Falen is een topic waar veel ondernemers mee worstelen. Het liefst doen we alles meteen goed. Perfectionisme, iemand? Toch loont het om met een positieve blik naar falen aan te kijken. Fouten maken zorgt net voor leerrijke groeimomenten. Team Bossy deelt enkele fails en waardevolle lessen met jou. 

Content creator Hanne 

Ik ben niet zo’n fan van plannen. Het liefst kijk ik gaande weg wel waar ik beland. Als ik luisterde naar mijn omgeving, kreeg ik het gevoel dat dat niet paste in het plaatje van een ondernemer. Plots voelde ik een druk om alles zeker te weten. Ik investeerde veel tijd in mijn doelgroep en mijn skills. Zonder het te beseffen liet ik zo potentiële klanten en leuke projecten aan me voorbijgaan. Als ik hier op terugkijk, merk ik dat je vooral moet doen wat goed voelt en niet te lang moet piekeren. Als je wacht tot alles perfect is, zal je nooit beginnen.

Content coördinator Jennifer 

De prijs durven vragen die je waard bent. Dat doe ik als startende zelfstandige nog te weinig. Voor mijn eerste grote opdracht vroeg ik een peulschil voor de tijd en energie die ik in het project investeerde. Resultaat: ik had niet alleen weinig geld op mijn rekening, ik was nog eens enorm teleurgesteld in mezelf. Waarom heb ik voor dat lage bedrag gewerkt? Ondertussen ben ik dankbaar dat ik bij mijn eerste opdracht al ontdekte dat ik mijn prijzen te laag waren. Hierdoor heb ik meer gefocust op mijn werktijd, skills en money mindset. Verder ben ik me meer beginnen verdiepen in mijn aanbod en visie. Waarom sta ik achter mijn producten en diensten? Zo pitch ik mijn ideëen met meer zelfvertrouwen én eerlijkere budgetten. Ik blijf niet meer gefrustreerd achter wanneer ik te weinig tijd voor een bepaalde opdracht inschat. Tegenwoordig onderzoek ik liever hoe dat komt en pas ik mijn workflow en prijzen aan voor een volgend, gelijkaardig project. 

Founder Dorien 

Enkele weken geleden ging het tijdens een meeting nog over falen, en of dat nu wel of niet bestaat. De realist in mij zegt dat je kan falen, zonder twijfel. Of het erg is, dat is een andere vraag. Wanneer iets niet volgens plan verloopt, heb je immers altijd een keuze: je wentelt je in (zelf)medelijden of je leert uit je fouten. Ik kies meestal voor beide opties. Eerst ga ik voor een portie zelfmedelijden om dan, wanneer het stof gaan liggen is, alles vanop een afstand te bekijken. Vervolgens stel ik mezelf de vraag wat ik hieruit kan leren. Dat laatste lukt natuurlijk niet altijd, maar gelukkig zie ik wel een groeipatroon en leer ik uit mijn fails. Eéntje die ik me altijd zal blijven herinneren, is een talk die ik gaf voor het goede doel. Side note: ik was net zwanger. Hoewel ik veel zinnigs te vertellen had, kreeg ik er geen woord uit. Ik was even misselijk als nerveus. Vandaag word ik soms nog aangesproken op die talk. Het grappige is dat ik de mensen dan voor wil zijn en hen in de rede val met: “Ja, ik weet het, dat was echt erbarmelijk”, terwijl velen antwoorden dat ze zich dat zo niet herinneren, maar juist blij zijn dat ze me toen hebben leren kennen. 

Eindredacteur Hanna

In maart lanceerde ik voor de eerste keer mijn cursus ‘Mailbox Stories’, waarin ik ondernemers leer om op een verhalende manier nieuwsbrieven te schrijven. Ik volgde zelf een cursus om te leren lanceren en deed alles volgens het boekje. Omdat het een succes werd, besloot ik om dit in november opnieuw te doen. Ik pakte alles op dezelfde manier aan, maar voelde dat dit veel van me vroeg. Het is me dan ook niet gelukt om hetzelfde aantal deelnemers te verwelkomen als in juni. Nu weet ik zeker dat grote lanceringen niet bij mij passen én dat ik graag wil dat klanten instappen wanneer ze er zich helemaal klaar voor voelen. Daarom heb ik beslist om mijn cursus altijd beschikbaar te stellen en er op bepaalde momenten in het jaar meer aandacht aan te geven. Volgens mij is dat het belangrijkste: onderzoeken waarom iets niet liep zoals verwacht en kijken hoe je dat kan aanpakken.

Online Business Manager Annelies

Eén van de leuke dingen om als Online Business Manager te werken is dat je een kijkje achter de schermen krijgt bij succesvolle ondernemers. In plaats van enkel de succesverhalen die je online zie voorbijkomen, zie ik ook de initiatieven die niet altijd lukken. Vooral succesvolle ondernemers zijn niet bang om nieuwe dingen te proberen. Dat leert me dat ondernemen echt draait om trial-and-error. Mijn trial-and-vooral-error van 2023 was het organiseren van een eigen netwerkevent. In het zuiden van Belgisch Limburg zijn er weinig leuke netwerkinitiatieven voor ondernemende vrouwen te vinden. Een gat in de markt, dacht ik. Samen met een collega-ondernemer besloten we zelf een netwerkavond te organiseren. Tot twee maal toe moesten we het event annuleren wegens te weinig inschrijvingen. Wat ik leerde uit deze fail is dat iets nieuw lanceren voldoende focus en energie nodig heeft. Ik probeerde ons netwerkevent tussen de soep en de patatten erbij te nemen, maar mijn focus lag vooral bij mijn klantenwerk op dat moment. Geen goede combinatie dus. Daarnaast heb ik mijn kennis niet voldoende toegepast voor dit idee. Ik wilde te snel schakelen en vergat om eerst een marktonderzoek te doen en dan pas mijn aanbod in de markt te zetten. 

Klik hier voor meer inspiratie en artikels van Team Bossy. 

Beeld: Karolina Grabowska via Pexels