The Book Club is Bossy’s ode aan het geschreven woord. Laat je als lezer verrassen door interviews met auteurs, interessante lijstjes en de favoriete boeken van Team Bossy. Het doel van deze rubriek: je online inspireren voor je volgende offline rustmoment. Vandaag delen we 4 tips uit het boek ‘Communiceren als het (nog niet) brandt’ van Eveline De Ridder. 

Over het boek

Bij crisiscommunicatie denkt iedereen aan rampen en ongevallen. Aan de hand van 20 jaar ervaring in ‘moeilijke’ communicatie en talrijke cases biedt Eveline De Ridder een handleiding voor communicatieprofessionals en managers, maar evengoed voor iedereen uit de bedrijfswereld die denkt dat hem of haar niets kan overkomen. Dit boek weegt pro’s en contra’s af en toont hoe je kan leren uit fouten. Want communicatie is dan misschien geen exacte wetenschap, maar het buikgevoel kan zeker worden aangescherpt.

1/ Onderschat de ijsbergtheorie niet  

Al jaren zweren communicatieprofessionals bij de ijsbergtheorie en en dat is bij Eveline De Ridder niet anders. “Deze theorie gaat ervan uit dat consumenten en stakeholders vandaag niet meer tevreden zijn met wat bedrijven via reclameboodschappen de wereld insturen (= het topje van de ijsberg dat zichtbaar boven de zeespiegel uitsteekt), maar meer en meer waarde hechten aan wat onder de zeespiegel gebeurt (= de reputatie van het bedrijf. (…) Gaat de organisatie in dialoog met haar stakeholders en houdt ze rekening met hun belangen?” Eveline schrijft dat die laatste bevindingen ervoor zorgen dat bedrijven en organisaties zich steeds vaker mengen in maatschappelijke discussies. Bedrijven kunnen applaus én weerstand krijgen bij zo’n mening. Eveline is niet verrast van deze verschillende reacties. Zo deelt ze in haar boek dat je als bedrijf stevig in je schoenen moet staan om vol overgave je in het maatschappelijke debat te storten. Twijfel je of je je als bedrijf zou uitspreken over een onderwerp? Dan geeft Eveline je de tip om je uit te spreken over topics die aansluiten bij het DNA, de cultuur en de activiteiten van je zaak. “Je standpunt moet – om even een modewoord te gebruiken – authentiek zijn. Het moet écht zijn.”

2/ Tel tot tien voor je begint te typen 

“Sociale media maken het moeilijker om in te schatten of je in een crisissituatie zit. (…) Je moet hoe dan ook waakzaam blijven en kort op de bal spelen”, aldus Eveline. Volgens haar schieten veel bedrijven pas in actie als journalisten berichten over een crisis die op Twitter ontstond. Ze adviseert je om het niet zo ver te laten komen. Eveline raadt je aan om het volgende te doen: schets de feiten en toon empathie en actiebereidheid op het sociale medium. “Zo kan je vermijden dat een crisis zich uitbreidt”, schrijft Eveline. Later in hetzelfde hoofdstuk haalt ze het bekende spreekwoord ‘haast en spoed is zelden goed’ naar boven. “Net zoals we altijd aanraden om in interviews je tong twee keer om te draaien voor je iets zegt, moet je op sociale media beheersing tonen. Tel tot tien voor je begint te typen. Herlees je tekst een paar keer voor je hem post. Laat hem een paar minuten liggen. Ja, sociale media zijn snel. (…) Maar op die paar minuten die je gebruikt om je boodschap te finetunen zal het echt niet aankomen.” 
Boek-Eveline-De-Ridder.png-scaled-e1660905758394

“Een van de meest gemaakte fouten bij crisiscommunicatie? Overcommunicatie.”

– Eveline

3/ Interne crisiscommunicatie is tweerichtingsverkeer

In tijden van crisiscommunicatie naar je werknemers communiceren? Dat lijkt Eveline geen goed idee. Je moet volgens haar communiceren mét je werknemers. “Een crisis zorgt voor onzekerheid en roept vragen op. Zorg dat je leidinggevenden in staat zijn om die vragen te beantwoorden. Interne (crisis)communicatie kan je niet beperken tot een droge mededeling per mail of op het intranet. Je moet een echte dialoog maken. Vergeet niet dat je werknemers altijd en overal ambassadeurs zijn voor je bedrijf.”

4/ Zwijgen is ook communicatie

Een van de meest gemaakte fouten bij crisiscommunicatie? Dat is volgens Eveline overcommunicatie. “Soms is het verstandiger om te zwijgen. Communicatie kan de crisis erger maken of de spotlights nog sterker naar je toe trekken.” Ze geeft toe dat het niet evident is om je communicatieadviseur de opdracht te geven om te zwijgen. Toch raadt Eveline je aan om die optie te overwegen, zeker wanneer het gaat om persoonsgebonden crisissen. Tijdens zo’n crisis is het vaak de beste strategie om de situatie te laten voor wat het is.  “Elke keer dat je naar buiten treedt om jezelf te verdedigen, wakker je de mediastorm opnieuw aan. Dan blijf je voorpaginanieuws. Er zit niets anders op dan wachten.” De tip van Eveline wanneer je toch voelt dat je als CEO in het oog van een storm verzeild raakt? Vertel je verhaal één keer zeer duidelijk. Daarna wacht je af tot de storm gaat liggen. Uiteraard is deze aanpak maar één van de mogelijkheden. In haar boek deelt Eveline nog meer opties en cases die je bedrijf kunnen ondersteunen. 
YAY, GIVEAWAY

We mogen 2 Bossylezers gelukkig maken met een exemplaar van ‘Communiceren als het (nog niet) brandt’! Bestel een exemplaar van Bossy’s nieuwste Reflect Issue en schrijf bij de notitie van je order: BOSSY FIRE. De 2 winnaars krijgen dit boek bovenop hun gewone bestelling! Kan je niet wachten en wil je het boek nu al in huis? Koop het boek van Eveline De Ridder via deze link.

Beeld: Oleg Laptev via Unsplash