Wat is er beter? Groeien in de diepte of in de breedte? Successtrateeg Eline Massin staat erom bekend altijd een radicaal eerlijk en constructief antwoord te geven waarmee je meteen aan de slag kan. Ze neemt de pen over van Coach V. en helpt deze Bossy-lezer op weg met haar ondernemersvraag.

De vraag van Kim*:

Ik heb een dienstenbedrijf en heb geld van een vorig bedrijf dat ik succesvol heb verkocht. Ik heb veel opties op dit moment. Wat is er beter? Groeien in de diepte of in de breedte? 

— Kim

Het antwoord van Eline:

 De kans dat je door mijn antwoord nog meer vragen zal hebben, is groot. Geen van beide opties is de betere keuze. Zeker na de verkoop van een vorig bedrijf is het interessant om jezelf de vraag te stellen waarom je initieel bent begonnen met ondernemen. Je hebt je bedrijf verkocht met een reden, veronderstel ik. Zoom nog eens dieper in door te kijken welk deel van je verwachtingen is ingelost door je vorig bedrijf en welk deel niet. Misschien was je net van je pad afgeweken en besefte je daarom dat het tijd was om te verkopen? Soms is verkopen ook het mooiste cadeau dat je je bedrijf kan geven. Je bent ook duidelijk op zoek naar een uitdaging. Voor jou kan groeien in de diepte het beste scenario zijn, want bij een nieuwe start-up ga je terug naar je kern. Tegelijk kan je in die fase nog spelen met je verschillende interesses. Ga na dewelke je goesting geven en bekijk wat er kan werken voor jou. Groeien in de breedte kan ook een optie zijn, maar dan moeten je fundamenten goed zitten. In dit scenario moet je meteen in je merk investeren en alle puntjes op de i zetten. Dat betekent ook dat je meer permanente keuzes zal moeten maken. Zoals je misschien al merkt: elke manier van groeien houdt voor- en nadelen in. Goed nieuws: je kan dus geen foute keuze maken. (lacht) Een oefening die het je gemakkelijker kan maken om de knoop door te hakken is opnieuw echt naar jezelf kijken. Waarom wilde je ondernemen? Hoe wil je inspireren met je bedrijf? Veel succes! 

* Deze persoon wenst anoniem te blijven.

Beeld: Christine Smeyers