Ondernemers creatief leren denken én hun merk beschermen? Zaïna De Beer, founder van Alpha Legal Creatives doet het allebei én meer. Als jurist en beeldend kunstenaar wil ze zoveel mogelijk creatieve ondernemers beschermen. Maar Zaïna maakt er ook haar persoonlijke missie van om je creatiever te leren denken op de werkvloer. 
Zaïna, een vraag die je me onlangs luidop stelde was: “Kunnen we creatiever leren denken in onze lifestyle of onderneming door trager te denken?” Kan je daarover iets meer vertellen? 
Met mijn zaak Alpha Legal Creatives focus ik me op meerdere aspecten van creativiteit zoals hoe je als bedrijf plagiaat kan voorkomen, je auteursrecht en merk kan beschermen en commerciële samenwerkingen kan aangaan. Maar als persoon heb ik nog een andere missie. Ik wil anderen bewuster leren leven en ondernemen. Creatief leren denken is een onderdeel van mijn persoonlijke missie. Ik ben ervan overtuigd dat creativiteit begint bij mindset. Hierin maak ik het onderscheid tussen een fixed en een growth mindset. Mensen met een fixed mindset gaan ervan uit dat de talenten die ze vandaag hebben diegene zijn die ze altijd gehad hebben. Ze kunnen naar eigen zeggen niet groeien of beter worden. Dat is anders wanneer iemand een growth mindset heeft. In zo’n situatie geloof je dat je jezelf kan verbeteren door groei. Net die growth mindset geeft je creativiteit een boost. Je ziet nieuwe linken in bestaande structuren waardoor je uit je comfortzone gaat. 
Wat link jij nog aan creativiteit? 
Ik zie een duidelijk verband tussen hoogsensitiviteit en artiesten. De succesvolste kunstenaars en ondernemers zijn HSP’ers. Elon Musk en Da Vinci zijn daar enkele voorbeelden van. Hoogsensitiviteit is heel onverwacht op mijn pad gekomen. Het was pas toen iemand mij zag als een hoogsensitief persoon, dat ik over dit onderwerp research begon te doen. Vele maanden onderzoek en gesprekken met experts bevestigen dat ik effectief hoogsensitief ben. Dat houdt in dat mijn brein anders werkt dan bij de meeste mensen. Hoogsensitiviteit doet iets met je, vind ik. Je leeft in je eigen bubbel maar je leert ook de kleinste details als kunst te waarderen. Na maanden onderzoek heb ik besloten om hierover een boek te schrijven. Daarin wil ik het hebben over hoe je met meer creativiteit kan ondernemen, hoe je kan ondernemen als HSP’er en wat wij kunnen leren van kunstenaars in ons persoonlijke en professionele leven. Ik hoop dit boek volgend jaar te kunnen lanceren. En dan is er nog het element tijd dat ik link aan creativiteit. Het valt me op dat we vaak denken dat we geen tijd hebben om de kunstenaar in onszelf wakker te schudden. Maar is dit echt zo? Hebben we echt geen tijd? Of zorgen wij daar zelf voor, door onze agenda’s vol te proppen en door uren op social media te scrollen? 
Bossy_Zaïna_De_Beer_creative_thinking
© HAUTE MATTER
“Je moet geen kunstenaar zijn om creatief te kunnen denken.” 
– Zaïna
Vertel me meer.
Obama, Madonna, Beyoncé, jij en ik. Iedereen krijgt 168 uur per week. Gemiddeld kan je die uren opsplitsen in drie delen. We besteden ongeveer 56 uur per week tijd aan werk, 56 uur aan slaap en 56 uur aan onze passies en het huishouden. We hebben dus voldoende tijd voor onze hobby’s, alleen focussen we ons nog te veel op zaken waarop we geen controle hebben. We zitten te vast in het verleden of denken te veel aan de toekomst of aan de meningen van anderen. Om creatief te leren denken, moeten we bewuster leren leven én verstillen. Neem nu een kunstenaar die leeft en werkt vanuit passie. Kunstenaars lijken me altijd tijd te hebben. Maar dat is een illusie, want ze hebben evenveel tijd als jij en ik. Alleen gaan ze veel bewuster met hun tijd om. Ik vind dat we van hun visie kunnen leren. Om opnieuw balans te voelen, moeten we weer grip hebben op onze tijd. Als we ons zouden focussen op zaken waar we wel controle over hebben, dan hebben we het gevoel dat we meer uren op een dag hebben. Meer tijd om te besteden aan onze passies, ons gezin en onze grote doelen. 
Waarom is creatief leren denken een must voor ondernemers volgens jou? 
Je moet geen kunstenaar zijn om creatief te kunnen denken. Creatief denken kan je leren. Maar daarvoor is het volgens mij wel nodig om regelmatig van omgeving te veranderen én om af en toe alleen de wereld te ontdekken. Zelf ben ik een ongelofelijke fan van Bruce Lipton. Hij heeft het over epigenetics, een studie waarin hij vertelt dat ons gedrag en onze omgeving invloed hebben op de werking van onze genen. Vaak geven we onze tijd aan dezelfde job, vrienden en hobby, ik noem het de cursed driehoek. Als jij je altijd focust op dezelfde zaken, leer je geen nieuwe linken leggen. Dat brengt me tot het volgende: de meeste mensen willen een back-up in verschillende situaties. Ze willen niet alleen naar een netwerkevent en vragen daarom een collega of vriend(in) mee. Een belangrijke tip als je de artiest in jou wil wakker schudden: stap uit die driehoek. Durf iets alleen te doen. Ga alleen op een terrasje zitten tijdens het weekend of een vakantie. Schrijf je in voor een netwerkevent en ga solo. Voel de impact van die beslissing en ontdek wat het met je doet. Voor je het weet connecteer je met andere ondernemers die je anders nooit zou ontmoeten. 
Hoe zetten we creative thinking in op de werkvloer?
Ik geloof dat we daarvoor inspiratie vinden in en naast onze job. Zo ben ik juriste, maar ook beeldend kunstenaar. Keramische werken maken en hardlopen zijn mijn uitlaatkleppen. Wil je zelf een uitlaatklep vinden, ga dan na wat je écht wil doen. De meeste mensen denken dat je enkel de beste wordt door hard te werken. Dat klopt voor een deel. Durf je los te koppelen van je werk. Afstand nemen van de werkvloer, zorgt ervoor dat je net beter wordt in je functie. Je wordt creatiever omdat je je energie op een andere manier inzet. Zoek de stilte geregeld en wees vooral niet bang voor wat er dan in je opkomt.
Creative thinking gaat om nieuwe linken durven leggen. Dat doe je door naar je oude patronen te kijken en die informatie mee te nemen naar het leven dat je nu leidt.”
– Zaïna
Waarom spreekt dit topic je aan als expert merkbescherming? 
Tijdens mijn jeugd dacht ik dat er iets mis was met mij omdat ik zoveel interesses had. Ik speelde piano en viool, maar tekende en sportte ook graag. Als student koos ik ervoor om rechten te studeren met als missie om plagiaat te voorkomen. Ik was totaal nog niet bekend met de term creatieve generalist. Als creatieve generalist heb je meer dan één talent, vaak last van keuzestress, ben je snel verveeld en heb je nood aan veel variatie. Je bent goed in verschillende domeinen waardoor je FOBO ervaart, ik noem dit fear of better options. Eigenlijk hoeft die keuzestress niet, want waarom zou je je specialiseren in één onderwerp?  Dankzij die term weet ik dat het oké is om jurist én artiest te zijn, en om later ook een boek te schrijven. 
Heb je een oefening voor lezers om creative thinking toe te passen in hun (werk)leven? 
Stap uit je driehoek! Neem afstand van het bekende en kies voor het onbekende. Geef aandacht aan persoonlijke ontwikkeling zodat je leert denken in een growth mindset. Durf investeren in nieuwe interesses die je nu nog niet volledig begrijpt. Lees een boek over een topic dat je anders niet zou lezen. Ga bijvoorbeeld naar een masterclass over bitcoins mocht dat nieuw zijn voor jou. Laat los wat je niet kan controleren en concentreer je op de zaken die je wel in de hand hebt. Achterhaal waar je goed in was toen je kind was. Ben je daar nog steeds goed in? Geef aandacht aan je innerlijke kind. Ik haal vandaag inspiratie uit de kleine Zaïna van tien jaar oud. Creative thinking gaat om nieuwe linken durven leggen. Dat doe je door naar je oude patronen te kijken en die informatie mee te nemen naar het leven dat je nu leidt

Wil je meer weten over creative thinking? In dit traject geeft Zaïna je alle tips en tricks.

Beeld: Haute Matter