In maart 2019 riep KBC KBC Vindr in het leven, een matchmakingplatform voor ondernemers. Bossy sprak met Tim Ronsmans, projectmanager marketing ondernemen, over het hoe, wat en waarom van de online tool.
Tim, stel dat ik me wil registreren via KBC Vindr. Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Registreren kan heel eenvoudig en neemt maar een vijftal minuten in beslag. Je surft naar vindr.kbc.be en vult een aantal vragen in. Aan de hand daarvan wordt een profiel gecreëerd. Omdat KBC Vindr een peer-to- peer community is, zijn enkel ondernemers toegelaten en heb je dus een ondernemingsnummer nodig.
Op basis van de informatie die je KBC Vindr geeft, stelt het algoritme een reeks ondernemers voor waar je een sterk verwantschap mee hebt. Aan de hand van een aantal keywords beslis jij vervolgens om de collega-ondernemer al of niet uit te nodigen voor een chatgesprek. Zodra de ander dit gesprek aanvaardt, ben je vertrokken.
En hoe bepaalt het algoritme dat je een match vormt met een andere ondernemer?
Voor het vormen van matches baseert het algoritme zich op vier componenten. In eerste instantie houdt het rekening met de sector en regio waarin je actief bent. De tweede component gaat na hoeveel ervaring je hebt op ondernemingsvlak en met welke uitdagingen je momenteel wordt geconfronteerd.
De derde pijler kijkt dan weer naar het karakteriële aspect door je een aantal vragen en stellingen voor te schotelen. Als cherry on the cake houdt de vierde component rekening met persoonlijke interesses door je like-gedrag op Facebook te analyseren. Het is altijd aangenamer kennismaken met iemand die net als jij bijvoorbeeld ook een fervent muziekliefhebber is. Iedereen vult zijn profiel op eigen ritme aan. Maar uiteraard: hoe beter je profiel vervolledigd is, hoe beter de match.
“Het is alsof je door een kennis aan iemand wordt voorgesteld omdat hij weet dat er, los van de professionele kant, ook een match is op persoonlijk vlak.”
Het algoritme mixt dus business en pleasure?
We proberen inderdaad de combinatie te maken tussen de noden van het bedrijf en het karakteriële aspect. Het is alsof je door een kennis aan iemand wordt voorgesteld omdat hij weet dat er, los van de professionele kant, ook een match is op persoonlijk vlak.
Waar komt het idee vandaan om als bank-verzekeraar een matchmaking platform voor ondernemers te creëren?
Als lokaal gewortelde speler hebben we in de loop der jaren een sterk en divers netwerk opgebouwd. Tot ons klantenbestand behoren heel wat zelfstandigen alsook zaakvoerders van kleinere bedrijven. Steeds vaker kregen we van hen de vraag om ons netwerk met hen te delen.
Als ondernemer sta je er vaak alleen voor en werkt het verhelderend om je twijfels of uitdagingen te delen met anderen. Daar hoeft niet altijd een concrete samenwerking uit te komen. Bovendien is fysiek netwerken enorm tijdrovend en voelt het niet voor iedereen even natuurlijk aan.
Meer lezen over KBC Vindr en de toekomst van het platform? Dat kan in Bossy Magazine FW19/20. Via de KBC Startschot podcast luister je naar de verhalen van starters en tips van experts.
Beeld: Joshua Ness on Unsplash