Hecht jij veel belang aan het aantal likes dat je haalt op sociale netwerksites? Je bent zeker niet de enige. En toch testte Instagram de voorbije maanden het verbergen van het cijfer uit. Of we dat leuk moeten vinden en welke impact het ontbreken van likes heeft? Content creator Isabeau zocht het uit.
Goedkeuren in een klik
Het was niet Facebook, maar het intussen grotendeels vergeten FriendFeed dat de like in 2007 introduceerde. Zestien maanden later voerde ook Facebook het feature in. Facebook-posts leverden heel wat reacties op die min of meer hetzelfde zeiden: ‘vind ik leuk!’. Om tijd te besparen en de comments vrij te houden voor meer interessante bemerkingen, werd de like–button geïntroduceerd.
Die onschuldige button ontpopte zich al snel tot een nieuwe social approval indicator en Facebook evolueerde zo van een amusementsplatform tot een soort digitale slotmachine. Iedereen is benieuwd of en hoeveel likes een post zal krijgen. Die nieuwsgierigheid creëert de impuls om je account te blijven checken, met een verslavend effect tot gevolg. Voeg daar nog aan toe dat likes Facebook gedetailleerde informatie geven over de voorkeuren en interesses van gebruikers en je begrijpt waarom nagenoeg elk ander succesvol social mediaplatform het voorbeeld van Facebook volgde. Denk bijvoorbeeld aan het hartje op Instagram en TikTok en het duimpje op LinkedIn.
Een veiligere plek op het internet
Hoewel het hele bestaan van Instagram zowat gestoeld lijkt op het liken van posts, besliste het sociale medium in mei 2019 om likes bij verschillende Canadese accounts te verbergen. Al snel volgden tests in Australië, Brazilië, Nieuw-Zeeland en Japan en in januari 2020 waren de Verenigde Staten aan de beurt. De reden voor de ommezwaai ligt volgens Instagram’s CEO Adam Mosseri in de mentale gezondheid van de gebruikers. Instagram wil van z’n sociaal netwerk een veiligere plek op het internet maken, in het bijzonder voor Generatie Z. Zo willen ze de druk van de ketel halen en meer focussen op connectie, conversatie en community. Het verbergen van de likes is bovendien niet de enige ingreep om van Instagram een veiligere, meer inclusieve omgeving te maken. Zo kan je binnenkort bijvoorbeeld meerdere negatieve comments tegelijk verwijderen en krijg je bij het posten van een haatdragende reactie de vraag of je deze écht wilt plaatsen.
Wanneer likes als valse valuta naar de achtergrond verdwijnen, wordt kwalitatieve content belangrijker dan ooit.
De terugkeer van kwalitatieve content
Het weghalen van likes zou een interessante shift creëren in hoe Instagram en z’n gebruikers functioneren. Het aantal likes dat een post krijgt, is lang een soort van statussymbool geweest waaraan best wel wat gewicht wordt toegekend. Daardoor voelt het soms alsof content op Instagram maar zo goed is als het engagement dat erop volgt. Voor een sociale netwerkapp die trots is op de creativiteit van z’n gebruikers, werkt dat uiteraard contraproductief.
Wanneer likes als valse valuta naar de achtergrond verdwijnen, wordt kwalitatieve content die inspireert, motiveert en een dialoog creëert belangrijker dan ooit, niet in het minst voor influencers en bedrijven. Je mag dan wel duizenden volgers en likes hebben, wie geen band opbouwt met zijn community of die community überhaupt online niet weet te vinden, komt geen stap vooruit. Likes en volgers zijn een onvermijdelijk bijproduct van je activiteit op social media, maar alles begint met waardevolle, conversation-starting content. Hier komt meteen ook de save–button – die Instagram in 2016 introduceerde – om het hoekje kijken. De button laat toe om content van anderen op te slaan en in mapjes onder te verdelen, vergelijkbaar met de bordenstructuur op Pinterest. Waar een like vaak een vluchtige vorm van appreciatie is, zal je een post enkel opslaan wanneer hij écht een meerwaarde biedt. Je gebruikt de save–button bij content die inspireert met een prachtig beeld of een treffend bijschrift of die handige tips of nuttige informatie bevat.
Of het verbergen van likes de mentale gezondheid van Instagram-gebruikers ten goede komt, blijft voorlopig onduidelijk. Je volgers kunnen het cijfer inderdaad niet meer zien, maar zelf kan je het aantal likes nog steeds terugvinden. Wel kan het verbergen van likes een stimulans vormen om meer authentieke en waardevolle content te creëren en opnieuw belang te hechten aan connectie, dialoog en interactie. Een selfie met betekenisloze quote mag dan wel veel likes halen, een sterke visual die een reeks interessante tips deelt, voegt veel meer waarde toe. Wat je post en welke impact je als gebruiker wilt maken, overstijgt zo het belang van een cijfer en die evolutie kunnen we alleen maar toejuichen.
Beeld: Yoav Hornung via Unsplash