Een event, duizenden geborduurde kledingstukken of een podcast. Wat Jana De Maré van Stitchly ook op de markt brengt, is hoe dan ook authentiek. Welke groeistrategieën zorgen ervoor dat Jana niet meer borduurt in de zetel, maar met een team in een eigen pand en duizenden volgers die meekijken? 

1/ Zet in op je gunfactor

Eigenlijk was het niet de bedoeling om ooit een eigen zaak op te starten. Ik deelde mijn borduurwerkjes op Instagram en toonde mezelf bewust niet. Ik wilde mezelf niet aan mijn creatieve account verbinden. Dat veranderde wanneer ik op kledij borduurde, toen had ik bijna geen andere keuze. Toch vond ik het eng om het gezicht van mijn merk te zijn. Ik was enorm zelfkritisch. Gaandeweg deelde ik beetje per beetje meer stukjes van mezelf en werd ik vanzelf zekerder van mijn stuk. In het begin moest elke Instagrampost perfect zijn, nu deel ik iets zonder er te veel bij na te denken. Ik merk dat mijn volgers en klanten die eerlijke en open aanpak waarderen. Sinds ik video’s maak en mezelf vaak toon op Instagram Stories, hebben mijn volgers meer het gevoel dat ze mij en mijn zaak leren kennen. De band met mijn klanten is daardoor sterker geworden. Mensen zien graag wat je doet achter de schermen. Deel daarom niet alleen je aanbod, maar toon vooral wie je écht bent. Klanten zijn op zoek naar een zekere gunfactor. Zet daar op in. Maak filmpjes op Instagram en TikTok, ook al schrikt dat je nu af. Ik zou het mezelf gemakkelijk kunnen maken door op sociale media te zeggen: ik maak een trui en koop mijn trui”. Maar dat is niet de content waar mensen op zoek naar zijn. Overtuig hen met je verhaal. Anders zullen ze gewoon een trui in een kledingketen zoeken. (lacht)

2/ Wees spontaan

Mensen vragen me soms hoe ze kunnen groeien op sociale media. Dan antwoord ik dat ik ook gewoon maar iets doe. Ik post wat er in mij opkomt en dat voelt goed. Vroeger werkte ik met een contentkalender maar dat paste niet bij mij. Ik voelde me enorm gebonden aan die planning waardoor ik niet op de meest creatieve ideeën kwam. Het zou gemakkelijker zijn om mijn socialemediaposts te kunnen batchen of uitbesteden. Toch post ik liever alles spontaan en zelf. Dat werkt veel beter voor mij. Mijn volgers voelen dat ik niet werk met een planning of strategie, denk ik. Misschien is go with the flow net mijn strategie. 

3/ Connecteer 

Ik vind het enorm belangrijk om een connectie te hebben met mijn klant. Daarom organiseer ik regelmatig offline events zoals een speurtocht of ondernemersmarkt. Verder maak ik vlogs op mijn YouTube-kanaal. Ik weet dat de grote massa niet naar die video’s kijkt. Maar de mensen die wel naar mijn kanaal surfen, zijn mijn grootste fans. Die kleine groep geeft mijn merk een boost. Daarnaast probeer ik zelf vaker naar netwerkevents te gaan. Hoewel ik dat nog wat spannend vind, merk ik dat zulke events een goede zaak zijn voor Stitchly én mezelf. Ik krijg energie van zulke events en nieuwe, professionele contacten. Dat is soms nodig, want doorgaans werk ik vaak alleen. Ik merk dat te veel in mijn eigen wereldje zitten mezelf en mijn zaak niet ten goede komt.
“Voor mijn zaak is een team een must. Ik zou alles alleen kunnen blijven doen, maar dan blijf ik tegen een plafond aanduwen” 
– Jana

4/ Meer doen, minder denken

Met Stitchly wil ik belangrijke herinneringen op kledij plaatsen. Dit jaar wil ik op een andere manier herinneringen bewaren met mijn podcast ‘Wired’. Een passieproject waarmee ik niet meteen wil focussen op het ondernemerschap, maar eerder op mijn persoonlijke verhalen en anekdotes. Verder zullen er gastafleveringen zijn met influencers en andere ondernemers. De interviews zullen anders verlopen, omdat ik dieper wil graven en geen standaardvragen stel. Ik ben zelf een open boek en merk dat dit aanstekelijk werkt wanneer ik met andere mensen praat. Ik verwacht dus veel eerlijke gesprekken. (lacht) De podcast is momenteel een investering en heeft geen rechtstreeks effect op de verkoop. Toch denk ik dat het mijn band met mijn community en klanten zal versterken. Met mijn podcast kan ik meer kwijt dan in een video van twintig seconden. Ik hoop oprecht dat ‘Wired’ zal groeien want babbelen is wel mijn ding. (lacht) Ik heb lang getwijfeld of ik dit project zou lanceren, maar dit is het moment. Als het niets wordt, dan is het geen schande. Ik denk dat ondernemers soms lanceringen uitstellen uit schrik dat andere mensen hen zullen afstraffen wanneer het niets wordt. Mijn tip: gewoon doen. Ik weet dat het gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Wat boeit wat anderen denken? Alleen jij overdenkt je project of content. In de realiteit zien mensen je content en hebben ze meestal twee reacties. Interesseert het hen niet? Dan scrollen ze gewoon door. Vinden ze het leuk? Dan reageren ze op je video. Laat perfectionisme voor wat het is. Je kan nog altijd gaandeweg iets verbeteren. 

5/ Focus op energiegevers en hulp

Sinds afgelopen zomer ben ik geen solo-ondernemer meer, maar werk ik met drie anderen ook in mijn zaak. Die switch vraagt een heel andere manier van werken. Ik ben niet meer alleen Jana, ik ben nu ook een werkgever en leider. Zaken zoals communicatie en feedback geven zijn nieuw voor mij. Om de groei van mijn zaak te garanderen, wil ik het komende jaar nog meer loslaten. Ik wil meer focussen op wat ik écht leuk vind. Zo zal ik niet zelf de podcast editen, want dat is niets voor mij. Of een team nodig is om te groeien? Niet per se. Maar voor mijn zaak was het een must. Ik zou alles alleen kunnen blijven doen, maar dan blijf ik tegen een plafond aan duwen. Ik denk dat je perfect kan groeien als je alleen onderneemt, maar dan moet je nog meer prioriteren waaraan je je energie geeft. Je zal je nog meer moeten concentreren op hetgeen waar jij wil in groeien én minder op wat je niet wil doen. 

Meer Stitchly? Ontdek de webshop hier.

Beeld: BY NOUCHKA