2/ Tel tot tien voor je begint te typen
“Sociale media maken het moeilijker om in te schatten of je in een crisissituatie zit. (…) Je moet hoe dan ook waakzaam blijven en kort op de bal spelen”, aldus Eveline. Volgens haar schieten veel bedrijven pas in actie als journalisten berichten over een crisis die op Twitter ontstond. Ze adviseert je om het niet zo ver te laten komen. Eveline raadt je aan om het volgende te doen: schets de feiten en toon empathie en actiebereidheid op het sociale medium. “Zo kan je vermijden dat een crisis zich uitbreidt”, schrijft Eveline. Later in hetzelfde hoofdstuk haalt ze het bekende spreekwoord ‘haast en spoed is zelden goed’ naar boven. “Net zoals we altijd aanraden om in interviews je tong twee keer om te draaien voor je iets zegt, moet je op sociale media beheersing tonen. Tel tot tien voor je begint te typen. Herlees je tekst een paar keer voor je hem post. Laat hem een paar minuten liggen. Ja, sociale media zijn snel. (…) Maar op die paar minuten die je gebruikt om je boodschap te finetunen zal het echt niet aankomen.”