Netwerken in eigen land is voor velen een uitdaging, netwerken in het buitenland is dat mogelijks nog veel meer. Deze ondernemers waagden de sprong. Ze trokken voor hun job de grens over, om er te groeien als ondernemer en als mens. Ze vertellen hoe ze er met vallen en opstaan een netwerk uitbouwden.
Emma Peijnenburg, fotografe uit Amsterdam woonde in 2018 een jaar in Antwerpen
In 2018 verhuisde Emma een jaar naar Antwerpen. In Amsterdam leefde ze op automatische piloot en ze wilde van haar vrijheid als freelancer profiteren door te kiezen voor een change of scenery. Een duidelijk plan had ze niet, wel een huurcontract voor een jaar. “Ik had een aantal contacten via social media, maar verder kende ik er niemand, op mijn oom en tante na”, vertelt Emma. “Ik liet via social media weten dat ik verhuisde en niet veel later ging ik al mijn eerste Antwerpse koffietjes drinken.”
“Ik kan weinig concreet werk laten zien van mijn tijd in Antwerpen en toch heeft die periode me ontzettend veel geleerd.”
– Emma
Met één been in Nederland
Op relatief korte tijd had Emma een leuke vriendengroep om zich heen verzameld. Maar waar het op persoonlijk vlak heel vlot ging, bleef ze professioneel op haar honger zitten. “Ik werd best snel opgepikt door Belgische pr-bureaus en uitgenodigd voor events, maar als het aankwam op opdrachten, dan gingen ze toch voor een bekende Belgische naam.” In Amsterdam hoefde Emma niet meer actief naar werk te zoeken, terwijl ze in Antwerpen opnieuw van nul begon. “Als het rustig was in België, nam ik wel nog werk in Nederland aan. Daardoor bleef ik steeds met één been in Nederland staan. Het had anders gekund als ik er helemaal voor was gegaan, maar voor mij was het eerder een experiment. Ik wilde een nieuwe ervaring opdoen en zag het als een test voor de toekomst, waarin ik graag meer wil reizen en minder aan één plek gebonden wil zijn.”
Het grootste verschil tussen netwerken in België en Nederland volgens Emma? Dat Nederlanders veel opener en directer zijn, ook als het even minder goed gaat. “In Nederland vertellen we dat meteen tegen elkaar, terwijl er in België vaak over gezwegen wordt. Er bestaat uiteraard geen goed of fout, maar het is best een verschil in mindset”, vertelt Emma. “Al is dat in de omgekeerde richting ongetwijfeld ook het geval.” (lacht)
Sara Gerard is illustrator. Frederic Lootens is brand consultant. Ze verhuisden in 2015 naar Londen.
Met een handvol connecties en een koffer vol dromen vertrokken Sara en Frederic in 2015 naar Londen. Het plan was oorspronkelijk om er een jaar te blijven, maar vijf jaar later wonen ze er nog steeds. Sara combineert haar job als creative studio manager bij cold brew coffee merk Minor Figures met haar werk als illustratrice. Frederic werkte vijf jaar lang voor verschillende branding agencies, maar gaat nu opnieuw als zelfstandige aan de slag.
“Op meet-ups met illustrators voelt het meer als één team dan in België, hoewel de concurrentie in Londen net veel groter is.”
– Sara
Op zoek naar gelijkgestemden
“We gaven onszelf een jaar om ons voor te bereiden en voldoende links te hebben met Londen”, vertelt Sara. “Zo contacteerden we Belgen ter plaatse voor praktische tips en leuke buurten om te wonen. We hadden een klein netwerkje van mensen die we via een tussenpersoon kenden. Ook op Facebook en online vonden we heel wat groepen waar we met onze vragen terechtkonden.” In het voorbereidingsjaar trok Frederic een aantal keer naar Londen voor gesprekken met mogelijke werkgevers. “We dachten alles op voorhand te kunnen plannen, maar het werd al snel duidelijk dat je pas echt stappen zet wanneer je er echt woont. Toen we uiteindelijk de sprong waagden en verhuisden, hadden we gelukkig wel al een appartement. De rest bleef een verrassing.”
Gelukkig ging de bal snel aan het rollen en vond Frederic vrijwel meteen werk bij het bureau dat bovenaan zijn verlanglijstje stond. Sara ging op zoek naar een agency dat haar als illustratrice kon vertegenwoordigen. “Ik benaderde mensen online, ging naar netwerkevents en sprak met andere illustrators af om te achterhalen hoe zij aan opdrachten kwamen”, aldus Sara. “Daarnaast ging ik ook op zoek naar een co-workingplek waar ik omringd werd door gelijkgestemden.” De netwerkevents bleken minder Sara’s ding. “Iedereen springt er als duiven op een stukje brood op de aanwezige agenten. Daarom ging ik op zoek naar meet-ups waarbij je gewoon een pint gaat drinken met een aantal illustrators. Die natuurlijke manier van een netwerk uitbouwen en connecteren met gelijkgestemden bleek me meer te liggen en wist me te inspireren en te motiveren om verder te gaan. Op die meet-ups voelt het meer als één team dan in België, hoewel de concurrentie in Londen net veel groter is.”
Loes Vandekerkhove, founder van sportkledingmerk ‘Pure By Luce’ woont en werkt sinds april 2020 in Berlijn
In het voorjaar verhuisde Loes samen met haar vriend naar Berlijn. Hij werkt er aan een project voor zijn werkgever, zij wil met haar sportkledingmerk ‘Pure by Luce’ de Duitse markt veroveren. “Het plan om naar Berlijn te verhuizen, kwam voort uit een samenloop van omstandigheden”, vertelt Loes. “De interesse uit Duitsland is er al een tijd en ik ging ook enkele dagen naar Berlijn voor een business development traject van Flanders DC. Dankzij een connectie die ik toen legde, kon ik mijn merk voorstellen op de prestigieuze modebeurs ‘Premium Berlin’. Zo ging de bal aan het rollen.”
Een goudmijn aan talent en informatie
Voor ze naar Berlijn verhuisde, kon Loes haar connecties ter plaatse op één hand tellen. Deze contacten vroeg ze voor vertrek tips, van interessante events en leuke co-workingplekken tot toffe buurten om te wonen. “Het loont om al een aantal connecties te hebben die je meteen kan aanspreken. Zij kennen de ins en outs van de stad en brengen zelf weer een hele reeks contacten mee”, aldus Loes. “Ook wanneer je maar één iemand binnen een bepaalde branche kent, levert je dat meteen een goudmijn aan talent en informatie op. Zo leerde ik een meisje kennen dat video editor is, wat me in één klap een lijst aan fotografen en locaties opleverde voor een volgende fotoshoot.”
“Sporten is misschien geen typische vorm van netwerken, maar het brengt je wel wel in contact met mensen met dezelfde interesses.”
– Loes
Door de omstandigheden – Loes verhuisde middenin de coronacrisis – werkte ze eerst een hele tijd van thuis. Dat gaf haar de tijd om grondig research te doen naar de ideale co-workingplek. “Na even zoeken kwam ik bij een creatieve co-working terecht waar heel wat artiesten zitten zoals schilders en videografen.” Omdat offline events niet konden doorgaan, verdiepte Loes zich ook in online communities, zoals de groep ‘female expats in Berlin’ en een Duitse community voor ondernemende vrouwen. “Een andere, minder voor de hand liggende manier om connecties te leggen, is sporten. Zo ontmoette ik onlangs tijdens het kickboxen een leuke vrouw die fotografe bleek te zijn. Sporten is misschien geen typische vorm van netwerken, maar het brengt je wel in contact met mensen met dezelfde interesses.”
Benieuwd naar het volledige artikel en meer tips over netwerken? Haal het Netwerk Issue in huis via onze webshop.
Omslagbeeld: Esmée Franken