Gestolen ideeën, copycats en merkbescherming. Het zijn maar enkele voorbeelden van de topics die Zaïna De Beer als founder en jurist van Alpha Legal Creatives behandelt. En dat doet ze met passie. Deze gamechanger wil het verschil maken door plagiaat te voorkomen op grote schaal. Met even groot enthousiasme deelt Zaïna haar ondernemersverhaal én tips om met copycats om te gaan.
Zaïna, hoe begint je ondernemersverhaal? 
Als vijftienjarige studeerde ik Latijn en twijfelde ik of ik later rechten of geschiedenis zou studeren. Ik had veel interesses en was een creatieve generalist. Mijn papa was beeldhouder en hij vertelde me dat weinig kunstenaars ondersteuning vinden voor hun zaak. Bij een expo had hij bijvoorbeeld schrik dat zijn ideeën gestolen zouden worden. Op dat moment vroeg hij zich luidop af: “Ik weet dat jij nu twijfelt voor je studiekeuze, maar zou het niet cool zijn mocht jij diegene zijn die het verschil maakt op dat vlak?” Zijn voorstel maakte voor mij de doorslag. Ook op die leeftijd was ik al een gamechanger. Ik wilde het verschil maken voor creatieve ondernemers zoals mijn vader. Ik vertrok naar Brussel voor mijn rechtenstudies en specialiseerde me later in Intellectual Property aan de KU Leuven. Als startende advocaat begon ik vol enthousiasme en met een roze bril aan mijn carrière. Ik dacht dat ik in een kantoor zoals in de serie ‘Suits’ zou terechtkomen. Niets bleek minder waar.
Vertel meer.
De realiteit was helemaal anders. Geen fashionable outfits, maar lange uren kloppen voor weinig geld. Ik twijfelde of ik nu echt het verschil maakte. Ik wilde het anders doen en artiesten en creatieve ondernemers op een laagdrempelige manier juridisch ondersteunen. Ik kon de verandering in de wereld niet maken als creatievelingen een advocaat niet konden betalen. Net op dat moment werd ik gerecruit om te werken als drietalige IP-juriste in Den Haag. Ik greep meteen mijn kans en leerde ongelofelijk veel bij. Bovendien kon ik de mindset van de Nederlanders echt waarderen. Ik vond het indrukwekkend hoe zij keken naar falen, proberen en weer opstaan. Door deze ervaring was ik echt een ander mens. In 2019 stopte mijn verhaal in Den Haag en vertrok ik terug naar België. Een jaar later begon ik met mijn zaak Alpha Legal Creatives. 
Wat is je missie met Alpha Legal Creatives? 
Mijn missie is om plagiaat te voorkomen op grote schaal. Met mijn zaak wil ik bewustzijn creëren rond wat originele werken zijn, hoe je je zaak kan beschermen van plagiaat en hoe je zelf plagiaat kan voorkomen. Eigenlijk is mijn missie een beetje gelijkaardig met die van mijn vijftienjarige versie. Ook toen wilde ik op een menselijke manier juridisch advies verlenen aan creatieve ondernemers. Vandaag doe ik dat door onder andere betaalbare masterclasses of keynotes te geven. Ik geloof dat ik op zulke momenten zaadjes plant bij iemand om veiliger te ondernemen. Daarnaast wil ik mensen met elkaar verbinden. Ik geloof erin dat je als ondernemer er niet alleen voor staat. Zo werk ik samen met branding strateeg An-Sofie van AS Buro. Tijdens onze samenwerkingen focust An-Sofie op branding en strategie, ik concentreer me op merkbescherming. Op die manier bieden we onze klanten een totaalpakket aan. Verder werk ik samen met andere Bossy Partners zoals Soraya van The Legal House en Céline van Merkbaar. Zulke partnerships vind ik een ongelofelijke meerwaarde. Ik weet dat mijn klanten zo’n extra expertise waarderen. Ze weten dat ik achter die experts sta en vertrouwen me daarin. Dat vertrouwen krijg ik omdat ik enorm inzet op likability en personal branding. 
Zaïna_Bossy

“Ik verstop me niet achter mijn business omdat ik geloof dat personal branding de beste tool is om je zaak uit te bouwen.”

– Zaïna

Vanwaar die combinatie?
Tijdens de pandemie besefte ik dat meer ben dan een jurist. Ik wilde die creatieve lijn nog meer doortrekken. Ik ben ook een artiest en een persoon naast mijn business. Zoals auteur en managementexpert Simon Sinek zegt: People don’t buy what you do, people buy why you do it.” Met personal branding zeg je: ik ben authentiek en uniek. Mijn klanten kiezen voor mij, ook al is er concurrentie. Bekende ondernemers zoals Mel Robbins of Jay Shetty zetten erg in op personal branding. Je koopt hun producten of diensten omdat je oprecht fan bent van Mel of Jay. Vandaar geef ik mensen een inkijk in mijn leven. Ik verstop me niet achter mijn business omdat ik geloof dat personal branding de beste tool is om je zaak uit te bouwen. Laat zien wie je bent, toon je netwerk en heb geen schrik van concurrentie. 
Copycats, het is een veelbesproken onderwerp onder ondernemers. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Hoe beter je het doet als ondernemer, hoe vaker je het slachtoffer bent van copycats en plagiaat. 
Inspiratie zoeken bij collega’s is op zich geen probleem. Maar er is een hele dunne lijn tussen geïnspireerd worden en een copycat zijn. Kan je ook opnieuw een stapje terugzetten en achterhalen wat jij hieraan kan toevoegen? Uiteindelijk gaat het om originaliteit. Ondernemen komt niet met een handleiding. Wat werkt voor jou, werkt niet voor iemand anders en omgekeerd. 
Heb je nog concrete tips voor ondernemers hoe ze met copycats kunnen omgaan? 
Investeer in jezelf. Als je investeert in jezelf, investeer je in je bedrijf. Zoek experts die je kunnen bijstaan voor bijvoorbeeld merkbescherming, marketing, branding, SEO en algemene voorwaarden. Zorg ervoor dat de nodige documenten en je website op punt staan. Ook belangrijk: werk met geheimhoudingsclausules. Met een mondeling akkoord kan je niets bewijzen. Zet daarom je afspraken op papier. Pitch je een idee aan investeerders of andere ondernemers? Zorg ervoor dat alles wat tijdens die meeting gezegd wordt, geheim blijft. Ik zie het vaak gebeuren dat er op zulke momenten ideeën gestolen worden. Wacht niet tot het te laat is. 
Wil je veiliger ondernemen? Neem contact op met Zaïna en haar team via deze link.