Hoe zoek je organisch naar nieuwe klanten? Successtrateeg Eline Massin staat erom bekend altijd een radicaal eerlijk en constructief antwoord te geven waarmee je meteen aan de slag kan. Ze neemt de pen over van Coach V. en helpt Bossy-lezer Eva op weg met haar ondernemersvraag.
De vraag van Eva:
Voor mijn bedrijf moet ik continu op zoek naar nieuwe klanten, hoe kan dit organisch gebeuren?
– Eva Soontjes
Het antwoord van Eline:
Nu je net gestart bent, is het belangrijk om in te zetten op kwaliteit en klantentevredenheid. Zet je prijzen meteen goed en reken daarbij een marge voor je marketing. Bekijk ook hoe je de mond-tot-mondreclame kan boosten. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je top of mind blijft bij de klanten die al eens bij je zijn langsgekomen. Kijk verder dan je dienst alleen. Voorzie verschillende contactmomenten naast het bezoek aan de babyspa. Hoe ver je gaat op vlak van kwaliteit en service, kies je zelf. In de volgende fase concentreer je je op de basisfundamenten, als je dat nog niet deed bij de start van je zaak. Investeer meteen in een goede basis zoals een sterke branding en marketing zodat je ideale klant zich meteen aangetrokken voelt.
Zeker in jouw sector is het esthetische aspect van je business belangrijk. Wees aanwezig én zichtbaar. Vind een omgeving die voor jou fijn voelt om in te vertoeven. Zeker als lokale speler is het interessant om verder te kijken dan socialemediakanalen alleen. Ga na of bepaalde gemeentelijke magazines, babyboetieks of netwerkgroepen iets voor jou zijn. Het goede nieuws: je bent nog bij de start van je klantenreis. Dat betekent dat je die nog helemaal kan uitbouwen. Er zijn veel manieren om een high-end en kwalitatieve klantenreis uit te stippelen, zonder al te grote investeringen, maar deze heeft wel één voorwaarde: een sterke prijszetting en marge voor marketing. Ik maak graag de vergelijking met Apple. Je weet dat je bij de allereerste iPhone niet de beste koopt, en tóch de hoogste prijs betaalt. Dit omdat je in een eerste fase altijd ”fans” krijgt. Ze zijn fan van pioniers. Mensen die nieuwe dingen uitproberen en beseffen dat ze door het allernieuwste product te kopen, ook een stukje marketing en R&D betalen. Dat is ook zo bij een dienst. Het is pas later in een schaalbare fase dat je vaste kosten per kop zullen zakken doordat je er net meer bedient.
Optimaliseer je klantenreis verder en zet gratis marketingtools in zoals SEO (search engine optimization, n.v.d.r). Heb je een product naast de babymassages, dan kan je contact opnemen met een lokale pop-upwinkel voor een samenwerking. Heb je een dienst, vraag dan eens aan babywinkels of je geen plekje kan krijgen op de geboortelijst voor aanstaande ouders. Wees ook aanwezig na het contactmoment. Zet bijvoorbeeld in op producten van je eigen merk zodat je klanten een mini-massage blijven linken aan je zaak. Stuur een leuke e-mail op de verjaardag van de baby of tijdens een andere belangrijke mijlpaal. Maak een wall of fame in je zaak waardoor klanten voelen dat ze deel uitmaken van een groter geheel of breng mama’s op een andere manier samen. Met kleine acties maak je veel verschil. Wanneer je groeit kan je verder bouwen aan je fundamenten. In een volgende fase ga je over tot betaalde marketing. Het vraagt dus zeker wat inspanning om je klantenbestand aan te vullen. Durf je podium te pakken en ga ervoor!
Beeld: Christine Smeyers