In een digitale wereld veilig ondernemen? Dat is een must en tegelijk ook de missie van Zaïna De Beer, founder van Alpha Legal Creatives. “Met mijn juridisch en zakelijk advies wil ik andere ondernemers een veilige online business helpen uitbouwen én hen onboarden van web2 naar web3”. Zijn die termen nog nieuw voor jou? Geen zorgen, Zaïna legt het in heldere taal voor je uit. 

Waarom veilig ondernemen een must is 

In een digitale wereld is het enorm belangrijk om je merk te beschermen. Veilig ondernemen zal nog meer een must zijn in de toekomst. Als advocaat specialiseer ik me in web3 (een opkomende derde generatie van internet waar websites en applicaties data op een intelligente en een menselijke manier verwerken, n.v.d.r) en intellectueel eigendom. Zelf ben ik beeldend kunstenaar én jurist en weet ik als geen ander wat je als ondernemer nodig hebt om onder andere plagiaat te voorkomen. Met mijn juridisch en zakelijk advies wil ik andere ondernemers een veilige online business helpen uitbouwen én hen introduceren aan web3. En dan heb ik het nog niet gehad over de wereld van NFT’s. (lacht) Zijn die termen een vraagteken voor jou? Aan de hand van voorbeelden en voordelen leg ik het graag in heldere taal voor je uit. Want één ding is zeker: als creatieve ondernemer kan je deze ontwikkelingen niet negeren. 

Wat is een NFT?

Nog voor ik het heb over NFT’s, neem ik je mee naar de jaren 80. Toen konden we alleen websites openen en lezen. Door de komst van sociale platformen in 2006 leerden we om online te verbinden met elkaar. We wilden niet alleen maar lezen, maar ook inspelen op interactie, content en personal branding. Sinds 2014 bevinden we ons in een nieuwe digitale fase: web3. In dat jaar werd onder andere de allereerste NFT verkocht. Dat is één van de redenen waarom we het sindsdien over web3 hebben. Een NFT staat voor een non-fungible token: een uniek, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat. Het feit dat een NFT gelinkt is aan een originele code maakt het zo bijzonder. In principe koop je een stukje data dat op de blockchain staat. De blockchain mag je van mij zien als een groot digitaal openbaar netwerk. Het is een collectieve database van computers die allemaal aan elkaar gelinkt zijn. Door de unieke code van je NFT word je als het ware eigenaar van een deeltje data. Op dat vlak is er weinig verschil met klassieke kunst. Als je een kunstwerk koopt ben je ook de eigenaar, maar de rechten van het werk krijg je niet. Die behoudt de artiest. Het grote verschil met een NFT is dat digitale kunst niet tastbaar is. Tegenwoordig vind je NFT’s vooral terug in de digitale kunstwereld, maar ik verwacht dat ze in de toekomst ook ingezet zullen worden voor bijvoorbeeld overdrachten en contracten
ALPHA LEGAL CREATIVES X BOSSY
© HAUTE MATTER
“Ondernemers die niet in hokjes denken, hoeven niet bang te zijn voor web3.”
– Zaïna

Unieke kansen voor je business

Als consument houden we van nieuwigheden. Denk maar aan de eerste iPhone. Hoewel de eerste NFT al verkocht werd in 2014, behoudt het zijn ‘nieuwe’ karakter. Hoe dat komt? Een NFT-collectie is niet locatiegebonden, waardoor je jouw community internationaal kan uitbreiden. Hiervoor moet je eerst inzicht hebben in je doelgroep. Welke mensen wil je bereiken en waarom zouden zij investeren in je collectie? De volgende stap is om schaarste te creëren. Door een beperkt aantal NFT’s te lanceren verhoog je het schaarstegevoel. Verder kan je ook voordelen koppelen aan NFT zoals een premium abonnement of exclusieve tickets. Dankzij deze nieuwe digitale fase krijgen participatie, communities, digitaal ownership én decentralisering een boost. Er is niet meer één centraal orgaan dat bepaalt wie of wat een collectie mag uitbrengen waardoor tussenpersonen wegvallen. Decentralisering geeft je hierdoor de kans om nog meer te connecteren met like-minded mensen.
Je kan geld verdienen aan de hand van NFT’s maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Laat je omringen door experts zodat je oplichters kan vermijden.

Impactvoller ondernemen

Onze maatschappij en kennis op vlak van technologie evolueert zo snel dat de wet niet kan volgen. Wil dat zeggen dat je als ondernemer schrik moet hebben voor deze veranderingen? Ondernemers die niet in hokjes denken, hoeven niet bang te zijn voor web3. Als ondernemer ben je een creatieve denker en weet je dat er plaats genoeg is voor iedereen. Ook in web3! Je zal als een kameleon moeten kijken hoe jouw zaak kan evolueren van web2 naar web3. Een nieuwe omgeving gaat gepaard met andere opportuniteiten. Dat is hier niet anders. Als kunstenaar en jurist geloof ik erin dat vrouwen een nog sterkere stem zullen hebben dankzij deze digitale veranderingen. De technologische en investeringswereld is al lang niet meer uitsluitend voor mannen in grijze pakken. Volgens mij moet je net schrik hebben als je je oogkleppen ophoudt. Ja, er zullen door web3 jobs verdwijnen, maar er zullen ook nieuwe functies komen. Bovendien zal samenwerken in de toekomst nog internationaler en impactvoller zijn. 
Neem een kijkje op Discord. Via dit platform kan je met andere gebruikers verbinden. Hun input kan handig zijn om je community en kennis over web3 te verruimen.

Denk vooruit om plagiaat te voorkomen

Je kan al in contact komen met web3, ook al heb je er nog nooit van gehoord. Zo had het bekende Hermès nog niet van NFT’s gehoord. Toch werd het merk wel slachtoffer van plagiaat. Vorig jaar lanceerde kunstenaar Mason Rothchild ‘MetaBirkin’. Een NFT-collectie met de Birkin-tas in fluffy materiaal. Iedereen dacht dat Hermès hun bekende tassen een digitaal leven hadden gegeven, maar niets was minder waar. Het modemerk viel zelf uit de lucht wanneer ze het nieuws hoorden. Ze hadden niets met de collectie te maken én wisten zelfs niet wat NFT’s zijn. Op het eerste gezicht bleek merkbescherming voor Hermès niet voldoende omdat het merk niet beschermd was voor NFT’s en digitale kunst. Dit voorbeeld vind ik zelf enorm belangrijk. Het geeft aan hoe belangrijk het is als bedrijf om je merk te beschermen in web3, ook al ben je daar nog niet actief. Heb je nog schrik om stappen te zetten in de wereld van NFT’s? Dat is oké, maar bescherm alvast je merk om plagiaat te voorkomen. Ontdek stap voor stap hoe digitale veranderingen je business op een hoger niveau kunnen brengen. 

Wil jij ook veilig ondernemen in een digitale wereld? Neem contact op met Zaïna en haar team via deze link.

Beeld: Haute Matter