1/ Zorg voor heldere workflows
Stel dat je vanaf nu je inbox wil laten beheren door iemand anders, zodat je je kan focussen op andere taken. Je geeft je inloggegevens aan die persoon met enkele algemene instructies waarop ze moeten letten. Vervolgens krijg je steeds berichtjes van je nieuw teamlid omdat ze niet weet wat ze moet doen met het mailtje of wat ze moet antwoorden. In het begin geef je nog uitgebreid antwoord, maar nadat je dagenlang vragen beantwoorden hebt over allerlei mails, begin je gefrustreerd te raken. Dit moest je toch juist tijd opleveren? Op deze manier kan je het net zo goed zelf doen…
Wanneer je een taak aan iemand uitbesteedt, is het uitschrijven van je workflow een extreem belangrijke eerste stap. Welke mails beantwoord jij eerst en welke kunnen even wachten? Welke tone of voice wil je hanteren richting klanten? Binnen hoeveel uur moet er uiterlijk worden gereageerd? Hoe ga je om met een minder tevreden klant?
2/ Maak duidelijke afspraken rondom jullie communicatie
De meeste ondernemers zeggen: ”Je mag me altijd bellen als je vragen hebt”. Ik hecht zelf ook veel waarde aan hulp bieden en toegankelijk zijn voor vragen, maar ik ben niet altijd bereikbaar. Dat hoeft ook helemaal niet! Als je duidelijke afspraken maakt rondom jullie communicatie, dan loopt de samenwerking als een geoliede machine. Daarbij moet je aan een aantal zaken denken.
Wanneer ben jij het best bereikbaar? Is dat ‘s morgens of juist rond de middag? Of gaat het om specifieke uren? Ik heb mijn team toegang gegeven tot mijn agenda zodat ze kunnen zien wanneer ik afspraken heb. Daarnaast weten ze sowieso dat ik het best bereikbaar ben in de middagen, omdat ik al mijn afspraken met klanten ‘s ochtends plan. Daarnaast heb ik ook aangegeven dat ik het prima vind als zij in het weekend hun werk willen doen, maar dat ik dan zelf niet aan het werk ben en dus liever ook geen vragen beantwoord. Alles wat urgent is, kan ik vrijdag nog beantwoorden en anders ben ik er maandag weer.
Waarover wil jij dat je teamlid jou contacteert en waarvan zou je willen dat ze het zelf oplost? Spreek met elkaar af wat onder urgent valt en wat niet. Het zal je verbazen hoe de ideeën hierover kunnen verschillen! Het zal beginnen wringen als je teamlid altijd liever even iets bij je checkt voordat ze iets definitief doorvoert, terwijl jij graag zou willen dat je team zelfstandig werkt en zelf beslissingen maakt.
3/ Evalueer en durf moeilijke keuzes te maken
Elke nieuwe samenwerking heeft even tijd nodig om op elkaar ingespeeld te raken. Als je de eerste twee stappen doorvoert, zal je merken dat het al een stuk soepeler loopt. Daarnaast is het handig om regelmatig een evaluatiemoment te houden samen, bijvoorbeeld eens per kwartaal of half jaar. Hoe vinden jullie de samenwerking verlopen? Krijgen jullie alles van elkaar wat je nodig hebt of mist er nog iets? Hoe zou het nog beter kunnen gaan?
Beeld: Style by Fabie