te zien bij de lancering van THE skin, onze vezelrijke mix die je collageenproductie boost. Met de hulp van mijn team boomde de sales al op de eerste dag. Alleen zou het me nooit gelukt zijn om dat verkoopcijfer te behalen. Ik ben alvast heel tevreden dat ik het licht heb gezien. (lacht) 
Vanwaar de keuze voor een collageen versterkende mix? 
Wanneer je ouder wordt, neem je collageenproductie af. Deze afname is een van de grootste factoren die deel uitmaken van ons natuurlijk verouderingsproces. Een slappe huid, verlies van huidelasticiteit en rimpels zijn daar duidelijke voorbeelden van. Op dit moment zijn er veel collageenproducten op de markt. Als wetenschapper begin ik graag bij een blanco blad en stel ik alles in vraag. Ik geloof niet dat je huid voldoende ondersteunt wordt wanneer je collageen extern inneemt. Collageen is een groot eiwit. Het is niet bewezen dat ingenomen collageen effectief terechtkomen in je huidlagen. Meestal wordt het afgebroken in je maag-darmstelsel. Je geeft je lichaam hierbij niet het signaal dat het voldoende bouwstenen heeft om zelf die collageen aan te maken. Met onze mix stimuleren we wel dat proces. 
Zijn er naast een lagere collageenproductie nog zaken waarover we moeten waken naarmate we ouder worden? 
Ondertussen staat de wetenschap al zover dat we weten waarom we sneller verouderen. Slecht slapen is daar een voorbeeld van. Andere belangrijke redenen zijn de pieken in je bloedsuikerspiegel. Wanneer je ouder wordt, heb je vaak te maken met onstabiele pieken. Die zorgen op hun beurt voor insulineresistentie. Hierdoor heeft je lichaam het lastiger om bloedsuiker uit je bloed naar de cellen te brengen. Door die resistentie heb je sneller last van een onsteking of inflammatie waardoor je cellen vlugger “opgeven”. Inflammatie van de huid zal zich dan uiten in bijvoorbeeld oneffenheden. Onstekingen in de darmen zorgen voor opgeblazen gevoel en darmproblemen. Maar je kan een inflammatie ook op een andere plek voelen, zoals in je gewrichten. Het kan overal optreden. Ken je die namiddagdip wanneer je energie erg laag is? Dat zou je eigenlijk niet mogen voelen en vermijd je door een stabiele bloedsuikerspiegel.
zirtui_THE_skin_LoRes_byWM-51
© FENIX STDIO
“Ik wil niet dat mensen denken dat je door die pil kan eten wat je wil. Voedzaam eten, voldoende slapen en bewegen blijven belangrijk.” 
– Ellen
Kan je onstabiele pieken in je bloedsuikerspiegel voorkomen? 
Pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel zijn normale reacties van je lichaam. Heb je te maken met onstabiele pieken? Dan kan je die ondersteunen door onder andere de combinatie van taurine en witte moerbei extract. Taurine vind je vaak terug in energiedrankjes en is een aminozuur. In wetenschappelijke literatuur wordt taurine omschreven als levensverlengd, onder meer door een invloed op advanced glycation end products of AGEs. AGEs zijn toxische molecules. Je kan ze het best vergelijken met ongewenste verklevingen die in je lichaam en in je cellen kunnen ontstaan door een teveel aan suikermolecules. Hierdoor heb je meer kans op gezondheidsproblemen. Witte moerbei vind je terug in de natuur. Het extract is zeer effectief en stabiliseert je bloedsuikerspiegel. Hierdoor ervaar je minder de gekende energiedip rond 10.00 uur of in de namiddag na je lunch. In een klinische studie vond ik terug dat witte moerbei de eetlust remt. een lagere inname van calorieën of calorierestrictie werkt levensverlengend. In de praktijk is dat niet altijd een makkelijke opdracht. Net omdat ik niet wil focussen op vermageren. Dankzij die twee ingrediënten stabiliseer je de pieken in je bloedsuikerspiegel en vermijd je toxische molecules. Die zeer innovatieve combineer vind je voorlopig niet op de markt. Ik zeg voorlopig. (lacht) Ik patenteerde het voor mijn nieuwste product THE carbX. Voor de eerste keer stap ik af van mijn blends. Ik merkte dat THE carbX perfect in pilvorm kan omdat het geen hoge concentraties nodig heeft om te doen wat het belooft. Met een pil net voor je eerste maaltijd ben zeker je dat je bloedsuikerspiegel stabieler is. 
Vind je het spannend om voor de eerste keer een pil te lanceren?
Ik heb eerlijk gezegd getwijfeld of een pil wel bij onze branding past. De focus van Zirtui is longevity en gezonder ouder worden. Ik wil niet dat mensen denken dat je door die pil kan eten wat je wil. Dat is niet de boodschap die ik met mijn zaak wil brengen. Ik schuif liever gezonde gewoontes naar voren die op de lange termijn voor een positief effect zorgen. Voedzaam eten, voldoende slapen en bewegen blijven belangrijk. Ik sta achter een gezonde levensstijl en daar moet je moeite voor willen doen. Onze poederblends passen in dat verhaal omdat ze een handeling vereisen. Het vraagt naar een nieuwe gewoonte of gezonde routine. Ik geef toe dat een pil misschien gemakkelijker is, maar je denkt er veel minder bij na. Net die onbewuste mindset wil ik vermijden. Het is echter niet altijd zo simpel om die levensstijl onder controle te hebben. Op dit moment zijn er veel barbecues en apero’s in de zon, later op het jaar genieten we van de kersttafel. Daarom is het handig om enkele slimme hulpmiddelen bij de hand te hebben die wetenschappelijk bewezen zijn. 
Benieuwd naar het aanbod én effect van Zirtui? Vind hier meer details.